celgetal

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: celgetal

Berichtdoor wit » za sep 12, 2020 15:33

Hier nu 6 jaar en 1 maand

bij afvoer :?:
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor jan.nl » za sep 12, 2020 15:52

wit schreef:

Ja,dat telt bij de fabriek :wink:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Hookwood Holsteins » za sep 12, 2020 15:54

Schoonvelde schreef:
Arno schreef:Inmiddels gelukkig alweer een 15 jaar terug dat we aureus hadden ,indertijd allemaal een gekleurd bandje om ,in een aparte groep ,stellen ontsmetten ,handschoenen verversen ,mycotil met droogzetten ,etc etc etc ,uiteindelijk raken ze allemaal weg om verschillende redenen ,vruchtbaarheid ,ziektes en uiteraard mastitus.
Koeien zijn niet duur op het moment ,als ik jouw was zou ik ze allemaal direct verkopen en niet aureus terug kopen ,is uiteindelijk je meest pijnloze optie :yes:

De adviseurs van achter het bureau adviseren om zo min mogelijk jongvee aan te houden, ja die rekensom kan ik ook maken. Ik hoor al veel boeren die daarmee op de koffie komen. Je krijgt een bejaardenhuis vol koeien met gebreken die elkaar ook nog weer aansteken.
Wij hebben nu drie jaar gemolken met 20% vervanging, ik zal eerlijk zijn dat we ervan terug komen. Rantsoen zat wat tegen waar ik te laat achter kwam met gevolg hoge tkt, celgetal etc. Echter te weinig opvolging klaar staan. De economie op papier werkt dan in de praktijk op lange termijn totaal niet.
Wil je een beetje lekker boeren met koeien die geld maken dan is voor veel bedrijven een 25 a 30 procent vervanging denk ik zeker zo economisch.
Bij de EDF zie ik totaal geen verband tussen een hoger saldo per koe en lage vervanging. Eerder andersom, korte tkt, lage diergezondheidskosten etc wegen op tegen een paar koeien extra naar de slacht te doen.
Vanwege diverse redenen ook een paar jaar krap in het jongvee gezeten. Zit nu op een dikke 60% jongvee. In het verleden zat ik trouwens op 100% jongvee. 30% vervanging kan ik dus met eigen jongvee realiseren. Kom dit jaar uit op 20% en heb dus wat vaarzen verkocht voor de melkerij.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Hookwood Holsteins

Berichtdoor wit » za sep 12, 2020 16:21

jan.nl schreef:
wit schreef:

Ja,dat telt bij de fabriek :wink:

Kreeg de indruk dat Melker het had over de gem leeftijd van de aanwezige koeien.
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor boer pieter » za sep 12, 2020 17:24

Tjonge jonge wat lees ik hier allemaal een paar jaar geleden schreef ik dat je beter een jonge veestapel kunt hebben ,toen werd ik bijna voor gek verklaard :roll: maar goed :lol:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor melker » za sep 12, 2020 19:30

Voortschrijd3end inzicht, mensen die geen koeien melken moet je niet te veel naar luisteren :roll:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Roderick » za sep 12, 2020 20:01

Oude koeien melken heeft nog steeds mijn voorkeur, meer melk en betere efficiency, mits het klokgave koeien zijn.
Ik heb de kunst om koeien op tijd op te ruimen wel aardig goed onder de knie gekregen de afgelopen 30 jaar. :yes: :wink: (y)
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor hulsteins » za sep 12, 2020 21:14

het belangrijkst is het verschil tussen
de gemiddelde opfokkosten voor 1 vaars
en de gemiddelde slachtprijs voor iedere uitstootkoe

is dat verschil nul
(extensieve opfok , lage grondprijs , geen gebouwen en geen mestproblemen
en dubbeldoelras en bio-vleesprijzen )
dan zou je zelfs 100 % vervanging kunnen overwegen
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Talis » zo sep 13, 2020 10:06

melker schreef:Voortschrijd3end inzicht, mensen die geen koeien melken moet je niet te veel naar luisteren :roll:

is inderdaad gedeeltelijk waar. lopen ook te klooien met celgetal en vruchtbaarheid. Alleen zoek maar eens uit waar de fout zit.. nu momenteel met het koper bezig.. Maar jonge dieren hebben daar wat minder last van. Maar als alles op de rit is kun je ook prima oude koeien melken zonder al te veel problemen..
Laatste 3 jaar zo rond de 16 procent vervanging. maar dat wordt nu al krapper komend jaar.
Talis

Berichtdoor APPELMOES » zo sep 13, 2020 12:12

G.U. schreef:Ik denk dat afvoeren uiteindelijk wel de enige remedie is om er van af te komen. Zit op het moment niet zo ruim in het vee dus wil niet te veel koeien weg doen en wil eigenlijk een gesloten bedrijfsvoering houden. Als er dan wel vee moet komen dan het liefst drachtige pinken. Ben van mening dat de kans op insleep van allerlei ziektekiemen met melkgevend vee het grootst is.

3 speen maken en gekleurd bandje om de poot
APPELMOES

Berichtdoor Karla » zo sep 13, 2020 21:04

G.U. schreef:Voordippen doe ik al met een middel op basis van melkzuur en glycerine. Werkt ook (licht) ontsmettend. Aureus zit niet op de speen maar in het uier. Dus voordippen zal daar niet veel effect hebben. Ik zoek eigenlijk een middel om de melkstellen tussendoor mee te ontsmetten. Met heet water is wel leuk en aardig, maar als ik 80 graden water uit de boiler pak en naar de melkstal loop is de eerste 5 graden er al weer af.

Wij ontsmetten de melkstellen van celgetalkoeien met een waterstofperoxide oplossing. Oplossing in een 'plantenspuit' waar je ook dip mee kunt sprayen. In ons geval een vrij sterke oplossing. Dan is het melkstel in 30 sec ontsmet. Daarna even uitspuiten met water. Maar er zijn ook boeren in de omgeving die een minder sterke oplossing gebruiken en daarna het melkstel niet uitspuiten. Die ontsmetten op die manier na elke koe het melkstel. Wij doen alleen de celgetal koeien, als we die hebben. Ooit een bidon gekocht bij DeLaval. Daar doen we nu al 8 jaar mee. je kunt er ook kalverhokjes mee ontsmetten :idea: .
Karla
Moderator

Beroep: Agricultrice

Berichtdoor Talis » ma sep 14, 2020 04:39

Karla schreef:
G.U. schreef:Voordippen doe ik al met een middel op basis van melkzuur en glycerine. Werkt ook (licht) ontsmettend. Aureus zit niet op de speen maar in het uier. Dus voordippen zal daar niet veel effect hebben. Ik zoek eigenlijk een middel om de melkstellen tussendoor mee te ontsmetten. Met heet water is wel leuk en aardig, maar als ik 80 graden water uit de boiler pak en naar de melkstal loop is de eerste 5 graden er al weer af.

Wij ontsmetten de melkstellen van celgetalkoeien met een waterstofperoxide oplossing. Oplossing in een 'plantenspuit' waar je ook dip mee kunt sprayen. In ons geval een vrij sterke oplossing. Dan is het melkstel in 30 sec ontsmet. Daarna even uitspuiten met water. Maar er zijn ook boeren in de omgeving die een minder sterke oplossing gebruiken en daarna het melkstel niet uitspuiten. Die ontsmetten op die manier na elke koe het melkstel. Wij doen alleen de celgetal koeien, als we die hebben. Ooit een bidon gekocht bij DeLaval. Daar doen we nu al 8 jaar mee. je kunt er ook kalverhokjes mee ontsmetten :idea: .

wij doen hier heet water en paar choortabletten. En daar even flink mee spoelen. Water koelt inderdaad wel af maar chloor houdt de ontsmettende werking wel..
Talis

Berichtdoor G.U. » ma sep 14, 2020 05:56

@talis, spoel je de melkstellen dan ook nog na met water? Anders krijg je chloroform problemen lijkt mij...
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Talis » ma sep 14, 2020 07:50

G.U. schreef:@talis, spoel je de melkstellen dan ook nog na met water? Anders krijg je chloroform problemen lijkt mij...

Ja spoel ze van buiten wel even na. niet inwendig.. Maar nooit chloroform problemen.
Talis

Berichtdoor auke » wo sep 23, 2020 20:48

met de veearts de droogzetstrategie eens doorgenomen vanwege iets verhoogd celgetal bij een paar koeien na het afkalven.
Zijn advies was om te proberen onder de 12 liter melk per dag te komen.
Meeste koeien gaan hier met 15+ droog

Ga daarom de koeien die droog moeten een week voor droogzetten 1x per dag melken.

Iemand ervaring mee?
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid