Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor john verhaar » do aug 13, 2020 23:33

Afname staat op 900 ml :yes: geen wonder dat jullie bang zijn voor mastitis :?
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor john verhaar » do aug 13, 2020 23:37

boer pieter schreef:het klinkt allemaal zo gemakkelijk schaalvergroten :yes: maar daar komt natuurlijk wel even wat meer bij kijken dan een paar koeien meer melken ,meer koeien is meer mest ,dus moet je meer land of meer mestafzetten ,als je niet meer land kunt kopen moet je wel meer voer aan kopen ,ook zie ik wel veel dat ze meer koeien gaan melken maar de melkstal blijft gelijk dus stal ineens 2 uur meer per dag te melken, wat bijna niemand zelf meer wil dus moet er een mannetje bij ,enz enz maar wat blijft er op het eind van over :?:

Toch zijn er echt bedrijven die uit de winst$$$ groeien :yes: hoeft niet maar zolang we er lol in hebben :cheers:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor boer pieter » vr aug 14, 2020 08:38

het zal allemaal wel, maar ik kan jou wel vertellen dat het hier allemaal niet mee valt ,vorige week hier bij mij in het dorp een groot bedrijf met meer dan 1000 mk verkocht aan een loonwerker en niet uit weelde :no: bank heeft ook een grote afschrijving gedaan ,dan een van de grootste mv houders hier 3200 mk op meerdere locaties ,een heel deel volk er uit gedaan en 800 mk weg en een paar locaties gesloten ,en zo kun je nog wel even door gaan ,hier is het zo dat je moet in harmonie zijn alleen mk koeien word gewoon lastig ,hier vlak bij ons ook een met 600 mk en jv maar ze hebben maar 100 ha moeten giga veel mest afzetten en voer aan kopen en dat word gewoon lastiger ,ook mensen zijn er moeilijk te krijgen, en ik snap het wel ken er ook genoeg met een paar 100 mk s,morgens om 2 uur melken en dan uren lang geen wonder dat het lastig word om mensen te vinden wie wil dat nou , het zal aan de andere kant van de plas allemaal wel kunnen maar hier zie ik nog geen grote toekomst voor grote bedrijven
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Roderick » vr aug 14, 2020 10:51

Het is al vaker gezegd dat het niet meevalt in DK, maar dan bljjf jij roepen dat het allemaal super is. :roll:
Je komt daar gewoon niet vooruit.
Melkprijs te laag en alles is te duur.

Goed personeel krijgen is overal lastig, en wordt echt niet beter in de toekomst.
Daar kun je over zeuren, of op inspelen.
Onze oudste 3 kinderen hebben nu spaanse les, want dat is toch de taal wat hier in de toekomst door een groot gedeelte van het personeel gesproken gaat worden. :!:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor boer pieter » vr aug 14, 2020 12:02

Als je een bedrijf hebt zo als wij hebben is er niks loos :no:
boer pieter

Berichtdoor Roderick » vr aug 14, 2020 12:05

Nu nog niet nee.
Roderick

Berichtdoor G.U. » vr aug 14, 2020 12:17

Roderick schreef:Nu nog niet nee.

Wat is de gemiddelde bedrijfsgrootte eigenlijk in de vs canada dk etc? Hier nadert het de 100 koeien.
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Roderick » vr aug 14, 2020 12:32

Hier ook rond de 100, maar de verschillen zijn groot.
Quebec trekt het gemiddelde aardig omlaag met 2/3 van alle melkveebedrijven in Canada en gemiddelde van rond de 65 koeien per bedrijf.
Maar bijvoorbeeld Newfoundland zit dik boven de 200 koeien gemiddeld, maar daar zitten maar 26 bedrijven. :!:
Roderick

Berichtdoor Roderick » vr aug 14, 2020 12:33

US zit dacht ik rond de 230 koeien gemiddeld.
Roderick

Berichtdoor Arno » vr aug 14, 2020 13:11

Ook hier grote verschillen trouwens ,je hebt riverview met 100000 koeien en je hebt nog heel veel amish met mischien 25-35 of soms nog minder.
Mn zus en zwager melken er een 6000 en wij zon 3500 en wij zijn allang al niet meer 'groot' :no: ,hoeft ook geen doel op zich te zijn maar je moet wel een bepaald formaat hebben om goede mensen te kunnen veroorloven en dat is denk ik het grootse verschil ,de bedrijven met 100-1000 koeien zijn in de meeste gevallen te klein om de lonen te betalen die wij doen ,en met goede mensen gaat het gewoon makkelijker en word er aan het eind meer verdiend waardoor je weer net ff meer grond kan kopen ,stal bouwen ,goede machines ,tractors ,trucks kan veroorloven waardoor mensen weer liever voor jouw werken dan iemand anders :idea:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor wijnbergen » vr aug 14, 2020 14:38

Roderick schreef:Het is al vaker gezegd dat het niet meevalt in DK, maar dan bljjf jij roepen dat het allemaal super is. :roll:

Goed personeel krijgen is overal lastig, en wordt echt niet beter in de toekomst.
Onze oudste 3 kinderen hebben nu spaanse les, want dat is toch de taal wat hier in de toekomst door een groot gedeelte van het personeel gesproken gaat worden. :!:

wij zijn 7 jaar geleden met bijna niks begonnen, nu het dubbele aantal koeien als toen en geen cent bijgeleend dus groeien uit de winst kan prima en is volgens mij de enige goede manier van groeien. anders kun je je extra opbrengst meteen weer naar de bank brengen en heb je alleen maar extra werk. Met wat meer omzet word alles gewoon wat makkelijker. Daarbij bouw je hier een goedkope stal, doet er een koeien in en 2 weken later heb je melkgeld binnen. Ben het wel met Piet eens dat het in balans moet zijn. Als je met vee, voer en mest moet gaan slepen is de winst weg.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor wijnbergen » vr aug 14, 2020 14:45

gemiddeld aantal koeien is hier ongeveer 210 en gaat elk jaar nog met een paar koeien omhoog.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Roderick » vr aug 14, 2020 14:58

wijnbergen schreef:
Roderick schreef:Het is al vaker gezegd dat het niet meevalt in DK, maar dan bljjf jij roepen dat het allemaal super is. :roll:

wij zijn 7 jaar geleden met bijna niks begonnen, nu het dubbele aantal koeien als toen en geen cent bijgeleend dus groeien uit de winst kan prima en is volgens mij de enige goede manier van groeien. anders kun je je extra opbrengst meteen weer naar de bank brengen en heb je alleen maar extra werk. Met wat meer omzet word alles gewoon wat makkelijker. Daarbij bouw je hier een goedkope stal, doet er een koeien in en 2 weken later heb je melkgeld binnen. Ben het wel met Piet eens dat het in balans moet zijn. Als je met vee, voer en mest moet gaan slepen is de winst weg.

Wat doet Pieter dan verkeerd?
Want die schijnt maar niet vooruit te komen :?
Het verhaal van ik ben groot genoeg terwijl er opvolgers zijn vind ik erg kortzichtig. Er zullen toch een tijdje lang 2 of 3 gezinnen van moeten kunnen leven.

Ben wel met jou en Pieter eens dat als alles een beetje in balans is, je het meest winstgevend bent op de lange termijn.
Roderick

Berichtdoor boer pieter » vr aug 14, 2020 20:49

Het is maar net wat je wilt wij hebben 130 a 140 mk plus 130 stuks jv 108 ha en dat vind ik genoeg en mijn dochter ziet ook steeds meer de voordelen hier van ,ook al zou ze er echt 100 % er voor gaan kunnen we er nog steeds wel van leven , ik heb ook nog andere dingen die ik leuk vind dan boeren alleen maar ieder zijn ding ,ik heb het geprobeerd op een gegeven moment hadden we bijna 200 mk en een vaste medewerker, maar ik kwam er al snel achter dat het niet bij mij past ,was nog in de quotum tijd dat goed verkocht en met 100 koeien door gegaan ,en hebben we weer wat meer maar is goed zo
Meeste boeren in Europa hebben minder en die zijn er ook nog en hebben ook gewoon opvolgers
Ik ben er niet zo bang voor
boer pieter

Berichtdoor jvt » vr aug 14, 2020 22:54

wij zijn 7 jaar geleden met bijna niks begonnen, nu het dubbele aantal koeien als toen en geen cent bijgeleend dus groeien uit de winst kan prima en is volgens mij de enige goede manier van groeien. anders kun je je extra opbrengst meteen weer naar de bank brengen en heb je alleen maar extra werk. Met wat meer omzet word alles gewoon wat makkelijker. Daarbij bouw je hier een goedkope stal, doet er een koeien in en 2 weken later heb je melkgeld binnen. Ben het wel met Piet eens dat het in balans moet zijn. Als je met vee, voer en mest moet gaan slepen is de winst weg.[/quote]

Mest brengt hier nog mooi waqt geld op, vee slepen hebben we genoeg gedaan naar jongveebedrijf maar prijs de dag dat we beslist hebben om daarme te stoppen en alles naar huis te halen, daarna weet je pas hoeveelt tijd daarin sloop, zeker de eerste jaren met beweiden. Voer is discussiepunt, ondanks dat mais niet goedkoop zal zijn komend jaar zie ik gewoon meer tijd voor mezelf en gezin, daardoor ook weer ff wat meer energie, meer tijd voor de koeien en t loopt net ff wat makkelijker. Ben van mening dat als je voer hier verder dan 4-5 km moet halen, in nederland ondanks vlakker meer verkeer idem, eea gauw te duur is. Zal in denemarken, states, canada en bijvoorbeeld oost duitsland gauw een paar km meer mogen, maar ook hier kom je pas achter als je het niet meer doet zelf. Doe je veel met eigen (verborgen) arbeid, is rekensom ook gauw anders, als pa met aow leeftijd smorgens na de koffie met mams begint mest te rijden met zijn oude fendt 612 of ford 8210 met 12 kuubse veenhuis van 1984, is rekensom gauw anders, maat van me heeft wel pico bello materieel maar vreest de dag dat de kinderen weer naar school moeten, heeft met corona onderhand hele seizoen drie gratis arbeiders erbij gehad
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie