Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor W.A » ma aug 03, 2020 19:58

G.U. schreef:
W.A schreef:Ja mooi is dat hè. Inderdaad nu verbazend weinig koeien buiten. Veel wordt gehooid of gewikkeld of in het 6 bij 15 silotje gereden.
Het fietsen ging erg mooi, zelfs onze bijna 7 jarige vond het een 'cool avontuur'!

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

Fietsen al in je naar boven laten brengen en dan naar beneden rollen..?
200 km gefietst , wel zeg maar stroom afwaards. Maar alleen naar onder gaat dat niet hoor!!

W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Kasé5 » ma aug 03, 2020 20:40

Altijd wel verfrissend om eens bij de "buren" te kijken :yes:
Waren dit jaar in de Duitse Eifel, gaf ons het idee dat de tijd er 40 jr had stil gestaan en iedereen onder de 50 er was weg gevlucht.
Maat van me, geen boer maar wel groot ondernemer was vorig jaar echter ook in Oostenrijk. En op vakantie komt hij altijd bij een boer terecht zegt ie altijd :) . Hij liet me toen ook foto's en filmpjes zien van een veehouder met een 20tal koeien die alles super voor elkaar had. Met allerlei vernuftige bovenkranen kon die de balen hooi zo vanuit de opslag naar de verschillende stallen dirigeren, prachtig. Net zo'n bouwvakker die de betonpomp bedient :)
Maakte zich vast niet druk over opschalen en wel of niet CV :mrgreen: :mrgreen: maar lag er (y) (y) bij.
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor bekapper » ma aug 03, 2020 21:22

Als de subsidie wegvalt in de landbouw in Oostenrijk, valt ook een groot deel toerisme weg. Melkkoeien in de hooggebergten is enkel mogelijk door subsidie,maar ook nodig voor het onderhoud van die gronden. Zoniet wordt het onderhoud onbetaalbaar en heeft begroeiing de vrije hand waardoor het gebied op den duur ontoegankelijk wordt.
bekapper

Berichtdoor jvt » di aug 04, 2020 08:39

Juist bekapper, maar men vergeet dat dit voor veel delen van Europa geld. Hier steken ze massaal in op bio, zodat je hier hectares en hectares muf hooiland ziet staan begin juli, allemaal met laat maaien regime erop, maar of dat nu aanwinst is voor het landschap, meningen zijn verdeeld. Ik hoor tenminste regelmatig dat onze weides er zo mooi fris en donkergroen bij staan in het landschap en keurig onderhouden, wil daar eigenlijk ook nog wel een extra premie voor :wink:
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor jvt » di aug 04, 2020 08:39

Juist bekapper, maar men vergeet dat dit voor veel delen van Europa geld. Hier steken ze massaal in op bio, zodat je hier hectares en hectares muf hooiland ziet staan begin juli, allemaal met laat maaien regime erop, maar of dat nu aanwinst is voor het landschap, meningen zijn verdeeld. Ik hoor tenminste regelmatig dat onze weides er zo mooi fris en donkergroen bij staan in het landschap en keurig onderhouden, wil daar eigenlijk ook nog wel een extra premie voor :wink:
jvt

Berichtdoor W.A » di aug 04, 2020 11:21

Ja precies,onder in het dal gaat het niet met 5 maar met 20. Schiet ook niet op natuurlijk. Ambitie is er ook niet ..
Wel redelijk wat jongere zien rijde met de trekker etc.dus toekomst lijkt t toch te hebben dan?!

W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Kasé5 » di aug 04, 2020 19:55

Op Staphorst heb je ook veel jeugd en/maar ook 10x zoveel adressen waar nog één of meerdere trekkers is dan waar de melkmachine nog draait :roll: :roll: :wink:
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor kobonde » wo aug 05, 2020 08:45

W.A schreef:Ja precies,onder in het dal gaat het niet met 5 maar met 20. Schiet ook niet op natuurlijk. Ambitie is er ook niet ..
Wel redelijk wat jongere zien rijde met de trekker etc.dus toekomst lijkt t toch te hebben dan?!

Hier zie ook heel veel jongeren trekker rijden, 90 % werkt na hun 30 ste niet meer in de landbouw.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor G.U. » wo aug 05, 2020 09:01

kobonde schreef:
W.A schreef:Ja precies,onder in het dal gaat het niet met 5 maar met 20. Schiet ook niet op natuurlijk. Ambitie is er ook niet ..

Hier zie ook heel veel jongeren trekker rijden, 90 % werkt na hun 30 ste niet meer in de landbouw.

Dat is op zich toch ook niet erg. Op de trekker kunnen zulke ‘jongeren’ veel uren maken. Als er kinderen komen dan kunnen ze dan wat rustiger aan doen met een 8 tot 5 baantje
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Kasé5 » wo aug 05, 2020 12:39

Inderdaad, en een heel goede manier om je bedrijf te runnen. (y)
Toen ik 25 was, was m'n jongste broer 15 en deed toen veel trekkerwerk voor me. Later volgden er vele anderen :yes: :yes: maar wordt laatste jaren steeds moeilijker om nieuwe 'aanwas' te krijgen.
Jammer want collega's die ik tot hun 40e of 50e alle rondjes zelf zie maaien maken qua bedrijfsvoering niet de meeste indruk of ze moeten al een hele lieve vrouw hebben die ondertussen het werk in de stal en op het erf doet. Heb je natuurlijk ook zelf in de hand....gehad :wink: :mrgreen: :mrgreen:
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor jan.nl » vr aug 07, 2020 19:29

Kasé5 schreef:Inderdaad, en een heel goede manier om je bedrijf te runnen. (y)
Toen ik 25 was, was m'n jongste broer 15 en deed toen veel trekkerwerk voor me. Later volgden er vele anderen :yes: :yes: maar wordt laatste jaren steeds moeilijker om nieuwe 'aanwas' te krijgen.
Jammer want collega's die ik tot hun 40e of 50e alle rondjes zelf zie maaien maken qua bedrijfsvoering niet de meeste indruk of ze moeten al een hele lieve vrouw hebben die ondertussen het werk in de stal en op het erf doet. Heb je natuurlijk ook zelf in de hand....gehad :wink: :mrgreen: :mrgreen:

Zijn er nog zat die nog een oma hebben als melkster,want oma is niet uit de put te slaan.. (y)
Boer werkt dan weer vaak elders,die bedrijven zie je achteruit hobbelen :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor jvt » za aug 08, 2020 08:24

jan.nl schreef:

Zijn er nog zat die nog een oma hebben als melkster,want oma is niet uit de put te slaan.. (y)

vaak zie je dan als oma echt niet meer kan, het bedrijf nadien gauw ofwel een robot zet ofwel zijn fosfaatrechten casht...

Hier heeft mijn moeder trouwens nooit gemolken, mijn lieve vrouw deed en doet veel, maar melken heeft ook nooit tot haar takenpakket gehoord.
jvt

Berichtdoor Kasé5 » za aug 08, 2020 09:52

jan.nl schreef:

Nou gelukkig ken ik er geen één :no: :no:
Vind het een beetje "ot-en-sien-verhalen" Jan, die je vroeger nog in Duitsland of op delen vd Veluwe zag. Laatste 30 jr is het meestal zo dat vrouwlief haar eigen werk/interesse aanhoudt en dat boer er meest alleen voor staat en die maakt er dan in de loop der jaren wel of niet wat van, fifty/fifty :|
Ik denk dat over nog 30 jaar helft van bedrijfshoofden vrouw is :yes: . Je ziet ontwikkeling al jaren bij melkers van agrarische uitzendbureaus, dierenartsen, inseminators enz.
Veel mannen vinden, net als onze opa's, grasmaaien nog steeds de belangrijkste kernaktiviteit :? :?
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor jan.nl » za aug 08, 2020 10:23

Kasé5 schreef:
jan.nl schreef:

Nou gelukkig ken ik er geen één :no: :no:
Vind het een beetje "ot-en-sien-verhalen" Jan, die je vroeger nog in Duitsland of op delen vd Veluwe zag. Laatste 30 jr is het meestal zo dat vrouwlief haar eigen werk/interesse aanhoudt en dat boer er meest alleen voor staat en die maakt er dan in de loop der jaren wel of niet wat van, fifty/fifty :|
Ik denk dat over nog 30 jaar helft van bedrijfshoofden vrouw is :yes: . Je ziet ontwikkeling al jaren bij melkers van agrarische uitzendbureaus, dierenartsen, inseminators enz.
Veel mannen vinden, net als onze opa's, grasmaaien nog steeds de belangrijkste kernaktiviteit :? :?

Ja,zie je ook veel hier,maaien doen meeste zelf,maar dat kan alleen als je niet te veel koetjes melkt...
Nu je het over <<ot en sien,,heb,sprak gisteren een paar camperaars die hier staan,waren met fiets rondje naar schoonhoven gereden,ze vertelden dat de hele rit door een ot en sien landschap ging... (y)
Een aanrader dus :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Poekske » za aug 08, 2020 12:37

jvt schreef:
jan.nl schreef:

vaak zie je dan als oma echt niet meer kan, het bedrijf nadien gauw ofwel een robot zet ofwel zijn fosfaatrechten casht...

Hier heeft mijn moeder trouwens nooit gemolken, mijn lieve vrouw deed en doet veel, maar melken heeft ook nooit tot haar takenpakket gehoord.
.
Inderdaad plots moet er dan dringend een robot komen...
Poekske

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie