Boeren in Australie/Nz

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in Australie/Nz

Berichtdoor Kiwi » ma maart 09, 2020 21:48

Nee Auke. NZ land van (nagenoeg) geen subsidies, dus ook niet voor mijn dochter. Ze is 12 en ja een leuk zakcentje. Heb het voer wel voor gefinancieerd, maar nog niet in rekening gebracht. Heb mezelf een beetje in de vingers gesneden hierbij, want mijn dochter heeft goed werkende oren als het haar past en onze oudste zoon heeft me wat mmegeholpen met de bouw van de schuur deze zomer en ik heb hem gezegd dat hij uitbetaald wordt als ik zijn worksheets ontvang, Heb nog niks gezien dus nog niet betaald. Dochter zegt nu: heb nog geen rekening gezien dus ik betaal nog niet, Fair enough.
Kiwi

Berichtdoor Jaap » ma maart 09, 2020 21:50

Ik snap dat je vanwege voer koeien eerder droog zet, maar hoe lang staan de dan droog?
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Kiwi » ma maart 09, 2020 22:06

In deze regio start de kalverij rond 10 July. drukke eerste 3 weken en dan, als insemineren succesvol is geweest, zwakt het af. Mensen die aan autumn calving doen beginnen zo rond eind maart met de kalverij.
Nu afdrogen is uit nood geboren. Is managment tool en roeien met de riemen die je hebt. Kunt wel doormelken, maar ten koste van wat? Dieren moeten wel in fatsoenlijke conditie de volgende lactatie beginnen.
Kiwi

Berichtdoor Kiwi » wo jul 29, 2020 20:52

Verleden week kwam de buurman langs voor een kop thee en vroeg of we interesse hadden om de boerderij (onze oude) weer terug te kopen. Geld op de bank is ook niks waard, dus zullen we er maar eens serieus over nadenken. Vraagprijs was wel wat aan de hoge kant, maar als je niet vraagt, dan krijg je het ook niet. Half September gaat hij met een makelaar in zee.
Worden bijna geen boerderijen verkocht de laatste 9 maanden en prijzen zijn dalende. Zullen wel zien, zondag eerst maar eens een rondje lopen op het bedrijf met het gezin. Vrouw is nog niet 100% enthousiast, maar werkt graag met cijfers (en is er erg, erg goed in) dus zij mag de numbers crunchen. Goede is we hoeven niet, we mogen.
Kiwi

Berichtdoor G.U. » do jul 30, 2020 12:21

Dat is dan weer spannend kiwi. Laatst zei je hier dat het werknemer zijn je ook wel bevalt. Kriebelt het dan toch om een eigen boerderij te hebben?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Kiwi » do jul 30, 2020 20:59

Voelt niet als spannend, maar leuk om er mee bezig te zijn. Waarom? Van alles een beetje: geld op de bank is hier inmiddels ook niet veel meer waard, ik vindt het nog steeds leuk om te doen en er zijn nog een paar dingen die ik wil proberen of doen. 2 jongste kinderen vinden het ook leuk en het huis waar we nu in wonen is groot en als de kinderen het huis uitvliegen zouden we naar de farm kunnen verhuizen (ligt tegen onze 6 ha aan) waar een kleiner huis staat. Eventueel ons huidige huis verkopen als er nog meer land te koop komt, zodat de lening overzichtelijk/binnen de perken blijft.
Moet nog iets vinden voor de middagmelkingen als we er mee door gaan, want die gooit roet in het eten met kinderen die van de bus gehaald moeten worden op verschillende tijden, buitenshuis werkende vrouw en heb zelf voorkeur voor de morgen melkingen. Misschien 1 keer per dag melken?
Boerderij is niet groot voor NZse maatstaven: 82 ha. Zou er om het leuk te houden niet meer dan 220 gaan melken. Ik geloof zelfs dat met de huidige vergunning 215 het uiterste is. We zien wel, we hebben nog niks. Doen gewoon een bod volgende maand en misschien gebruikt de buurman dat wel als onderhandelingspunt met de makelaar. Ook goed. Doen een bod waar we happy mee zijn en zien wel hoe het balletje rolt.
Kiwi

Berichtdoor hulsteins » do jul 30, 2020 21:25

niet te veel bieden Kiew
goed naar je vrouw luisteren
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Kiwi » vr jul 31, 2020 00:02

Ik luister altijd naar mijn vrouw, doe er alleen niet altijd wat mee. Vaak wel.
Heb een bordje in de bar/entertaining area bij het zwembad hangen die ik van haar gekregen heb:
My wife keeps saying I never listen to her....or something like that.
Kiwi

Berichtdoor opelmanta » ma aug 03, 2020 06:00

Goedemorgen/goedenavond Kiwi, heb jij ook altijd number 8 wire bij de hand?
Gisteravond reisverslag door het Zuider Eiland op België. Was wel mooi, vooral als je het vergelijkt met Nederland. Alles is hier aangelegd, daar op de andere kant zit er nog wel eens wat woests tussen.
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

Vorige

Keer terug naar Koe en economie