Nieuwbouwstallen (deel 7)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Nieuwbouwstallen (deel 7)

Berichtdoor Poekske » do okt 08, 2020 16:22

MelkboerLuc schreef:Blauw is een erg mooie kleur :wink: :wink:

Je hebt een menger dus laat die kv boxen maar achter wege
Poekske

Berichtdoor maistro » zo nov 22, 2020 08:06

MelkboerLuc schreef:Hoe diep is de ideale put van een diepstrooiselbox ten opzichte van een volle loopvloer?
En wat zijn voorbeelden van (mooi afgeronde) plinten of muurtjes voor de diepstrooiselbox? En hoe hoog?

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Beetje diepstrooisel aan het onderzoeken (nu matras) hoor bij verschillende boeren zelfde geluid meer werk (ook dagelijks) producten met kalk zijn duur en kalk zakt in mestkelder.
Enkel stro/vlas licht zo uit box slecht icm emissie arme vloeren (doorlaat)
Mest in box , aanschaf onderhoud scheider ook al gevallen met klebsiella gehoord meer celgetal, wel meeste comfort.

Ben er nog niet uit hoor ook super verhalen over koematrassen
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Flyinghollander » zo nov 22, 2020 08:55

Ik heb diepstrooisel met mest, het is wel lekker voor de koe, maar onze stal is er niet voor gebouwd, moeten met de hand vlakken en het zijn platen soms. Kan je nieuwbouw plegen en je wil echt mest, dan zie ik er wel iets in, maar dan wel zo bouwen dat je met een bobcat of iets er door heen kan jagen met een hark en bijvullen, dat de koeien dus kont kont liggen en je ze bij het voerhek kan verhuizen.
Flyinghollander

Berichtdoor maistro » zo nov 22, 2020 11:10

Flyinghollander schreef:Ik heb diepstrooisel met mest, het is wel lekker voor de koe, maar onze stal is er niet voor gebouwd, moeten met de hand vlakken en het zijn platen soms. Kan je nieuwbouw plegen en je wil echt mest, dan zie ik er wel iets in, maar dan wel zo bouwen dat je met een bobcat of iets er door heen kan jagen met een hark en bijvullen, dat de koeien dus kont kont liggen en je ze bij het voerhek kan verhuizen.

Laatst boer gesproken ging van 300 boxen met mest naar goede matrassen (cowhouse) klebsiella en werk
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor MelkboerLuc » zo nov 22, 2020 11:34

ik kan mij vergissen maar ik heb nog maar zelden een box met watermatrassen gezien waar de koeien 1) mooi op lagen 2) proper waren
Aan het eind komt alles goed en als het nog niet goed gekomen is dan is het gewoon nog het einde niet.
[b]onze verse nagelnieuwe website
---> Bedrijf
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor wit » zo nov 22, 2020 12:12

MelkboerLuc schreef:ik kan mij vergissen maar ik heb nog maar zelden een box met watermatrassen gezien waar de koeien 1) mooi op lagen 2) proper waren

Als je watermatrassen wilt leggen moet je de boxafscheidingen midden boven het waterbed hangen.
Dan gaan ze iig recht in de box liggen.
En als je schone koeien erg belangrijk vind :arrow: diepstrooisel
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Poekske » zo nov 22, 2020 12:49

Stro kalk en water als je zand niet ziet zitten. En zowizzo volle vloer leggen
Poekske

Berichtdoor G.U. » zo nov 22, 2020 12:54

Als diepstooisel zou ik altijd voor zand gaan. En als zand geeb optie is dan roosters met waterbedden of een luxe matras
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Flyinghollander » ma nov 23, 2020 21:55

MelkboerLuc schreef:ik kan mij vergissen maar ik heb nog maar zelden een box met watermatrassen gezien waar de koeien 1) mooi op lagen 2) proper waren

the dutchmountain van cowhouse doen het niet verkeerd en qua ligtijd ook niet
Flyinghollander

Berichtdoor boer pieter » di nov 24, 2020 06:27

Ik ook niet luc
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Vorige

Keer terug naar Koe en stal