Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor john jakobs » zo maart 29, 2020 16:00

mooi gevonden, zou maar een patentje aanvragen of zorgen dat je veel en goedkoop in de markt kunt zetten is wel vraag naar
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Arie » di maart 31, 2020 22:36

Hier ook weleens plots een kiemgetal van 20 of 22 ofzo. En dan blijkt idd vaak dat net het vat bijna leeg is. Dat die al een beetje lucht zuigt, maar nog wel voldoende reiniging oppompt om nog net het alarm niet af te laten gaan. Zoiets duurt maar een paar dagen, en natuurlijk moeten ze dan maar net scheppen op kiemgetal. Maar toch komt dat verdacht vaak voor. Dat je bijna zou denken: ze scheppen elke tank op kiem, en als het dan wat hoger is, dan is dat opeens een officiële uitslag.
Hier bij Vreugdenhil loop ik 0,25 ct kwaliteitspremie mis als ik een hoger geometrische kiem heb dan 12. En 1,25 ct als het hoger is dan 18.
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor nestor973 » wo apr 01, 2020 10:05

Mijn ervaring was dus exact hetzelfde. Soms liep het kiemgetal es op, zonder aanwijzing want er was geen alarm op
geleidbaarheid geweest. En de keer nadien een officieel staal van 50, of 100, of zelfs meer. Dan ben je hier ook al gauw
100-en euro's kwijt.

Toestel draait hier nu al een 2 tal weken, softwarematig moet het nog gefinetuned worden, maar we komen er wel. Zal
straks es kijken om er een productontwikkeling achter te steken, want daar komt ook heel wat bij kijken. Een patent aanvragen,
misschien beginnen met een patent pending, maar volledig octrooi kost klauwen vol geld, zeker als het internationaal is. :cry:
nestor973

Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

Berichtdoor sivert » wo apr 01, 2020 21:29

Bij ons wordt een hoger kiemgetal iedere keer veroorzaakt doordat de melkinlaat aan de zijkant van de melkuitloop is bevestigd, achter de luchtklep blijft dan een beetje rommel zitten. Op de nieuwe tank zit die direct in de wand gemonteerd waardoor er geen dode hoek meer aanwezig is.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor G.U. » wo apr 01, 2020 21:38

sivert schreef:Bij ons wordt een hoger kiemgetal iedere keer veroorzaakt doordat de melkinlaat aan de zijkant van de melkuitloop is bevestigd, achter de luchtklep blijft dan een beetje rommel zitten. Op de nieuwe tank zit die direct in de wand gemonteerd waardoor er geen dode hoek meer aanwezig is.

Iets om op te letten dus
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor nestor973 » wo apr 01, 2020 22:19

sivert schreef:Bij ons wordt een hoger kiemgetal iedere keer veroorzaakt doordat de melkinlaat aan de zijkant van de melkuitloop is bevestigd, achter de luchtklep blijft dan een beetje rommel zitten. Op de nieuwe tank zit die direct in de wand gemonteerd waardoor er geen dode hoek meer aanwezig is.

Dat was hier in de begindagen van robotmelken ook een issue. We hebben toen net na die klep een gat geboord en
een kleine spoelleiding (6mm) rechtstreeks op de reinigingspomp aangesloten. Sindsdien waren problemen van de baan.
We hadden nog veel vroeger dan kiemproblemen , problemen met coli. Dat is wsl in nederland nog niet aan de orde?

Op nieuwe tank hier nu ook meteen in de tank gelast, werkt probleemloos.
nestor973

Berichtdoor Arie » vr apr 03, 2020 10:50

Hier heb ik me eigenlijk nog nooit verdiept in de aansluiting op de tank. Is nog nooit iets mee geweest en in al die (bijna) 9 jaren dat de robot er staat is daar ook nog nooit enige vorm van onderhoud aan gedaan. Monteur komt nooit int tanklokaal...Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Arie

Berichtdoor opelmanta » vr apr 03, 2020 11:40

Neem mij maar niet te serieus maar ik vind het maar rommelig aangelegd.
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

Berichtdoor Mellek » vr apr 03, 2020 13:14

Volgens mij hebben ze hier bij de Delaval een update op uitgevoerd zodat de uiltaat vd tank beter gereinigd werd, eerder hield ik de HD-spuit er nog wel eens door vanwege zichtbare aanslag.
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Richt » za apr 04, 2020 09:03

opelmanta schreef:Neem mij maar niet te serieus maar ik vind het maar rommelig aangelegd.

zier eruit als een oudere tank die omgebouwd is naar robot melken ?
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor nestor973 » ma apr 06, 2020 15:41

Arie schreef:Hier heb ik me eigenlijk nog nooit verdiept in de aansluiting op de tank. Is nog nooit iets mee geweest en in al die (bijna) 9 jaren dat de robot er staat is daar ook nog nooit enige vorm van onderhoud aan gedaan. Monteur komt nooit int tanklokaal...

Dan heb je volgens mij enorm veel geluk gehad. Mocht je een coli bepaling van je melk laten doen, dan zou ik niet
versteld staan dat je een maximum waarde van 1500 hebt. Die dichtingen gaan er hier elke 2 jaar uit, ofwel bij verhoging van het
coli getal.
nestor973

Berichtdoor Arie » ma apr 06, 2020 18:45

nestor973 schreef:
Arie schreef:Hier heb ik me eigenlijk nog nooit verdiept in de aansluiting op de tank. Is nog nooit iets mee geweest en in al die (bijna) 9 jaren dat de robot er staat is daar ook nog nooit enige vorm van onderhoud aan gedaan. Monteur komt nooit int tanklokaal...

Dan heb je volgens mij enorm veel geluk gehad. Mocht je een coli bepaling van je melk laten doen, dan zou ik niet
versteld staan dat je een maximum waarde van 1500 hebt. Die dichtingen gaan er hier elke 2 jaar uit, ofwel bij verhoging van het
coli getal.
Coli hebben wij hier in nl niet.

Arie

Berichtdoor G.U. » ma apr 06, 2020 18:52

Arie schreef:
nestor973 schreef:

coli getal.
Coli hebben wij hier in nl niet.

Wordt niet gemeten iig.
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor nestor973 » di apr 07, 2020 08:03

Dat weet ik inderdaad, en jullie mogen verdomd van geluk spreken. Coli en robotmelken is een heel lastige
opgave, omdat de robot nooit afkoelt.Hier draaien we sinds de nieuwe robots al elke maand netjes binnen de norm,
maar met de oude zat ik de laatste 2 jaar vrijwel altijd boven de maximumgrens. Het is dikwijls zoeken naar
een speld in een hooiberg. Wij hebben het zoeken uiteindelijk opgegeven. Gans de machine was meermaals open
geweest, leidingen gecontroleerd tot aan de tank, alle kleppen enz.. Maar als ik de collegas hoor, dan is de SAC
robot gewoon niet in staat om consistent <50 coli te behalen.
nestor973

Berichtdoor boer pieter » di apr 07, 2020 08:31

nestor973 schreef:Dat weet ik inderdaad, en jullie mogen verdomd van geluk spreken. Coli en robotmelken is een heel lastige
opgave, omdat de robot nooit afkoelt.Hier draaien we sinds de nieuwe robots al elke maand netjes binnen de norm,
maar met de oude zat ik de laatste 2 jaar vrijwel altijd boven de maximumgrens. Het is dikwijls zoeken naar
een speld in een hooiberg. Wij hebben het zoeken uiteindelijk opgegeven. Gans de machine was meermaals open
geweest, leidingen gecontroleerd tot aan de tank, alle kleppen enz.. Maar als ik de collegas hoor, dan is de SAC
robot gewoon niet in staat om consistent <50 coli te behalen.

Hoe gaat het nu met jou oude robotten heb eergisteren nog even bij een gekeken molke nu 120 koeien liep goed beter dan eerst met delaval ,maar alles wat nieuw is is volgens mij beter , heb ook al een paar keer een nieuwe delaval gezien en dat liep ook als een speer
Dit jaar word het nog niks met robots maar heeft wel de toekomst, voor mij zelf ik ben er nog niet klaar voor , mijn voorkeur gaat uit naar Gea maar Goed we zullen het wel zien
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken