Te hoge werkdruk in de melkput

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Te hoge werkdruk in de melkput

Berichtdoor Nix » za sep 26, 2020 06:11

Ik had ook al ruim voor de 50 frame problemen. Rode werknemer is een uitkomst.
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt aan iedereen gedacht
Nix

Beroep: tob-boer

Berichtdoor auke » za sep 26, 2020 20:40

goede werkhouding is het halve werk. en niet te zwaar materiaal natuurlijk. lijkt me makkelijk aan te passen dan zon skelet
Links /rechts afwisseln doe ik sinds de praktijkschool Oenkerk. Docent benadrukte toen al het belang van evenwichtige belasting dus dat maar overgenomen.
10 jaar terug al hele lichte melkklauwen gekocht van GM. Scheelt nogal wat tilwerk in een jaar. Is bij veel andere merken nog wel iets te halen denk ik
Gelukkig tot nu geen klachten
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor rvm » zo sep 27, 2020 07:04

auke schreef:10 jaar terug al hele lichte melkklauwen gekocht van GM. Scheelt nogal wat tilwerk in een jaar.

Dat verschil was ook bij mij goed te voelen. Dealer was van mening dat door die lichte klauwen de koeien slechter uitgemolken zouden worden. Het lijkt dat ze beter zijn uitgemolken, ook in combinatie met andere tepelvoeringen, maar ik verwacht dat dealer dat zei omdat ik de klauwen niet bij hem had gekocht.

Sinds dat ik er in 2017 koeien bij ben gaan melken merk ik dat door het dagelijks in de melkput staan mijn lichamelijke conditie is toegenomen. Ik wil natuurlijk niet zeggen dat dit een garantie geeft voor mijn eigen langere levensduur.
rvm

Beroep: boer

Berichtdoor Poekske » zo sep 27, 2020 08:42

rvm schreef:
auke schreef:10 jaar terug al hele lichte melkklauwen gekocht van GM. Scheelt nogal wat tilwerk in een jaar.

Dat verschil was ook bij mij goed te voelen. Dealer was van mening dat door die lichte klauwen de koeien slechter uitgemolken zouden worden. Het lijkt dat ze beter zijn uitgemolken, ook in combinatie met andere tepelvoeringen, maar ik verwacht dat dealer dat zei omdat ik de klauwen niet bij hem had gekocht.

Sinds dat ik er in 2017 koeien bij ben gaan melken merk ik dat door het dagelijks in de melkput staan mijn lichamelijke conditie is toegenomen. Ik wil natuurlijk niet zeggen dat dit een garantie geeft voor mijn eigen langere levensduur.

Vroeger werden 40 koeien gemolken per dag, dat was 80 keer aanhangen per dag in 2 of 3 uur. Nu melken ze evenlang alleen 3 keer zoveel melk stellen. Dus je moet kapot. Net als de kortere looptijden, een korte stap is slechter dan een lange stap. Merken we hier sinds de verbouwing, langere loopgangen achter de toonbank en we merken dat het veel minder belastend is.
Poekske

Berichtdoor rvm » zo sep 27, 2020 09:45

Poekske schreef:roeger werden 40 koeien gemolken per dag, dat was 80 keer aanhangen per dag in 2 of 3 uur. Nu melken ze evenlang alleen 3 keer zoveel melk stellen. Dus je moet kapot.

Ja kijk, toen waren er nog veel die met de ketel sleepten in een grupstal :)
rvm

Berichtdoor auke » zo sep 27, 2020 15:08

Poekske schreef:Vroeger werden 40 koeien gemolken per dag, dat was 80 keer aanhangen per dag in 2 of 3 uur. Nu melken ze evenlang alleen 3 keer zoveel melk stellen. Dus je moet kapot. Net als de kortere looptijden, een korte stap is slechter dan een lange stap. Merken we hier sinds de verbouwing, langere loopgangen achter de toonbank en we merken dat het veel minder belastend is.

Bepaal je eigen tempo is wel het belangrijkste volgens mij.

Dat van die korte/lange stap nog nooit gehoord. Alles dichtbij dus minder lopen is toch gemakkelijker?
Nadeel van een tandem melkstal was altijd dat je veel moest lopen hoor ik van anderen
auke

Berichtdoor Poekske » zo sep 27, 2020 15:12

auke schreef:
Poekske schreef:Vroeger werden 40 koeien gemolken per dag, dat was 80 keer aanhangen per dag in 2 of 3 uur. Nu melken ze evenlang alleen 3 keer zoveel melk stellen. Dus je moet kapot. Net als de kortere looptijden, een korte stap is slechter dan een lange stap. Merken we hier sinds de verbouwing, langere loopgangen achter de toonbank en we merken dat het veel minder belastend is.

