10 jaar Genomics. Wat vinden wij ervan?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: 10 jaar Genomics. Wat vinden wij ervan?

Berichtdoor sivert » zo sep 13, 2020 14:26

Ik ga toch weer wat meer fokstieren gebruiken, momenteel heb ik iets teveel vaarzen van tegenvallende genomic stieren. Broekhuizen Bart heeft vanaf zijn inzet ongeveer 200 punten NVI (inclusief basisaanpassing) verloren en de nakomelingen zijn nogal eens zuinig met de melkproductie en Caps Angelo gaat ook niet meevallen. Verder vallen o.a. Referee, Wifi (ext. 93 :shock: ), Percher en Freeplay dik tegen. Een relatief groot deel van de vaarzen komt nu een Belg in. Ik heb nu nog Agronaut in het vat die eveneens ongeveer 200 punten NVI heeft verloren en nu wordt verspoten op koeien die slecht drachtig willen.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor ArnoH » ma sep 14, 2020 15:48

Uit Nieuwe indexdraai
opelmanta schreef:Neen. Beetje kort door de bocht de eerste inseminaties (zwartbont + roodbont + zwartbont import) opgeteld kom ik voor 2013-2014 op 23 % genomics stieren en voor 2014-2015 op 28 %. Jij mag voor mijn part alle opbrekers insemineren met een genomics stier maar dit is de grote lijn. Vaarskalveren geboren in 2015 hebben voor het overgrote deel een fokstier als vader.

Bron: veeteelt
https://edepot.wur.nl/321273
https://edepot.wur.nl/362659

https://edepot.wur.nl/362659
Bijzonder om te zien dat van de 6 meestgebruikte genomicstieren in 2015 alleen Danno nog beschikbaar is.
Top 6 bestond uit 4 genomic stieren en Altantic en Stellando, nu nog beschikbaar: Danno, Atlantic en Stellando.
ArnoH

Berichtdoor opelmanta » ma sep 14, 2020 16:40

Het is maar net wat je zoekt. Van de top 9 van 2014 is nog 100 % van de genomic stieren beschikbaar. Van de dochter geteste maar 12,5 %.
Het hele rijtje wat bekeken zou ik Delta Lambert nog eens gebruiken als die er nog was.
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

Berichtdoor john jakobs » ma sep 14, 2020 17:56

wij hebben hier geonomics meteen gebruikt als extra info en samen met info die ik altijd al gebruikte geonomic stieren uit gezocht ,en gebruikt dat werkte hier altijd prima want 3jaar later wordt een stier een fokstier en dan hadden wij vaak al dochters op stal staan
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Hans van Bergen » di sep 15, 2020 15:35

Poppe Kayne van Samen een stier uit een moeder met 87 ext en 14 k melk in de eerste lijst met aardige gehaltes. Durven we zoiets nog in te zetten :shock: :? :?:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor sivert » di sep 15, 2020 23:00

Hans van Bergen schreef:Poppe Kayne van Samen een stier uit een moeder met 87 ext en 14 k melk in de eerste lijst met aardige gehaltes. Durven we zoiets nog in te zetten :shock: :? :?:

Zit hier al in vat, mooie goedkope stier voor probleemgevallen
sivert

Berichtdoor boer pieter » wo sep 16, 2020 08:07

kopen jullie bij 1 of meerdere ki verenigingen
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Richt » wo sep 16, 2020 08:51

hier bij Ki Samen, Veecom en Vost, en heeeel af en toe CRV (paar BWB's als ze weer eens een tegoed bon sturen via een beurs of zo :mrgreen: )
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor opelmanta » wo sep 16, 2020 08:56

Inseminatie bedrijf kan bijna alles krijgen. Kunnen geen Crv leveren want die houden dat in eigen hand. Meeste komt de laatste tijd uit Duitsland. Meer als twee verkopers hoef ik ook niet. Komt zo'n arme man twee keer per jaar voor 30 rieten. Is voor beide niets aan.
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

Berichtdoor ArnoH » wo sep 16, 2020 13:54

Hans van Bergen schreef:Poppe Kayne van Samen een stier uit een moeder met 87 ext en 14 k melk in de eerste lijst met aardige gehaltes. Durven we zoiets nog in te zetten :shock: :? :?:

Waar zie jij problemen?

Moeder:
http://www.genhotel.nl/fokbedrijf/poppe/cow1000484
https://www.facebook.com/88704633139107 ... 483540146/

Halfbroer:
https://www.ki-kampen.nl/stier/poppe_yody
ArnoH

Berichtdoor hulsteins » wo sep 16, 2020 21:21

als z'n genomic-index hoog genoeg is
kunnen we de shottle met 3,22 eiwit in z'n afstamming proberen te vergeten
de snowman zonder eiwit% durven we al helemaal niet over te praten
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Hans van Bergen » do sep 17, 2020 11:13

Ik vroeg het me gewoon af wil em ok goan gebruuke. Tis alt de vraag oft nie gewoon een afgekeurde Kampen of CRV stier is
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Berichtdoor Hookwood Holsteins » do sep 17, 2020 15:05

Hans van Bergen schreef:Ik vroeg het me gewoon af wil em ok goan gebruuke. Tis alt de vraag oft nie gewoon een afgekeurde Kampen of CRV stier is

Die kans is goed aanwezig natuurlijk. De verwachtingswaarde is best zat dus ik schat dat die wel getest is. Als de genomicsfokwaarde minimaal gelijk was aan de VW dan zou die waarschijnlijk nu niet bij Samen staan schat ik....
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Hans van Bergen » do sep 17, 2020 15:14

Ja het NVI niveau gaat hard omhoog so as je nou al stiertjes gaat opstallen die nu amper meekomen gaan ze straks sowiezo het mesthok in. Waar ik meer bang voor ben is een 89 msh, een 99 ugzh een 96 geb gemak een -0.15 eiwit zoiets
Hans van Bergen

Berichtdoor koein » vr sep 18, 2020 08:01

opelmanta schreef:Inseminatie bedrijf kan bijna alles krijgen. Kunnen geen Crv leveren want die houden dat in eigen hand. Meeste komt de laatste tijd uit Duitsland. Meer als twee verkopers hoef ik ook niet. Komt zo'n arme man twee keer per jaar voor 30 rieten. Is voor beide niets aan.

Hier precies zo.
koein

Interesses: Koein,fokkerij,voeding,voetbal

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij