Graan silage

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Graan silage

Berichtdoor boer pieter » ma maart 23, 2020 07:47

Is prima maar hier kun je mais er na we vergeten hoog uit 1 a 2 snee gras met mooi weer ,bij wa zal het sneller deeg rijp zihn of hij pakt het grønt
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor kobonde » ma maart 23, 2020 08:59

Je kan beter tawe nemen als vintergerst, in een vroeg stadium , net als snijrogge. Nadeel is dat je grond uitdroogt, daarom
moet je dat alleen doen als je, in de majs kan beregenen.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor boer pieter » ma maart 23, 2020 09:54

ik snap het even niet gps moet je niet tevroeg er af halen, dat is dood zonde ,die groene snij rogge of gerst is niks ,laten staan tot het mooi rijp is en dan direkt inkuilen krijg je een super gezond en mooi produkt waar koeien gek op zijn,en je kunt er makkelijk gras onder zaaien dat kun je dan nog wel 2 keer maaien
boer pieter

Berichtdoor Richt » ma maart 23, 2020 11:00

boer pieter schreef:ik snap het even niet gps moet je niet tevroeg er af halen, dat is dood zonde ,die groene snij rogge of gerst is niks ,laten staan tot het mooi rijp is en dan direkt inkuilen krijg je een super gezond en mooi produkt waar koeien gek op zijn,en je kunt er makkelijk gras onder zaaien dat kun je dan nog wel 2 keer maaien

wat is bij jou dan goede tijd punt ?
ik heb vorig jaar 2ha met de 2de sneede eind juni mee gemaaid (was me net niet goed genoeg om te wachten en te dorsen) en daar zijn ze inderdaad gek op, maar opbrengst per ha is toch stukken minder als mais en erna nog mais zaaien gaat hier in ieder geval niet lukken.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor boer pieter » ma maart 23, 2020 13:30

ik doe het elk jaar een kleine 10 ha omdat we met regels zitten hier ,grasland vernieuwen dus dan heb je toch nog een mooie ha opbrengst ,maar ik ben er altijd al fan van geweest het ruikt gewoon lekker en dat vinden de koeien ook ,veel struktuur ,juiste tijd stip ,deegrijp en dan nog een paar dagen wachten ,dan direkt in kuilen dan is het nog vochtig genoeg
boer pieter

Berichtdoor Henk » ma maart 23, 2020 16:00

boer pieter schreef:ik snap het even niet gps moet je niet tevroeg er af halen, dat is dood zonde ,die groene snij rogge of gerst is niks ,laten staan tot het mooi rijp is en dan direkt inkuilen krijg je een super gezond en mooi produkt waar koeien gek op zijn,en je kunt er makkelijk gras onder zaaien dat kun je dan nog wel 2 keer maaien

Klopt Pieter. Meesten hebben geen idee wat gps (gehele planten silage) is. Tarwe zaaien en afmaaien voordat er de korrel in zit is natuurlijk het stomste wat je maar kunt prakkezeren. Je wil juist die deegrijpe korrel hebben voor het zetmeel :idea:
gps oogst je, afhankelijk van rijpingsproces, grofweg in juli. Vorig jaar met de droogte hadden wij 'm 3e week juni al af. In late jaren soms pas begin augustus. De korrel moet deegrijp zijn. Je moet 'm tussen duim en wijsvinger uit mekaar kunnen wrijven zonder dat er vocht uit komt.

Vlgs mij hadden wij 23 jaar geleden de eerste gps :yes: onze loonwerker ging er speciaal voor naar Duitsland om er een maaibord voor aan te schaffen :yes: Eerste jaren betaal je meestal leergeld :oops: omdat het gewas op t laatst in een rottempo kan gaan afrijpen en je dus zomaar te laat bent. Mooiste werkt in de sleufsilo (y) Kun je het prachtig vast rijden :yes: en heb je amper afval. Het is een smakelijk fris product (y) :yes:
Hierna kun je IT raaigras zaaien. In een normaal jaar haal je dan nog 2 snedes voor de winter.
Vorig jaar met de droge zomer wilde het gras niet ontkiemen en hadden we pas laat herfst een snede gras. Maar het voordeel is dat we daar nu reeds al een maaisnede gras hebben staan :yes:

Waar de meesten het mee verwarren is na de mais snijrogge oid zaaien en dit inkuilen eind april om er vervolgens weer mais te zaaien. Maar dat heeft nix met gps van doen :no:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Nix » di maart 24, 2020 07:06

Wintergerst wordt hier rond de eerste week van juli gedorst. Dan zal het rond half juni wel deegrijp zijn. Zolang kan ik wel wachten. Weet nog niet of ik het doe. Ganzen zitten liever nog liever op gerst als op tarwe zeggen ze.
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt aan iedereen gedacht
Nix

Beroep: tob-boer

Berichtdoor kobonde » di maart 24, 2020 09:08

Nix schreef:Wintergerst wordt hier rond de eerste week van juli gedorst. Dan zal het rond half juni wel deegrijp zijn. Zolang kan ik wel wachten. Weet nog niet of ik het doe. Ganzen zitten liever nog liever op gerst als op tarwe zeggen ze.

Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat je half juni majs wil gaan zaaien, Je moet dan al een zeer vroeg ras nemen met
lagere opbrengst en als je pech hebt wordt het niet fatsoenlijk rijp. Dan heb je uit eindelijk minder en kvalitatiev slechter
voer. Ala het gaat om de regels met vanggewassen te omzeilen kun je toch gewoon graan zaaien, en dit groen inkuilen eind
april of onderploegen, omdat het te slecht staat om te laten staan.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Nix » wo maart 25, 2020 06:55

Ik heb niet geschreven dat er na mais in gaat. Dat risico op die stugge grond kun je niet nemen. Kan hier alleen met brakwater beregenen. En teel trouwen al jaren geen maïs meer.Perceel is van akkerbouwer moet nog een depot grond overheen.
Nix

Berichtdoor W.A » wo maart 25, 2020 18:45

Dat schreef ik. Heb het in het verleden wel gedaan. Ging redelijk. Maar nu zaaien we groenrogge , half/ eind april erin. Dan sorghum erin. Is iets stress bestendiger en mooi jongvee voer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Nix » wo maart 25, 2020 19:07

Sommig lezen niet goed.
Nix

Vorige

Keer terug naar Koe en voer