Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor boer pieter » wo aug 12, 2020 17:17

opelmanta schreef:Meeste melkstallen kun je in één uur netto alle koeien melken. Als je twee keer één uur langer melkt draai je twee keer de omzet.

Geloof er niks van omzet wel maar gaat mij om wat er over blijft
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor MarcB » wo aug 12, 2020 20:19

opelmanta schreef:
MarcB schreef:
opelmanta schreef:Meeste melkstallen kun je in één uur netto alle koeien melken. Als je twee keer één uur langer melkt draai je twee keer de omzet.

Melken jullie zo weinig koeien dan, of is het als Pietje een 2x10 heeft op 70 koeien moet jij een 2x12 Op 65 koeien. :P :P

Melkstellen keer zes. Weet je hoeveel koeien je in één uur netto melkt.

Ja dat weet ik. En dat is verrekte weinig. Volgens mijn Melkkontrole formulier melk ik gemiddeld 68mk/uur. In een 2x10 visgraat. Maar uiteindelijk gaat het toch hoelang je in totaal bezig bent.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor wit » wo aug 12, 2020 21:32

Melkstellen keer zes. Weet je hoeveel koeien je in één uur netto melkt

Heb hier 24 melkstellen :arrow: 144 koeien/uur :?: :no:
.
Volgens mijn Melkkontrole formulier melk ik gemiddeld 68mk/uur. In een 2x10 visgraat.

Dat komt meer overeen met de werkelijkheid vlgs mij.
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Richt » do aug 13, 2020 08:01

wit schreef:
Melkstellen keer zes. Weet je hoeveel koeien je in één uur netto melkt

Heb hier 24 melkstellen :arrow: 144 koeien/uur :?: :no:
.
Volgens mijn Melkkontrole formulier melk ik gemiddeld 68mk/uur. In een 2x10 visgraat.

Dat komt meer overeen met de werkelijkheid vlgs mij.

hier ook eerder de getallen van Marc aan melkingen per uur, 2x8 melkstal met 120-130 koeien ca 2 uur per melkbeurt.
4 koeien per melkstel per uur, als alles goed loopt een 5, meer haal ik hier niet in 2*8, in onze tandem melkstal paar jaar terug daar haalde je 6-6,5 per melkstel per uur, maar daar waren maar 7 melkstellen en rende je je rot en was alsnog veel langer aan het melken.
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor melker » do aug 13, 2020 10:15

Halen we hier alleen wanneer het goed loopt, 32 melkstellen keer 6 praktijk is 5 en momenteel 4 met warmte :(
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor G.U. » do aug 13, 2020 12:00

In de regel haal ik vier koeien per kant per uur. Als alle taaien in dezelfde slag komen dan kan 5 ook nog eens een keer maar meestal komen die allemaal omstebeurt :mrgreen:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Arno » do aug 13, 2020 12:17

Een goed geprepte koe heeft gemiddeld 4 minuten en 30 seconden nodig om uit te melken ,rondes per uur hangen dus niet van de koeien af maar meer van de operator :yes: Die 'taaie' koeien gewoon afnemen als de rest uit is ,passen zich vanzelf aan :yes:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor wit » do aug 13, 2020 12:19

passen zich vanzelf aan

:yes: gaan minder produceren.
wit

Berichtdoor Flyinghollander » do aug 13, 2020 12:20

wit schreef:
passen zich vanzelf aan

zijn ook niet de koeien waar je toch mee door wil gaan, weg.... BBQ aan
Flyinghollander

Berichtdoor Poekske » do aug 13, 2020 12:30

Flyinghollander schreef:
wit schreef:
passen zich vanzelf aan

zijn ook niet de koeien waar je toch mee door wil gaan, weg.... BBQ aan

Tomahawk of Cotealos, biefstukjes en lekker burgertje :mrgreen: :yes: :cheers:
Poekske

Berichtdoor Hans van Bergen » do aug 13, 2020 13:38

:cheers: :cheers: slachten voor 400 euro :cheers: :cheers: en voor 1800 nieuwe vaars kopen :cheers: x zeg 3 taaien is :cheers: oja 5200 euri's en afnemen is uierontsteking
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Poekske » do aug 13, 2020 13:46

Hans van Bergen schreef::cheers: :cheers: slachten voor 400 euro :cheers: :cheers: en voor 1800 nieuwe vaars kopen :cheers: x zeg 3 taaien is :cheers: oja 5200 euri's en afnemen is uierontsteking

Voordeel van crossiez Hans, 100eueo ipv 400 :mrgreen:
Poekske

Berichtdoor john verhaar » do aug 13, 2020 13:54

Van eerder af nemen krijgen ze geen mastitis zou dat wel het geval zijn is de beslissing nog makkelijker hier kunnen we gewoon niet wachten op taaien koeien :no: gooid de hele routine in de waar (n)
Marco heeft een tijdje 90 koeien per botje gemolken :arrow: na 4 minutes afnemen :arrow: volgende koe celgetal 63
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor G.U. » do aug 13, 2020 15:08

Arno schreef:Een goed geprepte koe heeft gemiddeld 4 minuten en 30 seconden nodig om uit te melken ,rondes per uur hangen dus niet van de koeien af maar meer van de operator :yes: Die 'taaie' koeien gewoon afnemen als de rest uit is ,passen zich vanzelf aan :yes:

Dus als ik de laatste van de rij onder hang kan ik de timer op 5 minuten aandrukken en wie dan nog niet uit is pech en wegwezen
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor MarcB » do aug 13, 2020 16:46

G.U. schreef:
Arno schreef:Een goed geprepte koe heeft gemiddeld 4 minuten en 30 seconden nodig om uit te melken ,rondes per uur hangen dus niet van de koeien af maar meer van de operator :yes: Die 'taaie' koeien gewoon afnemen als de rest uit is ,passen zich vanzelf aan :yes:

Dus als ik de laatste van de rij onder hang kan ik de timer op 5 minuten aandrukken en wie dan nog niet uit is pech en wegwezen

Ik denk dat Arno en John waarschijnlijk een afname hoeveel hebben van minstens 500ml en misschien wel 1,5 keer zo hoog.
Want daar zit de grootste tijd winst. Een koe melkt voor melkt voor een korte tijd met een hoge melk snelheid en zakt daarna geleidelijk. Maar als je vb en koe hebt die 8 minuten melk geeft geeft valt misschien al na 5 minuten onder die 500ml grens. Dus met een verhoogde afname hoeveelheid kan je vrij veel melktijd winnen. Maar als je oude melkstal niet hoger kan instellen dan 300ml, moet je het daarmee doen. Verders is ben je gewoon veel tijd kwijt aan het wisselen in een visgraat wat ook te koste gaat van capaciteit.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie