Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor jan.nl » zo aug 02, 2020 12:05

kobonde schreef:
Wim R schreef:
Kasé5 schreef::) :) Heb ik te dikke steen in de vijver gegooid :?: :wink:
Zolang ik boer ben hou ik er wel een beetje van om elkaar wat scherp te houden en hier op dit forum zijn er meer die hier om die reden aktief zijn.
Een beetje doen dat altijd alles goed en vanzelf gaat heb je niks aan :no: , is mij in 35jr ook nog nooit gelukt :cry:

Om eerlijk te zeggen is de situatie in de NL landbouw echt heel diep triest :cry: . Kijk eens naar het kapitaal dat er in een bedrijf zit en er jaarlijks in gestoken moet worden. En dan nog voor een fooi toe voor het werk dat je er voor hebt en er voor doet. Nog triester als je vrouw het gezin moet onderhouden via werk buitenshuis om de vrede binnenshuis te moeten bewaren. Of je een andere tak van sport moet gaan verzinnen om het zaakje een beetje recht te breien. Het ondernemers klimaat in NL voor de landbouw is op het moment gewoon zwaar waardeloos. Jaren wordt er op alle kanten op ons ingehakt, met regel bovenop regel. En kostprijsverhoging op de vorige.
Buiten de landbouw ziet het ook niet echt heel rooskleurig uit op het moment.

Het probleeem is dat jullie veel te veel betalen voor grond en Qwotum, eerst melk en nu fosfaat. Overdreven dure stallen bouwen en veel te zwaar zijn gemechaniseerd. Dan is het logich dat er geen rendment gehaald wordt.

Gaat het in Denemarken beter dan :wink:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor boer pieter » zo aug 02, 2020 14:52

Ja zeker weten (y)
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor arnoud » zo aug 02, 2020 17:52

Ow . Maar ook hier in DE zijn duidelijk meer verkopers dan kopers
arnoud

Berichtdoor W.A » zo aug 02, 2020 17:58

Veel gezeik als je wilt uitbreiden hoor ik in duitsland. Overheid werkt liever tegen dan mee.. dan valt er al een deel van de boeren af,die het niet meer zien zitten. De zuivelverwerkings bedrijven moeten ook nog een flinke revolutie door! Voordat weer fatsienlijke melkprijzen betaald kunnen worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor jvt » zo aug 02, 2020 18:17

W.A schreef:Veel gezeik als je wilt uitbreiden hoor ik in duitsland. Overheid werkt liever tegen dan mee.. dan valt er al een deel van de boeren af,die het niet meer zien zitten. De zuivelverwerkings bedrijven moeten ook nog een flinke revolutie door! Voordat weer fatsienlijke melkprijzen betaald kunnen worden.

denk dat ik dezelfde spreek die jij regelmatig spreekt :wink: :wink: , maar idd is het halleluja daar wel voorbij, veel staat in stille verkoop, eigenlijk zonder vergister erbij met daarbij nog een goed contract wordt er knap weinig verdient. In Hongarije voor 30 ct melken is nog wel goed te doen of is t vet daar ook van de romme af?
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Wim R » zo aug 02, 2020 19:14

W.A schreef:Veel gezeik als je wilt uitbreiden hoor ik in duitsland. Overheid werkt liever tegen dan mee.. dan valt er al een deel van de boeren af,die het niet meer zien zitten. De zuivelverwerkings bedrijven moeten ook nog een flinke revolutie door! Voordat weer fatsienlijke melkprijzen betaald kunnen worden.

Verschilt niet veel met hier in NL. Denk dat we hier meer gezeik hebben om boer te blijven dan in welk land ter wereld dan ook :mrgreen: :mrgreen: . Denk ook maar eens dat wat ons is voorgehouden door melkverwerkers, toeleverings bedrijven en banken over de gouden toekomst wat de melkveehouders te wachten stond . Wij zouden het mogelijke melktekort in China/Azie wel eens vol gaan leveren tegen torenhoge prijzen. Wij als vooruitstrevend land zouden wel eens laten zien van hoe het moet en kan. Er is daarop op nogal wat adressen geinvesteerd en tegen de klippen omhoog gefinancierd. Van deze gouden toekomst is jammer genoeg niet veel van over. Melkfabrieken zien meer tegenvallers in het buitenland dan meevallers. Melkveehouderij word keer op keer hun kop eraf gemaaid en tegen gewerkt om op andere vlakken ruimte te maken voor uitbreiding van wegen,woningen. Het walhalla en beste land en klimaat om te melken hier is toch wel de laatste jaren totaal weg .
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor W.A » zo aug 02, 2020 19:43

jvt schreef:

denk dat ik dezelfde spreek die jij regelmatig spreekt :wink: :wink: , maar idd is het halleluja daar wel voorbij, veel staat in stille verkoop, eigenlijk zonder vergister erbij met daarbij nog een goed contract wordt er knap weinig verdient. In Hongarije voor 30 ct melken is nog wel goed te doen of is t vet daar ook van de romme af?
Hebben er vorig jaar ook weer eens een paar bezocht in duitsland.. niet alleen bij bekende adres! Overal eigenlijk hetzelfde liedje. Wel redelijk tevreden op de grotere bedrijven waar de kosten binnen beperken blijven.
Hier mogen we in veel opzichten klagen over de overheid! Maar op landbouw vlak zijn ze erg actief om de boeren/ boertjes vooruit te helpen. Of het nu om vergunningen of subsidies gaat.. De melkprijs is dus altijd wat lager dan int westen maar de subsidie maakt dat wel goed.
Alleen als je als ' niet Hongaar' grond wil kopen zit het vaak niet mee!

W.A

Berichtdoor W.A » zo aug 02, 2020 19:50

We zijn nu trouwens in Oostenrijk tussen de heuvels aan het fietsen.. Nou misschien moet iedereen dat maar eens op de planning zetten! Heel mooi hier ten eerste ,en ten tweede dan ga je iedere andere vorm van ' rendabel' boeren wel weer waarderen..
De grootste kudde die ik heb zien lopen telde er 24. En alles spik en span erbij liggen. Robotje op stal..etc.
Wordt wel vaak bijverdiend in het toerisme da's wel waar..
Er wordt hier ook mooi samengeleefd met de burger lijkt. Onderweg wisselelen de geuren van hooi en breedwerpig bemeste weien elkaar af. Puur genieten.. :-)

W.A

Berichtdoor Niels » ma aug 03, 2020 06:39

Dat past niet echt bij de nederlandse mentaliteit. Staat er een robot met 24 koeien dan zijn we de eerste in het dorp die 60 koeien melkt. (y)
Niels

Berichtdoor boer pieter » ma aug 03, 2020 08:02

maar waarom altijd meer als je er met 24 ook goed van kunt leven :lol: nee groeien is leuk maar te groot heeft ook zo zijn nadelen
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor jan.nl » ma aug 03, 2020 09:58

W.A schreef:We zijn nu trouwens in Oostenrijk tussen de heuvels aan het fietsen.. Nou misschien moet iedereen dat maar eens op de planning zetten! Heel mooi hier ten eerste ,en ten tweede dan ga je iedere andere vorm van ' rendabel' boeren wel weer waarderen..
De grootste kudde die ik heb zien lopen telde er 24. En alles spik en span erbij liggen. Robotje op stal..etc.
Er wordt hier ook mooi samengeleefd met de burger lijkt. Onderweg wisselelen de geuren van hooi en breedwerpig bemeste weien elkaar af. Puur genieten.. :-)

Ja,wij hebben weer geboekt ,alleen in de winter :yes: ,maar je heb zeker een punt ,de waardering en draagvlak is groot onder de bevolking daar in elk dorp zitten de boeren tussen gewoon aan de straat inkl mesthoop :wink:
In buitengebied weer wat nieuwere stallen met veel ronde balen .
In de zomer is het ook hoog in de bergen een feest om te lopen tussen het rode vee en geuren van alpen hooi.
Moet wel veel subsidie naar de boeren maar de boeren ,burgers en toeristen industrie zijn er :D mee.
Soms denk je wel eens is dat hier ook mogelijk,waarschijnlijk in de toekomst wel,want er komen hier de komen de 10 tallen jaren miljoenen mensen bij en die moeten wonen en hebben veel vrije tijd.
De veehouderij kan alleen blijven bestaan met voldoende draagvlak onder de bevolking.
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor john jakobs » ma aug 03, 2020 17:25

W.A schreef:We zijn nu trouwens in Oostenrijk tussen de heuvels aan het fietsen.. Nou misschien moet iedereen dat maar eens op de planning zetten! Heel mooi hier ten eerste ,en ten tweede dan ga je iedere andere vorm van ' rendabel' boeren wel weer waarderen..

fietsen in oostenrijk is dat niet heeeeeeeeeel vermoeiend, het is daar wel heeeel mooi
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Mellek » ma aug 03, 2020 17:50

Heb begrepen dat de Oostenrijkse bio-boeren binnenkort ook verplicht moeten weiden, en vele zijn verontwaardigd, blijkbaar ging bio en opstallen in Oostenrijk nog jaren samen :? , ik bedoel daar hebben ze pas vreemde melkstromen, heu-milch, melk van alleen maar hooi, bergboeren-melk, maar de super verkoopt alleen maar Oostenrijkse melk, gouda-kaas met een oostenrijks vlaggetje erop, alles komt uit eigen land. En ondertussen, loop je in februari in een druk stads-winkelcentrum, stinkt het overal naar mest :lol: 100 meter verderop is gewoon een vrolijk aan het ketsplaten, nee en niet 1 dag, nee gewoon de hele week met z'n 6-kuubs tankje.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor W.A » ma aug 03, 2020 18:23

Ja mooi is dat hè. Inderdaad nu verbazend weinig koeien buiten. Veel wordt gehooid of gewikkeld of in het 6 bij 15 silotje gereden.
Het fietsen ging erg mooi, zelfs onze bijna 7 jarige vond het een 'cool avontuur'!

W.A

Berichtdoor G.U. » ma aug 03, 2020 19:38

W.A schreef:Ja mooi is dat hè. Inderdaad nu verbazend weinig koeien buiten. Veel wordt gehooid of gewikkeld of in het 6 bij 15 silotje gereden.
Het fietsen ging erg mooi, zelfs onze bijna 7 jarige vond het een 'cool avontuur'!

Fietsen al in je naar boven laten brengen en dan naar beneden rollen..?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie