Nieuwe opraapwagen gekocht.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Nieuwe opraapwagen gekocht.

Berichtdoor jvt » do mei 28, 2020 11:15

hier waren we wel redelijk klaar met gras inkuilen met verliezen en vooral veel kosten, veel op afstand en als je alles gaat tellen dure hobby. Rug wil steeds minder, trekkerwerk zelf is straf aan het worden en vond zelf dat we het veel te druk hadden. Groenvoeren al helemaal geen tijd voor. Nu gewoon 80 ha pacht de deur uitgedaan en gaan mais aankopen, lekker intensief in de ardennen, maar is bewuste keuze, wat beter melken, meer tijd voor de koeien wat ik liever doe dan schlepper fahren en laat iedereen maar aanklooien met veel gras in het rantsoen, hier probeer ik elk jaar bult laatste snede door de koeien te duwen en je melkt elke keer geen flikker, altijd wat. Mijn dierbare melkerij Arla zal wel vinden dat eea niet past in hun visie maar zolang die geen cono melkprijs uitbetalen moeten ze niet zeiken
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Hookwood Holsteins » do mei 28, 2020 11:16

boer pieter schreef:bijkoment nadeel is veel te veel wisselingen in het randsoen ,de ene dag mooi vers stuk en na 2 dagen moeten ze eigenlijk weer een nieuw stuk maar dan denk je kan nog wel een dag

Ik doe tegenwoordig roterend standweiden. Zijn al jouw bezwaren in één keer opgelost :D
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Kasé5 » do mei 28, 2020 12:33

Inderdaad JR, werkt super (y) (y)
Koeien rustig en blijven weiden. Heb ook 5 jr argwaan gehad maar ben na moeilijk startjaar vorig jaar dit jaar super tevreden.
Als je meer dan 500 koeien hebt of altijd 35 tot 40 liter melkt moet je geen weiden overwegen maar met koppels van 100-200 van rond de 30 liter laat je volgens mij geld liggen als je t niet doet. Het skeelt nogal of je met €150 premie/koe begint of eerst de smid en de dieselboer belt :wink:
En de écht goeie collega's betalen het probleemloos met hun efficiente bedrijfsvoering. Gelukkig want Appie doet dat niet :|
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor melker » do mei 28, 2020 12:35

Was altijd fanatiek dag en nacht weider met zo min mogelijk voer erbij, gemmideld 2 kg krachtvoer in melkstal was streven. Ook toen hadden we amper genoeg vreten van eigen land, gem productie rond 7000 kg en bij natte herfst en of natte zomer haalden we dat niet eens. Nu constant winterrantsoen en maximaal 7 uur weiden, opname gemmideld 5 kg ds gras maar jaarrond 9000 kg en nog hogere gehaltes ook, droog of nat maakt niks meer uit en bij slecht weer blijven ze binnen. Zijn wel echte doetjes geworden maar produceren inmiddels ruim 2 maal zoveel melk dan in oude situatie met iets meer land. Jongvee weiden we nog wel dag en nacht buiten maar ook nog maar 4 maanden, maximaal. Meer kan ook niet meer anders raken we de mest niet kwijt. Stalvoederen met gras alleen voor nood, ben je hele dag mee bezig :(
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor van wijk » do mei 28, 2020 13:44

Koei lopen hier 21 uur per etmaal buiten, sinds eind maart al op dezelfde standweide. Met 70 overdag op 30 hectare en snachts op 10. Ze krijgen op stal alleen krachtvoer, gemiddeld 6 kg. Voor de helft maisbrok.
BSK 36 , Geschatte produktie 7500 kg.
In de wei staat vanalles maar weinig raaigras. Ja en kunstmest doen we al 20 jaar niet meer.
Zoals bekend is t qua ras net een dierentuin hier, maar voornamelijk Fleckvieh.

Dit jaar veel vaarzen aan de melk gekregen, zou zomaar kunnen dat ik op mn oude dag nog eens 8000 kg ga melken en 12000 kg per hectare als bioboer he...

