Duurzamere veestapel

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Duurzamere veestapel

Berichtdoor opelmanta » ma okt 05, 2020 08:50

Het werk wat je van die guste koeien hebt is dat ze één keer in de drie weken tochtig kunnen worden. Het mooiste is als ze een baarmoeder vol etter hebben, geen tocht en ze produceren iets beter. Wat betreft duurmelken maakt het niet veel uit. Het is een bewust guste koe, geeft hij geen melk dan zet hij vlees aan als het goed is.
Als ik genoeg vee heb dan bekijk ik ze na de derde keer kalven. Als ik niet nog eens twee jaar tegen de koe aan wil kijken dan blijft hij gust. De normale koeien kunnen dan nog een 400 tot 600 dagen lopen. Wel een rantsoen met voornamelijk graskuil en net als bij Kobonde krachtvoer automaten.
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

Berichtdoor Henk » ma okt 05, 2020 09:54

kobonde schreef:De grootste risiko faktor voor een koe is afkalven, de makkelijkste weg naar een duurzamere veestapel is langere laktaties.
Wat wij tegen woordig doen is 5 kalfs en sommige 4 kalvs gust laten en dan 2 tot 3 jaar melken, dat beavalt ons erg goed,
moet er wel bij zeggen dat wij krachtvoer automaten hebben en niet zetmeel rijk voeren, ik denk dat het bij TMR minder goed werkt

Bij hoge producties zal dat best werken (y) Drijf je de koeien wat minder is (bijna) elke kalving gewoon een feestje :cheers:
Bij lagere melkproductie MOET je gewoon zorgen dat ze elk jaar kalven. Maar dat lukt ook vanzelf dan :yes:
Overigens altijd tmr gevoeierd, am max 6 kg ds kv-achtigen dr in :yes: en dat werkt prima qua vervetten en gezondheid (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor kobonde » ma okt 05, 2020 11:49

Jaap schreef:Kobonde: dat is een soort van duurkmelken. Wat voor lijsten maken zulke koeien dan? Je zal weinig werk met ze hebben denk ik, maar niet iedere koe lijkt me geschikt om drie jaar door te melken?

Momenteel heb ik twee 4 de kalfs koeien koeien die over de 700 dagen aan de melkzijn, de een heeft tot nu toe 25000 en
de ander 27000 kg in deze laktatie.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor wit » ma okt 05, 2020 13:59

2 a 3 jr duurmelken klinkt leuk maar heb pas één keer een koe 2 jr doorgemolken.
De meeste guste vertrekken hier tussen de 300 en 400 dgn omdat dan de productie al te ver weggezakt is.
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Jaap » ma okt 05, 2020 21:13

Ik herinner me dat we thuis ook wel eens koeien hadden met 500-600 dagen, maar dat overkwam je dan meer omdat ie naar vijf keer insemineren nog niet drachtig was.
Of zo een koe gaf groeide hard, of ze bleef gewoon 25 kg melk geven met 9 procent of meer aan gehalten. Op ons grasrijk rantsoen met niet al te veel krachtvoer kon dat wel uit.

Brulse koeien hadden we ook, elke tochtige koe, daar renden ze achteraan. Maar dat soort koeien groeiden niet, waren ook niet altijd de beste melkkoeien en ze braken vaak de tent af, tot gevaarlijk voor mens en dier aan toe. Die bleven niet lang. Die droegen in elk geval niet bij aan een duurzame veestapel
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Jaap » ma okt 05, 2020 21:14

@Kobonde: hoe zoek je die koeien uit? Koeien die iets mankeren (te grote uiers om nog een keer af te kalven?) Of zijn het koeien waarvan je verwacht dat ze lang melk geven?
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor king » ma okt 05, 2020 21:33

boer pieter schreef:Heeft wel eens minder goed gelopen maar dat heeft niks met aaa te maken vind ik nog steeds overdreven ,gebruik gewoon viking ins plan ,denk dat het meer te maken heeft met voeren meer gras en minder mais

En hiermee is gelijk het succes van de (grote) coops verklaard :roll: , boeren die geen interesse/aardigheid of kijk op fokkerij hebben, volgen gedwee de mapmannen van de coops en denken ook nog, dit die het beste met hun voor hebben :?
en zo worden ook de hoogste genomnix bulletjes aan de man gebracht, met nog hogere cijfertjes. Dat die cijfers aan alle kanten gemanipuleerd :shock: worden, hebben de meeste nog steeds niet in de gaten (n).
Genomics heeft tot nu toe nog maar 1 voordeel opgeleverd, en dat is dat de echt hele slechte proefstieren niet meer ingezet worden, maar van gerichte paringen met behulp van genomicsbullen is totaal geen sprake. Daarvoor wijzigen ze (bijna allemaal)veel te veel, met het aan de melk komen van dochters

Pieter, als je aAa niet wilt/kan begrijpen of gebruiken is prima(aAa is niets overdrevens aan trouwens), ieder moet zelf weten wat ie doet :roll: , maar aAa is juist voor bovengenoemde boeren een ideaal middel om iig extremen qua bouw binnen je veestapel te voorkomen. En dat zou ook met het veelvuldig gebruik van genomicsstieren waarschijnlijk heel wat toevoegen :yes: , want de aAa code van een stier verandert in principe niet :idea:

Dat de coops hier niet erg mee werken, komt mede doordat ze van bepaalde codes domweg gewoon veel tekort/geen aanbod (n) hebben en niets is makkelijker om te zeggen als je iets niet hebt, dat t ook niet nodig is :roll:

En over dat voeren: tuurlijk moet je goed voeren anders komt er geen melk, maar heeft in mijn ogen niets te maken met verhouding gras/mais. Je moet zo wie zo zorgen, dat al de benodigde nutrienten in verhouding zijn :yes: , en dat kan met weinig mais , maar ook met veel :idea:
the sun looks like the afterlife in a battlefield after de rainfall
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor king » ma okt 05, 2020 21:44

kobonde schreef:De grootste risiko faktor voor een koe is afkalven, de makkelijkste weg naar een duurzamere veestapel is langere laktaties.
Wat wij tegen woordig doen is 5 kalfs en sommige 4 kalvs gust laten en dan 2 tot 3 jaar melken, dat beavalt ons erg goed,
moet er wel bij zeggen dat wij krachtvoer automaten hebben en niet zetmeel rijk voeren, ik denk dat het bij TMR minder goed werkt

Wij doen ook wel zoiets, maar dan voor elke koe elk jaar, dus kan zijn, na 1 of 2 lijsten, maar ook na 10.
Wij proberen hier ook alle koeien met een dikke kont af te voeren, door op tijd in te schatten, of een koe bij een volgende lactatie (meer) problemen krijgt en dat kunnen kleine maar ook grotere zijn, ben hier ook vrij rigoreus in :roll:
the sun looks like the afterlife in a battlefield after de rainfall
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor boer pieter » di okt 06, 2020 08:48

Duurzame veestapel is natuurlijk wel leuk maar eigenlijk gaat het om de levens productie, goede maat van mij zegt altijd het maakt niet uit hoe oud ie word als ze maar 40000 l melk hebben bij afvoer ,zoals we weten komen veel koeien daar niet aan ,je ziet het hier dat er veel koeien niet erg oud worden, maar wel veel melk geven 11000 liter per koe is geen uitzondering ,als het de goede weg is moet iedereen zelf weten ,maar ik weet uit ervaring dat bij veel boeren er gewoon teveel oude kadavers rond lopen waar van ze denken dat ze nog wel weer op knappen ,weg er mee ,veel werk en ook nog risico voor bekeuringen, zorg dat je genoeg jongvee hebt ,
Ik heb nu ook teveel oude koeien waar ik ook te veel werk van heb ,ik dacht ook dat het nog wel een lactatie ging maar ik had niet gelijk :no: dus gaan er volgende week een paar weg die waarschijnlijk niet veel op brengen ,heb gelukkig veel jv dus zal allemaal wel weer goed komen :yes:
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor sivert » wo okt 14, 2020 15:29

Het maakt natuurlijk wel uit of koeien oud moeten worden omdat er te weinig jongvee is of gewoon omdat ze het kunnen. Wij hebben wel vrij veel geduld met koeien, maar de fokkerij heeft er ook voor gezorgd dat ze tegenwoordig wat ouder worden. Als je kijkt naar wat in de jaren '80 toppers waren (Tops uitgezonderd), Marquis, Senator, Magic, Scotty, Chaser e.d., dat was achteraf allemaal gewoon brandhout. Tegenwoordig is dat toch behoorlijk ten goede veranderd. ( dan bedoel ik niet de genomic stiertjes met hun theoretische hoge levensduur)
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor boer pieter » do okt 15, 2020 08:12

Comfort is ook beter bij de meesten en ik denk wel dat genomic er aan meewerkt ,verder maakt het ook wel uit waar je woont ,als je ruim in het jv zit doe je ook eerder een oudere koe weg ,dat kan hier maar in nl is dat wat minder ,maar toch zie ik dat ook wel zijn die weer wat meer aan houden, koeien aan kopen is volgens mij ook een risico bij
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor G.U. » do okt 15, 2020 08:16

Sivert heeft wel een punt met dat koeien oud kunnen of moeten worden. Dat laatste komt altijd weer bij je op de koffie...
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Karla » do okt 15, 2020 12:15

Karla
Moderator

Beroep: Agricultrice

Vorige

Keer terug naar Koe en fokkerij