Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor Kasé5 » di jul 28, 2020 12:37

jan.nl schreef:Hier kunnen we de premie compenseren door de andere bedrijfstak,een bedrijfstak met veel groei en toekomst. :yes:

Is toch diep triest wat je hier verteld Jan. Je investeert tegenwoordig al gauw een miljoen om meer dan 100 koeien te kunnen melken, dan moet je ook een inkomen hebben mag je aannemen maar dan vind jij het heel normaal dat je er óók nog wat bij moet doen.
Je bent nog negatiever dan dat Sita al 30 jr is :shock: :shock:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor jan.nl » di jul 28, 2020 16:30

Kasé5 schreef:
jan.nl schreef:Hier kunnen we de premie compenseren door de andere bedrijfstak,een bedrijfstak met veel groei en toekomst. :yes:

Is toch diep triest wat je hier verteld Jan. Je investeert tegenwoordig al gauw een miljoen om meer dan 100 koeien te kunnen melken, dan moet je ook een inkomen hebben mag je aannemen maar dan vind jij het heel normaal dat je er óók nog wat bij moet doen.
Je bent nog negatiever dan dat Sita al 30 jr is :shock: :shock:

We kijken naar kansen (q) en die zijn dicht bij een stad anders als in midden Drente :yes:
We doen het erbij,is pr landbouw,kunnen ook overwegen kaas te maken,maar dat vinden we te arbeidsintensief :yes:
Zoon is ook thuis en zo bouwen we weer verder :wink:\

Btw,we begonnen 40jaar geleden met 35 eurocent,en nu krijgen we nog steeds 35 euro cent...de kans is groot dat je over 10 jaar nix meer beurt als nu maar wel een inflatie van minstens 20 % aan je broek krijgt,dat gaan we in ons landje met deze stikstof crisis niet meer terug verdienen.Want krimp staat voor de deur.Alleen is het te hopen dat de wijkers goed betaald worden.
Investering in melkvee is al terug verdiend en daarom zoeken we nieuwe wegen en investeren daarin.
De ene boer zet windmolens op z,n land de ander gaat in onroerend goed of ligt z,n daken vol met panelen.Maar niet bewegen kost meer... :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor maistro » di jul 28, 2020 22:13

iets buiten de landbouw dus @jan
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor jan.nl » wo jul 29, 2020 07:20

maistro schreef:iets buiten de landbouw dus @jan

:yes:
jan.nl

Berichtdoor Kasé5 » wo jul 29, 2020 20:03

Er zíjn idd veel zaken buiten de landbouw waar je een beter rendement op hebt dan het rendement wat de gemiddelde agrariër haalt. :yes: :yes:
Maar dat is natuurlijk wel wat een discussie dood slaan over hoe je je rendement kunt beïnvloeden binnen je eigen vakgebied en daarvoor zijn de discussies hier toch :?: :?:
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor jan.nl » wo jul 29, 2020 22:23

Kasé5 schreef:Er zíjn idd veel zaken buiten de landbouw waar je een beter rendement op hebt dan het rendement wat de gemiddelde agrariër haalt. :yes: :yes:
Maar dat is natuurlijk wel wat een discussie dood slaan over hoe je je rendement kunt beïnvloeden binnen je eigen vakgebied en daarvoor zijn de discussies hier toch :?: :?:

Het is ook het sentiment wat niet uitnodigt om zwaar te investeren in landbouw,morgen een regel en overmorgen weer 1 er overheen.....
Veel ondernemers buiten de landbouw hebben ook vaak een tros bv,tjes waar weer verschillende soorten bedrijven aanhangen, dat maakt het bedrijf minder kwetsbaar als het ff tegen zit.Zoiets kan ook in de landbouw,of eigenlijk gebeurd het al,veel loonwerkers hier hebben ook een melkveetak. Veel melkveehouders hebben grote windturbines op hun grond enz.
Ik wil geen discussie doodslaan over enkel melkveehouderij aangelegenheden,maar voor meer perspectief in de landbouw mag er wel eens breder gekeken worden. :yes:
jan.nl

Berichtdoor W.A » do jul 30, 2020 05:30

Misschien een kopje ondernemen aanmaken. Daar kan dan alles in wat met geld verdienen ( buiten koeie melken) te maken heeft. De gras tot glas discussies die eigenlijk onder 1 kopje kunnen ;-) hobby... blijven dan onvervuild verder keutelen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor boer pieter » do jul 30, 2020 08:25

Ben het wel een beetje eens met kasé ,ik zie dat hier ook wel boeren die een 2 de tak er bij hebben ,toch is het zelden een groot succes
Als je geld over hebt dan is het wat anders en dan kun je het een en ander ondernemen ,maar veel doen het om er wat mee te verdienen, maar vergeten vaak dat er eerst ook een geld in moet en het vergt vaak ook meer werk dan je denkt ,daar door word er in de Hooft tak weer geld verloren , ik zeg niet dat het niet kan maar er zijn er veel mee begonnen maar ook veel weer mee gestopt
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor maistro » do jul 30, 2020 10:23

Zie weer boeren zelfzuivelen misschien is die mobiele melkfabriek van lely de toekomst
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor wit » do jul 30, 2020 12:38

maistro schreef:Zie weer boeren zelfzuivelen misschien is die mobiele melkfabriek van lely de toekomst

Ja tot we elkaar weer gaan beconcurreren met ons eigen melkfabriekje :?
Kunnen we weer gaan samenwerken en een coöperatie oprichten :wink:
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor jvt » do jul 30, 2020 17:47

Zolang er verbetering mogelijk is qua saldo van de hoofdtak of hoofdtakken ( in ons geval paar varkenshokkies), is de beste neventak je resultaten van de hoofdtak verbeteren, is nog steeds mijn idee. Zie hier wel een aantal boeren die investeren in vakantiewoningen en hier het werk van volledig uitbesteden, zelfs dan is rendement hoger dan in de agrarische sector. Voor een enkeling kan zelf zuivelen best leuke bijdrage aan inkomen zijn, alleen ff opletten dat eea niet opgaat aan een vrouw die nu thuis blijft en anders buitenshuis kon gaan werken, een kind wat thuis komt van school waarvoor we wat gaan zuivelen; het inkomen buitenshuis wat er anders zou zijn moet minstens terug verdiend worden met dat zelf verwerken. Hier willen we als er financiele ruimte komt ook eerder investeren in iets vakantie achtigs, blijft hier toch een streek waar toerisme blijft en zelfs flink toeneemt
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor hulsteins » do jul 30, 2020 20:39

bladzijde 338 is om in te lijsten :
iedereen vriendelijk en open-minded
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Kasé5 » do jul 30, 2020 21:54

:) :) Heb ik te dikke steen in de vijver gegooid :?: :wink:
Zolang ik boer ben hou ik er wel een beetje van om elkaar wat scherp te houden en hier op dit forum zijn er meer die hier om die reden aktief zijn.
Een beetje doen dat altijd alles goed en vanzelf gaat heb je niks aan :no: , is mij in 35jr ook nog nooit gelukt :cry:
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor Wim R » za aug 01, 2020 13:51

Kasé5 schreef::) :) Heb ik te dikke steen in de vijver gegooid :?: :wink:
Zolang ik boer ben hou ik er wel een beetje van om elkaar wat scherp te houden en hier op dit forum zijn er meer die hier om die reden aktief zijn.
Een beetje doen dat altijd alles goed en vanzelf gaat heb je niks aan :no: , is mij in 35jr ook nog nooit gelukt :cry:

Om eerlijk te zeggen is de situatie in de NL landbouw echt heel diep triest :cry: . Kijk eens naar het kapitaal dat er in een bedrijf zit en er jaarlijks in gestoken moet worden. En dan nog voor een fooi toe voor het werk dat je er voor hebt en er voor doet. Nog triester als je vrouw het gezin moet onderhouden via werk buitenshuis om de vrede binnenshuis te moeten bewaren. Of je een andere tak van sport moet gaan verzinnen om het zaakje een beetje recht te breien. Het ondernemers klimaat in NL voor de landbouw is op het moment gewoon zwaar waardeloos. Jaren wordt er op alle kanten op ons ingehakt, met regel bovenop regel. En kostprijsverhoging op de vorige.
Buiten de landbouw ziet het ook niet echt heel rooskleurig uit op het moment.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor kobonde » zo aug 02, 2020 09:34

Wim R schreef:
Kasé5 schreef::) :) Heb ik te dikke steen in de vijver gegooid :?: :wink:

Om eerlijk te zeggen is de situatie in de NL landbouw echt heel diep triest :cry: . Kijk eens naar het kapitaal dat er in een bedrijf zit en er jaarlijks in gestoken moet worden. En dan nog voor een fooi toe voor het werk dat je er voor hebt en er voor doet. Nog triester als je vrouw het gezin moet onderhouden via werk buitenshuis om de vrede binnenshuis te moeten bewaren. Of je een andere tak van sport moet gaan verzinnen om het zaakje een beetje recht te breien. Het ondernemers klimaat in NL voor de landbouw is op het moment gewoon zwaar waardeloos. Jaren wordt er op alle kanten op ons ingehakt, met regel bovenop regel. En kostprijsverhoging op de vorige.
Buiten de landbouw ziet het ook niet echt heel rooskleurig uit op het moment.

Het probleeem is dat jullie veel te veel betalen voor grond en Qwotum, eerst melk en nu fosfaat. Overdreven dure stallen bouwen en veel te zwaar zijn gemechaniseerd. Dan is het logich dat er geen rendment gehaald wordt.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie