Inzet hoornloze stieren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Inzet hoornloze stieren

Berichtdoor Jaap » vr sep 11, 2020 08:00

In Duitsland wordt al een op de vijf inseminaties verricht met hoornloze stieren:

https://veeteelt.nl/fokkerij/nieuws/pop ... -zwartbont

Ik heb geen cijfers paraat van Nld en Vl, maar die percentages worden hier niet gehaald. Ook Noord Amerika niet denk ik.
Zijn er VT Forummers die stieren bewust vanwege hoornloosheid inzetten?
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Re: Inzet hoornloze stieren

Berichtdoor Hookwood Holsteins » vr sep 11, 2020 08:59

Jaap schreef:In Duitsland wordt al een op de vijf inseminaties verricht met hoornloze stieren:

https://veeteelt.nl/fokkerij/nieuws/pop ... -zwartbont

Ik heb geen cijfers paraat van Nld en Vl, maar die percentages worden hier niet gehaald. Ook Noord Amerika niet denk ik.
Zijn er VT Forummers die stieren bewust vanwege hoornloosheid inzetten?
De hoornloze stieren die ik gebruik gebruik ik omdat de stier me aanstaat en dat ie hoornloosheid vererft is dan meegenomen. Er zijn nu in ieder geval polled stieren die voldoende niveau hebben.

Ik kan me nog wel de eerste vergadering die ik in 2008 had dat er toen werd besloten om binnen het Delta programma daar volop mee aan de slag te gaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Hookwood Holsteins » vr sep 11, 2020 09:04

Ik heb nu deze in het vat zitten:

Afbeelding

https://shop.crv4all.nl/shop/nl/sire/ZW ... ddock%20PP

Hookwood Holsteins

Berichtdoor boer pieter » vr sep 11, 2020 10:27

De helft denk ik zo kijk er ook wel naar ,nog een paar jaar zijn denk ik alle stieren hoornloos
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Erikjan » zo sep 13, 2020 10:18

Jaap schreef:Zijn er VT Forummers die stieren bewust vanwege hoornloosheid inzetten?

Aangezien ik nogal een specifiek fokdoel heb valt het niet mee om ook nog hoornloosheid erin te fokken.
Fokdoel is= Fleckvieh, A2A2, positieve gehalten, goed exterieur en goede gezondsheidseigenschapen.
Als ik al mijn eisen op: http://cgi.zar.at/cgi-bin/zw_default.pl invul, blijven er maar een kleine 20 stieren over.
Hier zitten ook Mercedes Pp en Marin Pp bij. Mercedes Pp gebruik ik nu zowel normaal als gesekst.
Afgelopen jaren waren ongeveer 10% van de geboren vaarskalveren hoornloos. Het streven is meer als ik maar niet ten koste gaat van kwaliteit.
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor sivert » zo sep 13, 2020 14:03

In het verleden wel gebruikt, maar door tegenvallende nakomelingen (van genomic vaders die niet meevielen) is er niets van over gebleven. Zoals JR al aangeeft zullen ze eerst een hoger niveau moeten halen om interessant te worden, anders is het alleen maar een eindproduct.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor king » zo sep 13, 2020 22:17

Hier is iets meer dan een kwart hoornloos en denk zo ong 1/3 van de inseminaties is met hoornloze stieren.
Ben er ooit wat fanatieker in geweest met de dreiging int achterhoofd, dat ze onthoornen misschien gingen verbieden :roll:
Dat lijkt inmiddels wat verder naar de achtergrond verdreven, maar vind t nog steeds een pluspunt voor een stier, net als A2A2 en BB.
Nu hebben wij als crossers het wel iets makkelijker, omdat je minder met inteelt zit, want bij HF zit er wel erg veel Lawn Boy bloed achter (q) Wij gebruiken PP of Pp stieren van 4 verschillende rassen: HF, BS, Fleck en NRB.

Leukigheidje 8) , door dat we ook wel eens een uitstapje maken naar andere rassen hebben we een 50%MRIJ(3e kalfs) die Pp is en sinds kort een 50%FH kalf die ook Pp is. 2 rassen waar het hoornloosheid niet in voorkomt.

Over het niveau kan je altijd twisten, maar als ik 15 jaar terug wist wat ik nu weet, had ik nog wel 100 rieten Lawn Boy meer willen gebruiken. T had me niet bepaald geholpen in de gehaltes :oops: , maar die gaf wel hele beste koeien (y) , hebben er nu nog 1 lopen(die toevallig zelf niet hoornloos is), die flink op weg is naar de ton :yes:
the sun looks like the afterlife in a battlefield after de rainfall
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor king » zo sep 13, 2020 22:21

oja, al onze pinken gaan onder de ES, en die er nu bij loopt is ook Pp en hebben 2 jongere in opfok, die ook beide hoornloos zijn
the sun looks like the afterlife in a battlefield after de rainfall
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor john jakobs » ma sep 14, 2020 15:19

heb er verschilende gehad en verandere de naam dan door er PP achter te registeren
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor boer pieter » di sep 15, 2020 16:14

Hoe zit het eigenlijk als je vaars hebt die hoornloos is het kalf dan ook hoornloos
boer pieter

Berichtdoor Hookwood Holsteins » di sep 15, 2020 17:29

boer pieter schreef:Hoe zit het eigenlijk als je vaars hebt die hoornloos is het kalf dan ook hoornloos
Dat ligt er aan. Is de vaars homozygoot PP of heterozygoot Pp. Net als bij de stieren.

Hookwood Holsteins

Berichtdoor G.U. » di sep 15, 2020 17:55

boer pieter schreef:Hoe zit het eigenlijk als je vaars hebt die hoornloos is het kalf dan ook hoornloos

Die kans is 50/50. Als de stier ook Pp is dan is de kans 75% op een hoornloos kalf
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor boer pieter » di sep 15, 2020 18:23

(y)
boer pieter

Berichtdoor Hookwood Holsteins » do sep 17, 2020 15:11

G.U. schreef:

Die kans is 50/50. Als de stier ook Pp is dan is de kans 75% op een hoornloos kalf

Omdat te stellen heb je te weinig informatie. Een hoornloos dier kan immers Pp of PP zijn. Als de vaars PP is dan zijn alle nakomelingen hoornloos.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Søndergård » do okt 15, 2020 20:07

Meeste hoornloze stieren op de markt hebben toch View-Home Powerball-P-ET ergens in de lijn zitten.

Zou er niet te happig op zijn als je inteelt wilt voorkomen.
Søndergård

Volgende

Keer terug naar Koe en fokkerij