Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor wit » vr jun 26, 2020 12:26

Hindrik schreef:
Hans van Bergen schreef:Hier trouwes neventak vleesvee :yes:

Die gaat je niet door de prijsdalen trekken :no: :oops:

Vleesvee om de belastingdruk te verlagen :wink:
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor jan.nl » vr jun 26, 2020 21:04

Kasé5 schreef:Exact Jan :yes: , en dáár gaat het nou precies bij heel veel mvhouders in ned fout.
Wat talliz zegt is gewoon waar. Als je hier met 100 -150 koeien geen best inkomen heb hoef je maar naar één persoon te wijzen :!: :!:
Sommigen met ruim 100 en goeie resultaten zijn dan echter niet gelukkig en willen naar twee, vier, of achthonderd koeien.
Ten 1ste is dat in nederland een heeeeeeeeeel dure ambitie :!: :!:
én je hebt dan veel meer managementkwaliteit nodig dan alleen die van jezelf.
En dan ook nog het liefst 24/7 :|
Ned veehouders die met 100 koeien de bakker en slager niet kunnen betalen en om díe reden naar 2 of 300 willen is gewoon kansloze missie.

Vergeet nooit een kleine 20 jr geleden op grote boerenbijeenkomst in Marum met toen minister Veerman; Een grote kalvermester kankerde de hele grote discotheekzaal bij elkaar.
Veerman zei: "Je moet goed luisteren, er heeft nóóit iemand tegen jou gezegd dat jij boer moet worden"

Je kunt er van alles van vinden maar deze uitspraak heb ik nóóit vergeten :wink:

Het gaat er niet om of je boer wel of niet wil worden,feit is dat je met opschalen en automatiseren je bedrijf sterker kan maken(kan ook zwakker :yes: )Maar dat lukt helaas niet bij iedereen,hier is het wel gelukt en ik ben er :D mee.
In ons gevalt betekend het dat je ook personeel aan kan trekken(1 mans zaak is erg kwetsbaar :yes: ) en makkelijker weg kan,wat ik ook graag doe(maar dat wisten jullie al :lol:
Voorheen deden we alles zelf,nu stuur ik meer aan,niet voor iedereen weggelegd ,maar ik vind dat leuker. :yes:
Ieder zijn ding,zeg maar :wink:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Hans van Bergen » za jun 27, 2020 14:45

Jij hebt toch ook een standplaats voor camperts :?: Levert je toch ook 15k oid op? Zonnepanelen? J eheb 180 mk's wie stuur je dan aan de hele dag?
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Kees99 » za jun 27, 2020 15:02

Jan heeft vermoedelijk nog jeugd die luisteren naar de oude. :D
Kees99

Berichtdoor jan.nl » za jun 27, 2020 15:42

Kees99 schreef:Jan heeft vermoedelijk nog jeugd die luisteren naar de oude. :D

Ik luister ook graag naar hun :)
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Poekske » za jun 27, 2020 15:54

Zonnepanelen kosten aan arbeid welgeteld 15minuten werk. Per jaar :mrgreen: 1 mailtje per jaar voor reiniging, en 3x per jaar om de geproduceerde stroom door te sturen en geld te ontvangen :D
Poekske

Berichtdoor melker » zo jun 28, 2020 09:43

Zelfs dat laatste hoeft maar eenmaal per jaar om de SDE subsidie te ontvangen, toch wel de grote hap :yes: Die paar cent per kWh die je voor de stroom krijgt zijn amper voldoende om de reiniging en onderhoud van te betalen. Stroom die je weg kan strepen met eigen verbruik levert meeste op per kWh.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Poekske » zo jun 28, 2020 11:15

Ik heb de terugdraaiende teller nog hé :D en reinigen kost 288.panelen zijn nog nooit gekuist
Poekske

Berichtdoor kobonde » zo jun 28, 2020 11:18

Tja, stroom kost momenteel nog geen 2 Eurocent, en dan leveren zonnepanelen ook nog stroom op momenten dat er
weuinig vraag is en dus de stroom prijs nog lager is. Krijg nog wel wat of moet je al betalen om te mogen leveren, zoals de
windmolens die ze daarom niet laten draaien als er veel wind is omdat de de sroomprijs dan negatiev is.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Poekske » zo jun 28, 2020 12:04

kobonde schreef:Tja, stroom kost momenteel nog geen 2 Eurocent, en dan leveren zonnepanelen ook nog stroom op momenten dat er
weuinig vraag is en dus de stroom prijs nog lager is. Krijg nog wel wat of moet je al betalen om te mogen leveren, zoals de
windmolens die ze daarom niet laten draaien als er veel wind is omdat de de sroomprijs dan negatiev is.

Ik heb vaste prijs voor stroom, wat ik op het net plaats word afgetrokken van stroom die ik binnentrek. Netto zelfde prijs. Maar normaal draait teller nooit achter uit, nu wel omdat de winkel afgebroken is
Poekske

Berichtdoor van wijk » ma jun 29, 2020 19:46

Bij die variabele marktprijs kan je ook wegblijven: via lokale energiecooperatie heb ik vaste prijs van 5.35 cent. Geen gedoe met dag/nacht tarief en ook geen negatieve prijs bij hoog aanbod en ook geen commissie kosten. SDE vult prijs dit jaar aan met 7.8 cent. Totaal is zo gekoppeld dat ik altijd mn 13 cent totaal beur. Blijft er winst over dan wordt dat besteed aan dorpshuis of schommels bij de school ofzo.

Om dat het net toch wat vol raakt zitten we wat beperkt in de levercapaciteit.
Nu leggen we meer panelen dan wat theoretisch aan piekvermogen erop kan, en dan regelen de omvormers terug op de piek. Dan lever je bv op zonnige momenten 5% in maar in totaal lever je 30% meer in de tijd dat zon minder schijnt.
Volgende stap is die piekproductie opslaan in accus en terugleveren als t donker is. Kan nu al bijna uit als je de accus door de netbeheerder laat sturen.
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor boer pieter » ma jul 06, 2020 08:10

Gister even bij een jonge boer geweest ,heeft vorige maand een bedrijf over genomen, hij heeft begonnen als share melker ,door super resultaten heeft ie het bedrijf over kunnen nemen (y) op deze manier kunnen jonge boeren beginnen met klein eigen kapitaal ,vind het een mooi systeem ook voor de oudere boeren onder ons
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Vorige

Keer terug naar Koe en economie