Te hoge werkdruk in de melkput

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Te hoge werkdruk in de melkput

Berichtdoor Jaap » vr sep 25, 2020 09:33

Een paar uur melken per dag belast de schouders en armen flink. Overbelasting en slijtage liggen op de loer. Volgens mij herkent iedereen wel dat ie soms heeft: 'pfff, was ik maar klaar met melken', vanwege die zeurende pijn in schouders of elleboog.
SAC stelt dat ze een oplossing hebben, overgenomen uit de auto-industrie.

https://veeteelt.nl/melkwinning/nieuws/ ... de-melkput

Prijzig is het wel: 4900 euro. Maar aan de andere kant, gezondheid is niet te betalen toch? Of is zo'n harnas eigenlijk een noodoplossing en zou de put of melktijden aangepast moeten worden?
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Re: Te hoge werkdruk in de melkput

Berichtdoor boer pieter » vr sep 25, 2020 09:59

Ze hebben dat ding bij mijn buurman uitgetest (die heeft meestal meisjes te melken )en heb het ook een keer geprobeerd, het werkt echt wel maar net als met veel nieuwe dingen moet het eerst een beetje worden aangepast ,zo bleeft dat contra gewichtje nog wel eens hangen ,maar zie wel dat het iets anders is nu ,ik denk wel dat het kan helpen ,alleen in een melkstal is het niet altijd even schoon dat is misschien wel een dingetje, of meer wisselen ,bv 1.5 uur melken en dan wat anders gaan doen zodat je wat meer afwisseling krijgt in je werk
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor wit » vr sep 25, 2020 10:09

Ik vind die belasting van schouders en armen in de melkput wel meevallen.
Als de melkput tenminste niet te diep is en je er geen hele werkdag in hoeft te staan.
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor G.U. » vr sep 25, 2020 10:52

Duur speeltje om te compenseren voor slappe spieren/houding. Een beweegbare vloer zal nog wel duurder zijn maar als de werkhouding niet goed is dan gaat dit je ook niet helpen
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor boer pieter » vr sep 25, 2020 11:26

denk ook dat een beweegbare vloer beter helpt maar die moet wel goed stabiel zijn anders krijg je ook last je gewrichten
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor opelmanta » vr sep 25, 2020 11:31

€ 4.900,- is niet veel geld op een melkput. Als je drie uur per dag netto melkt kost ie € 1,- euro per uur als dat ding viereneenhalf jaar mee gaat.
G.U. mag van mij gerust mee praten maar de wereld wordt wel anders als je de beste helft hebt gehad, alles na de 41-46 zo'n beetje.
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

Berichtdoor jan.nl » vr sep 25, 2020 12:23

Als het je arbeid verlicht en je schouders gaan ook daardoor wat langer mee ,altijd doen. :yes:
Maar vind melken in de put iets wat je niet meer moet willen,gewoon melkrobots kopen,ze zijn er juist voor fam bedrijven.
Het ontlast je werk en je lichaam. :!:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Henk » vr sep 25, 2020 14:32

Lijkt me idd een praktische hulp (y)
Wel blijf ik erbij dat de koeien vanachter melken een significant zwaardere belasting geeft dan in visgraat.
Elk filmpje wat ik zie moet je veel verder reiken bij vanachter melken. Denk dat hier ook eerder klachten van komen.
Tel erbij op de verkeerde putdiepte, te zware melkklauwen en te lange melkbeurten en je bent er...

Surge had vroegah van die melkstelhouders die je onder de koe klapte zodat je het melkstel niet hoefde te lichten.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » vr sep 25, 2020 16:26

Henk schreef:Surge had vroegah van die melkstelhouders die je onder de koe klapte zodat je het melkstel niet hoefde te lichten.

https://youtu.be/sGMbAM1joz0
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor king » vr sep 25, 2020 17:47

Henk schreef:Lijkt me idd een praktische hulp (y)
Wel blijf ik erbij dat de koeien vanachter melken een significant zwaardere belasting geeft dan in visgraat.
Elk filmpje wat ik zie moet je veel verder reiken bij vanachter melken. Denk dat hier ook eerder klachten van komen.
Tel erbij op de verkeerde putdiepte, te zware melkklauwen en te lange melkbeurten en je bent er...

Surge had vroegah van die melkstelhouders die je onder de koe klapte zodat je het melkstel niet hoefde te lichten.

plus het feit, dat een hoop zij aan zij melkers de klauw altijd in dezelfde hand houden en en met de andere aansluiten :roll:
wij zijn sinds vorig jaar voormelk bedrijf, oftewel de MASsers komen leren melken. en vorig jaar 4 leerlingen gehad, die allemaal thuis een zij aan zij hadden en het allemaal zo deden :? . bij een visgraat werkt dat zo in principe niet, je leert t om en om te doen. Moest mezelf daarom ook weer dwingen om het op die manier te doen en dat scheelt zeker in belasting van schouder/rug/arm :idea:
the sun looks like the afterlife in a battlefield after de rainfall
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor john jakobs » vr sep 25, 2020 18:24

dat is de grootste winst links in de hand andere kant rechts , maar weet uit ervaring heel moeilijk aan te leren
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor john jakobs » vr sep 25, 2020 18:26

het aparaat is niet duur , maar zoals meestal met gezondheid als het te laat is wordt het pas aangeschaft
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor jan.nl » vr sep 25, 2020 20:46

john jakobs schreef:het aparaat is niet duur , maar zoals meestal met gezondheid als het te laat is wordt het pas aangeschaft

Boeren gaan pas op hun gezondheid letten als ze 50 plus zijn... :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor wit » vr sep 25, 2020 21:50

Melk nu 7 jr in een zij aan zij melkstal.
Bereikbaarheid en dus belasting is beter als in een visgraat, tenminste in onze zij aan zij'
Vond een nadeel van een draaier het altijd met dezelfde arm aansluiten.
Is in een zij aan zij gewoon logisch om te wisselen van aansluitarm,net als in een visgraat :yes:
Dus dat is geen nadeel van een zij aan zij :no:
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor jvt » vr sep 25, 2020 21:57

jan.nl schreef:
john jakobs schreef:het aparaat is niet duur , maar zoals meestal met gezondheid als het te laat is wordt het pas aangeschaft

Boeren gaan pas op hun gezondheid letten als ze 50 plus zijn... :yes:

of eerder als zaak al voor dit tijd behoorlijk versleten is :( :(
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Volgende

Keer terug naar Koe en melken