Jersey

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Jersey

Berichtdoor Gerben77 » ma jan 20, 2020 19:42

In October 2018, 29 year old Morten Dalby Jensen moved to a new farm with 800+ cows. Now he is setting about re-developing the farm to manage the cows better, then everybody will be happy including the cows. Last milk recording year Morten averaged:-
813 cows 8,493 kgs 18,724 Lbs @ 6.16% 523 Kgs 1,153 Lbs Fat and 4.26% 362 Kgs 798 Lbs Prot. = 885 Kgs 1,951 Lbs F+P This eqates to 11,239 Kgs 24,778 Lbs ECM (Energy Corrected Milk) which is yield adjusted to 4.2% fat & 3.4% prot. This ranked him as the 12th highest yielding pure Jersey herd in Denmark.
Jerseys clearly pay!

Afbeelding
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Henk » di jan 21, 2020 10:56

(y) :yes: Ik ken de beste man zn kostprijs niet maar aan het melkgeld zal het niet liggen (y) (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor dieterv » vr maart 20, 2020 17:08

Ik denk er ook aan om wat gesexte jerseys te gebruiken op mijn pinken. Heb eerder al gekruist met vooral brownswiss en zweeds/noors roodbont. Heb nu terug heel wat pinken met 75% holstein.
Twijfel nog wat welke stier ik me aanschaf. Ik denk om de Amerikaanse jersey stier 'Got Maid' van stgen aan te schaffen. Of zou ik toch beter gaan voor de deen 'Gislev'?
dieterv

Beroep: boer
Interesses: fokkerij

Berichtdoor boer pieter » vr maart 20, 2020 18:07

Gewoon weer holstein op die kruislingen doen
Jersey is prima maar dan ras zuiver
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor dieterv » za maart 21, 2020 09:05

boer pieter schreef:Gewoon weer holstein op die kruislingen doen
Jersey is prima maar dan ras zuiver

Vallen de jerseykruisingen tegen op vlak van productie? of is het vooral de uniformiteit die voor problemen zorgt?

Ook al hecht ik meestal geen belang aan omgerekende cijfers, die 'got maid' zijn cijfers zijn wel niet verkeerd op holsteinbasis:
https://apps.crv4all.nl/siresearch/nl/d ... 0119407594
dieterv

Berichtdoor boer pieter » za maart 21, 2020 09:33

ze zijn hier niet temelken en bar slechte poten produktie is wel ok .ook slechte uiers bij de meesten ,ik weet dat er veel mensen zijn die het super vinden maar ik heb het geprobeert en valt mij erg tegen ,ben terug bij holstein en daar zijn ook nog wel goede stieren te vinden ,daar is met voeding ook nog veel tehalen
boer pieter

Berichtdoor MarcB » za maart 21, 2020 09:43

https://www.stgen.com/sire-directory/da ... r-got-maid

http://www.vikinggenetics.dk/dairycattle/stats?id=89761

Beide stieren die groot fokken met veel melk.
Alleen lijken de benen en het uier minder van gislev
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor kobonde » za maart 21, 2020 17:09

Jersey kruislingen zijn de beste koeien die je maar kan hebben, Alleen Gislev, is niet een stier om te gebruiken op HF.
Juist op de kenmerken waar HF te kort komt is hij ook maar matig. Matige klauwgezondheid en beenwerk en kleine
spenen die dicht bij elkaar staan.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor dieterv » zo maart 29, 2020 16:33

boer pieter schreef:ze zijn hier niet temelken en bar slechte poten produktie is wel ok .ook slechte uiers bij de meesten ,ik weet dat er veel mensen zijn die het super vinden maar ik heb het geprobeert en valt mij erg tegen ,ben terug bij holstein en daar zijn ook nog wel goede stieren te vinden ,daar is met voeding ook nog veel tehalen

Welke jerseystieren heb jij gebruikt? Kwestie dat ik niet dezelfde koop :wink:
Heb momenteel wat 'Got maid' gesext bij stgen gekocht en wat gesexte rieten 'Collin' en gewone rieten 'Grandprix' bij KI samen.
http://www.ki-samen.nl/nl/stier/searchresults/per_page/12/ras/0/zuiver/-1/toekomststier/-1/zoekwoorden/adelgaard
dieterv

Berichtdoor boer pieter » zo maart 29, 2020 19:25

Vh Lindaa vh jason verder wat proefdieren maar is alweer een paar jaar geleden op zijn hoogst heb ik er 25 gemolken maar er zijn er nog 4 van over ,als je het al doet moet je goed naar het karakter kijken benen en uier veel succes er mee
boer pieter

Berichtdoor kobonde » ma maart 30, 2020 08:09

Het beste werkt Jersey op melktypisch koeien, In een rotatie kruising met 3 of 4 rassen, na HF. En zoals Pieter zegt kijk
alleen op gebruiks eigenschappen/exterieur bij de Jersey stieren. Het sterke punt van Jersey is de voer efficienti, een koe
die snel vervet met Jersey kruisen wordt niks.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor boer pieter » za apr 25, 2020 16:18

1 van de laatste jersey hfAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
boer pieter

Berichtdoor Mellek » za apr 25, 2020 18:38

kobonde schreef:Het beste werkt Jersey op melktypisch koeien, In een rotatie kruising met 3 of 4 rassen, na HF. En zoals Pieter zegt kijk
alleen op gebruiks eigenschappen/exterieur bij de Jersey stieren. Het sterke punt van Jersey is de voer efficienti, een koe
die snel vervet met Jersey kruisen wordt niks.

Kruis ze hier ook op andere kruisingen, zoek ik natuurlijk wel idioot grote koeien voor uit :)
Heb eigenlijk alleen DJ Zuma gebruikt en nog steeds in het vat, 3 pinken, maar valt me nog niet mee om ze tochtig te zien en drachtig te krijgen, scheelt dat ze niet direct te groot worden :yes: en insemineren stelt ook niks voor, dingen zijn, zelfs ik heb alleen maar andere crossies, de maksten in de stal.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Vorige

Keer terug naar Koe en fokkerij