Gras 2020

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Gras 2020

Berichtdoor Niels » za mei 23, 2020 11:58

boer pieter schreef:roep ik al jaren henk ze slaan door, zie je hier ook, consulenten zoveel dat je de poten er bijna over breekt ,
en gu ik heb 450 kilo 27/4 er op gedaan en perselen met 20 kuib mest 250 kilo km nu een beetje regen en gaan

Dat is een flinke gift, 120 N voor de 2e snede. Reken jij 2,5 kg N per m3 shit?
Niels

Berichtdoor boer pieter » za mei 23, 2020 13:31

ik reken nergens mee, rijden mest uit ,en waar we geen mest meer voor hebben doe ik km op en de volgende ronde weer mest zo roeleren we dat ,eerste en tweede snee genoeg er op en dan nog een beetje km voor de derde snee en voor de vierde snee maken we de putten leeg ,zo moelijk is het allemaal niet :no: moeten natuurlijk wel een bemesting plan maken maar papier is gewillig ,en ik vind dat ze hier vaak telang door gaan met kunstmest strooien die kun je volgens mij beter eerder gebruiken ,ik zit niet te wachten op een bult gras in de herfst
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor boer pieter » za mei 23, 2020 15:22

Na wat regen groeit het al weer bestAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor kobonde » za mei 23, 2020 15:44

boer pieter schreef:ik reken nergens mee, rijden mest uit ,en waar we geen mest meer voor hebben doe ik km op en de volgende ronde weer mest zo roeleren we dat ,eerste en tweede snee genoeg er op en dan nog een beetje km voor de derde snee en voor de vierde snee maken we de putten leeg ,zo moelijk is het allemaal niet :no: moeten natuurlijk wel een bemesting plan maken maar papier is gewillig ,en ik vind dat ze hier vaak telang door gaan met kunstmest strooien die kun je volgens mij beter eerder gebruiken ,ik zit niet te wachten op een bult gras in de herfst

Dat was 20 jaar geleden zo toen adviseerden ze bij alle snedes ongeveer evenveel, dat hebben wij nooit gedaan.
Wij kunnen meestal pas vrij laat mestuitrijden, en dus doet de mest niet veel bij de eerste snede, sommige percelen
krijgen bij ons pas na de eerste snede mest. Wij geven 500kg NS 27-4 voor de eerste snede. en 250 voor de tweede.
plus 35 m3 mest voor of na de eerste snede, na de tweede snede 35m3 mest en na de 3de snede de mest die er dan is.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Niels » za mei 23, 2020 16:34

boer pieter schreef:ik reken nergens mee, rijden mest uit ,en waar we geen mest meer voor hebben doe ik km op en de volgende ronde weer mest zo roeleren we dat ,eerste en tweede snee genoeg er op en dan nog een beetje km voor de derde snee en voor de vierde snee maken we de putten leeg ,zo moelijk is het allemaal niet :no: moeten natuurlijk wel een bemesting plan maken maar papier is gewillig ,en ik vind dat ze hier vaak telang door gaan met kunstmest strooien die kun je volgens mij beter eerder gebruiken ,ik zit niet te wachten op een bult gras in de herfst

Bij 20 m3 mest geef je 200 kg 27/4 minder. Dan reken je toch dat die mest 54 kg N geeft?
Ik reken met 1 kg N per ton mest, dat zou dan 450 kg zonder mest en 375 kg 27-4 + 20 m3 mest worden.
Niels

Berichtdoor Henk » wo mei 27, 2020 19:29

Hier in de buurt zijn veehouders beboet omdat ze grasland aan het beregenen waren. Is blijkbaar verboden :?
Tussen de 500 en 750 euro boete :|
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor melker » do mei 28, 2020 14:17

Grootste deel eerste snede vandaag ingekuild, volgende week nog eens 40 ha waar nu nog te weinig in staat maar heeft groei nu goed te pakken en dan de 8 en 15 juni weidevogel pakketten nog.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor G.U. » do mei 28, 2020 19:10

Gaat mooi achter elkaar aan dan. Ik dacht dat ik laat was dinsdag. Maar valt mee dus. Had er hier vorige week eigenlijk al af gemoeten. Alles stond zowat in de bloei. Heb wel een knappe snede kunnen maaien waar de rest om me heen maar de helft of tweederde van vorig jaar hadden
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Wim R » do mei 28, 2020 20:25

Henk schreef:Hier in de buurt zijn veehouders beboet omdat ze grasland aan het beregenen waren. Is blijkbaar verboden :?
Tussen de 500 en 750 euro boete :|

Wist ik ook niet. als er geen gras mag beregend worden word het helemaal een bruine grasmat. Akkerbouwer beboet dat ie uit een niet geregistreerde bron aan het regenen was. Dacht dat ie 1500 euro af kon tikken :mrgreen:
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor john jakobs » do mei 28, 2020 21:11

'volgens mijn moet je zoal beregening plan hebben of hoe het heet , een paar stuwen in de sloot en nog wa dingen meer
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Richt » vr mei 29, 2020 06:22

Gister ook eerste sneede onder plastic gepakt,64 ha met gemiddeld toch noch wel goede opbrengst. Alleen nieuw grasland van vorige herfst stond nog maar weinig op.
Op 25ha direct achter de LW aan kunstmest gestrooid, vandaag eens kijken hoeveel nog gestrooid kan worden en volgende week weer drijfmest erop en dan een regendansje gaan doen.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Nix » vr mei 29, 2020 19:17

Hier wil het grasland wat we er onder slecht omstandigheden hebben in geprutst in november doet het goed . Rij comfort is wel wat minder. Begin april gras met gerst gezaaid omdat het niet eerder kon. De helft moet nog opkomen.
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt aan iedereen gedacht
Nix

Beroep: tob-boer

Berichtdoor Henk » za mei 30, 2020 08:59

john jakobs schreef:'volgens mijn moet je zoal beregening plan hebben of hoe het heet , een paar stuwen in de sloot en nog wa dingen meer

Bedrijfs Water Plan :yes: Is peanuts :yes:
Stuwtjes plaatsen etc is niet verplicht. Maar nu met de droogte wellicht mooi (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Wim R » zo mei 31, 2020 15:44

Henk schreef:
john jakobs schreef:'volgens mijn moet je zoal beregening plan hebben of hoe het heet , een paar stuwen in de sloot en nog wa dingen meer

Bedrijfs Water Plan :yes: Is peanuts :yes:
Stuwtjes plaatsen etc is niet verplicht. Maar nu met de droogte wellicht mooi (y)

Grondwaterpeil is al behoorlijk gezakt dus verwacht dat de sloten met stuwtjes al leeg zijn. Werkt wel mooi als er in de buurt wat grotere wateren/rivieren zijn waar ze veel water al hebben en kunnen opsparen. Wij en jullie Henk zitten behoorlijk ver weg van het grote water. Zie hier de reusel en Beerse al behoorlijk opdrogen ondanks ze het water goed vast proberen te houden. Met deze wind van vandaag verdroogt alles onder je voeten weg, wordt wel een paar spatten water verwacht maar dat doet niets aan deze droogte welke wel behoorlijk aan het worden is.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Vorige

Keer terug naar Koe en voer