Ieder doet t op zijn manier maar puur weiden kan best ( en t bevalt mij prima zo)
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Mellek » do mei 28, 2020 16:51

Als je het met 8000 kg niet kunt verdienen dan met 10.000kg ook niet, is mijn visie, maar dan moet je er wel een weidepremie ofzoiets erbij hebben.
Heb hier eigenlijk de deur altijd los staan, en voor 10 april had 2/3e van de koeien nog nooit een weide gezien, maar nu lopen ze toch gauw 10 uur daags buiten 3 kwart, 5 procent komt nooit buiten, en ook groot deel loopt 1km ver en dat een paar keer per dag, in het begin was het wel wat knooien, nu schuiven we om 9:00 gewoon alle voer voor het voerhek weg en alleen als er wat bij de k.i. of veearts ofzo moeten dan doe ik 'snachts de deur dicht en rond 8:00 een keer los maar dan staat 1/3e voor de deur te wachten.

Maar weer terug naar onderwerp, sinds een week stalvoeier gestaakt, ging wel mooi i.c.m. met weiden maar met droogte en inkuilen was het ineens op, nu nog een weekje dan moet het wel weer kunnen.
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor MelkboerLuc » zo aug 09, 2020 19:36

even een kameraad een plezier doen en kijken als er interesse is
https://www.2dehands.be/a/zakelijke-goe ... ousPage=lr
Aan het eind komt alles goed en als het nog niet goed gekomen is dan is het gewoon nog het einde niet.
[b]onze verse nagelnieuwe website
---> Bedrijf
MelkboerLuc

Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Poekske » zo aug 09, 2020 19:41

MelkboerLuc schreef:even een kameraad een plezier doen en kijken als er interesse is

Iets voor aan je grote john deere Luc :?:
Poekske

Berichtdoor Kasé5 » zo aug 09, 2020 21:50

Vraagt hij wel genoeg :?: :?: :? want er staat dat ie zeer snel is terug te verdienen
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor MelkboerLuc » zo aug 09, 2020 22:46

Kasé5 schreef:Vraagt hij wel genoeg :?: :?: :? want er staat dat ie zeer snel is terug te verdienen

er staat bij: "gratis leveren of verzenden"
dat moet je toch wel aanspreken ...
Aan het eind komt alles goed en als het nog niet goed gekomen is dan is het gewoon nog het einde niet.
[b]onze verse nagelnieuwe website
---> Bedrijf
MelkboerLuc

Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Kasé5 » ma aug 10, 2020 09:16

Ben niet zo van de gratis verzendingen. Enveloppen met koeieletters "U heeft de hoofdprijs gewonnen" gaan ongeopend in de kliko :)
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor Mellek » ma aug 10, 2020 13:42

Tja of autobedrijven dat er bij staat "Exclusief afleverkosten", meestal rij je zo'n ding zelf naar huis.., maar goed ik snap het ook wel een beetje, ik koop auto's particulier of trekkers zoals ingeruild, olie en filters verwisselen en wat kleine dingetjes nalopen kunnen we zelf wel, een werkplaatstarief van 45 tot 70 euro en als ze het druk hebben en als de onderhoudshistorie bekend is ga je ook geen olie verwisselen, en accu's van inruilmachines die er al een jaar staan, zijn altijd leeg is ook vaak ook even opladen en kijken hoe het gaat. Garantie is vaak toch maar 1 jaar en ja nog nooit wat noemenswaardig kapot gehad binnen een jaar..
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor G.U. » ma aug 10, 2020 16:11

MelkboerLuc schreef:even een kameraad een plezier doen en kijken als er interesse is

Is nog wel een knappe wagen, waarom heeft hij een nieuwe gekocht en deze niet ingeruild? Moest ie teveel toe betalen?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor melker » vr aug 14, 2020 18:22

Je weet maar nooit wat er mee is gebeurd,perskanaal ziet er nog goed uit, aandrijfas kan getorst zijn (geweest). Gebruikte ladewagens heb ik van alle gekochte materiaal slechtste ervaringen mee, vandaar laatste 2 nieuw gekocht.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Vorige

Keer terug naar Koe en mechanisatie