Bepaal je eigen tempo is wel het belangrijkste volgens mij.

Dat van die korte/lange stap nog nooit gehoord. Alles dichtbij dus minder lopen is toch gemakkelijker?
Nadeel van een tandem melkstal was altijd dat je veel moest lopen hoor ik van anderen

Een lange stap is veel minder lastig dan 50cm opzij stappen.
Poekske

Berichtdoor auke » zo sep 27, 2020 15:15

duidelijk. waarom geen bredere maar langere loopgangen?
auke

Berichtdoor Poekske » zo sep 27, 2020 15:19

auke schreef:duidelijk. waarom geen bredere maar langere loopgangen?

Omdat ik zo een langere toonbank heb :cheers: en budget om huis van de buren te kopen en erbij te doen dat was er niet :wink:
Poekske

Berichtdoor boer pieter » zo sep 27, 2020 16:33

Ach links om of rechts om het hoeft allemaal geen probleem te zijn 2 uur en dan moet het klaar zijn ,kijk veel boeren met een groot aantal koeien melken zelf niet ,waarom niet ,omdat ze niet uren in de melkput willen staan ,maar dat wel van hun personeel velangen ,gewoon rouleren 2 uur melken dan bv koeien halen enz er zijn genoeg werk zaam heden om die 8 uur vpl te krijgen lijkt mij
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor jan.nl » zo sep 27, 2020 17:03

Ben toch wel benieuwd hoeveel er verkocht gaan worden,misschien dat er nog een subsidie potje voor is :)
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Jappie » zo sep 27, 2020 19:17

Weet dat er nog een andere leverancier is van dit spul, zijn nu aan het testen, staat dan geen SAC op maar, kost ca de helft :wink:
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor Henk » ma sep 28, 2020 10:41

rvm schreef:

We kochten in 1997 de eerste Harmony klauwen van Delaval. Die bevielen geweldig (y) Lichtgewicht rvs tepelbekers.
7 jaar later in de nieuwe melkstal Harmony Plus genomen. Bevielen eveneens prima (y) Kunststof tepelbekers
Een klauw hoeft niet zwaar te zijn om een koe goed leeg te melken :no: Wel es stage gelopen ergens waar ze bij de koeien op t eind van de melkgift de klauw naar beneden drukten zodat de laatste melk ook uit t uier was. Was tuuk niet slim :no: want de koeien wennen daaraan. Na een tijdje melken ze niet meer uit zichzelf goed leeg :no:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Richt » ma sep 28, 2020 11:59

Henk schreef:
rvm schreef:

We kochten in 1997 de eerste Harmony klauwen van Delaval. Die bevielen geweldig (y) Lichtgewicht rvs tepelbekers.
7 jaar later in de nieuwe melkstal Harmony Plus genomen. Bevielen eveneens prima (y) Kunststof tepelbekers
Een klauw hoeft niet zwaar te zijn om een koe goed leeg te melken :no: Wel es stage gelopen ergens waar ze bij de koeien op t eind van de melkgift de klauw naar beneden drukten zodat de laatste melk ook uit t uier was. Was tuuk niet slim :no: want de koeien wennen daaraan. Na een tijdje melken ze niet meer uit zichzelf goed leeg :no:

wij melken nu ook al paar jaar met ronde harmony met clover tepelvoering, lichte half RVS bekers er aan, en hangen bij onderhangen bijna hele tijd in afname touw, zodat je de klauw amper dragen moet, scheelt een boel vergeleken met de vorige melkstal met relatief zware RVS GM klauwen met RVS bekers.
hebben ook geen snelstart maar drukken gewoon met andere hand op het knopje, zodat je niet elke klauw extra omhoog moet tillen voor die aan gaat
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Davy » di sep 29, 2020 07:36

Dat is juist de reden dat wij wel voor comfort (snel) start gekozen hebben. Je moet anders steeds met één hand de melkklauw vastnemen, en met de andere het knopje boven je hoofd indrukken. Nu plaatsen wij één hand onder de klauw, de andere net er achter rond de melkslang. Je moet het melkstel echt geen 5 cm optillen, gewoon een beetje gewicht lossen. De comfort start heeft verder een groter luchtinlaatventiel, zodat het afnametouwtje veel vlotter vrijkomt (je moet er niet aan "trekken" zoals vroeger). Ik plaats dan met 2 handen het melkstel onder de uier, waarna ik het enkel vasthoud aan de melkslang (dus vlak achter de klauw). De hand die eerst onder de klauw zat, gebruik ik dan om de bekers aan te hangen.
Ik ben zeker geen verkoper van delaval, maar die comfort start wil ik niet meer missen!
Davy

Beroep: Melkveehouder

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken