Te hoge werkdruk in de melkput

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Te hoge werkdruk in de melkput

Berichtdoor boer pieter » do okt 15, 2020 08:28

Ben ik niet met jou eens ,er zullen altijd mensen zijn die dat wel vol houden maar de meesten niet ,en in de meeste fabrieken ben je binnen zomers cool en winters warm ipv van in een stal ,is ook niet het schoonste werk en bij veel fabrieken wisselen ze ook tijdens het werk ,bv bij danisch crown wisselen ze elk uur ,
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Poekske » do okt 15, 2020 08:29

boer pieter schreef:Ben ik niet met jou eens ,er zullen altijd mensen zijn die dat wel vol houden maar de meesten niet ,en in de meeste fabrieken ben je binnen zomers cool en winters warm ipv van in een stal ,is ook niet het schoonste werk en bij veel fabrieken wisselen ze ook tijdens het werk ,bv bij danisch crown wisselen ze elk uur ,

Kan me niet voorstellen dat degene die eerst een uurtje varkens keelt, daarna een uurtje karkassen gaat verhangen ofzo want dat mag niet van de hygiëne. Wss afwisselen binnen een bepaald stuk dan?
Poekske

Berichtdoor Roderick » do okt 15, 2020 10:52

Arno schreef:Of je nou in een factory werkt of staat te melken is geen verschil ,van melken verslijt je niet als alles enigzins goed in elkaar zit ,werken bij mij mensen die al 20jaar voor me melken ,1st 12 uur shifts ,nu doen we 9 uur shifts en die mensen zijn in veel betere conditie dan de meeste boeren die ik ken.
Hebben in de dag shift een aantal vrouwen ook ,die doen dat ook met 2 vingers in hun neus dus ik snap eerlijk gezegd dat geklaag allemaal niet.
Als je niet in een of andere mindnumbing job in een cubicle achter je buro zit zal je gewoon 8 uur moeten werken ,melken is gewoon een baan net als alle andere.(buitenmelker maakt het wel veel gemakkelijker trouwens)

Is toevallig niet waar Arno.
Vriend van mij is plant manager voor Denso Canada. :arrow: die maken niet anders dan auto onderdelen voor Toyota, Honda, Lexus, GM en nu ook Ford.
Personeel wordt allemaal getraind om verschillende producten te assembelen aan de band, omdat ze elke 2 uur wisselen van band.
Hoog salaris (30-35 per uur) met benefits en full pension, omdat gemiddeld 90% afgewerkt is na 20 jaar met slijtage door herhaalde bewegingen van het jaren aan een band staan. :yes:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor boer pieter » do okt 15, 2020 11:08

Poekske schreef:
boer pieter schreef:Ben ik niet met jou eens ,er zullen altijd mensen zijn die dat wel vol houden maar de meesten niet ,en in de meeste fabrieken ben je binnen zomers cool en winters warm ipv van in een stal ,is ook niet het schoonste werk en bij veel fabrieken wisselen ze ook tijdens het werk ,bv bij danisch crown wisselen ze elk uur ,

Kan me niet voorstellen dat degene die eerst een uurtje varkens keelt, daarna een uurtje karkassen gaat verhangen ofzo want dat mag niet van de hygiëne. Wss afwisselen binnen een bepaald stuk dan?

Toch is het zo ken wel iemand die er werkt ,en inderdaad wat roderick zegt goed loon pensioen enz
boer pieter

Berichtdoor Arno » do okt 15, 2020 11:32

Roderick schreef:
Arno schreef:Of je nou in een factory werkt of staat te melken is geen verschil ,van melken verslijt je niet als alles enigzins goed in elkaar zit ,werken bij mij mensen die al 20jaar voor me melken ,1st 12 uur shifts ,nu doen we 9 uur shifts en die mensen zijn in veel betere conditie dan de meeste boeren die ik ken.
Hebben in de dag shift een aantal vrouwen ook ,die doen dat ook met 2 vingers in hun neus dus ik snap eerlijk gezegd dat geklaag allemaal niet.
Als je niet in een of andere mindnumbing job in een cubicle achter je buro zit zal je gewoon 8 uur moeten werken ,melken is gewoon een baan net als alle andere.(buitenmelker maakt het wel veel gemakkelijker trouwens)

Is toevallig niet waar Arno.
Vriend van mij is plant manager voor Denso Canada. :arrow: die maken niet anders dan auto onderdelen voor Toyota, Honda, Lexus, GM en nu ook Ford.
Personeel wordt allemaal getraind om verschillende producten te assembelen aan de band, omdat ze elke 2 uur wisselen van band.
Hoog salaris (30-35 per uur) met benefits en full pension, omdat gemiddeld 90% afgewerkt is na 20 jaar met slijtage door herhaalde bewegingen van het jaren aan een band staan. :yes:

Elke 45 minuten wisselen we van positie ,dat is voordeel van rotary ,en ja als je 25 jaar werkt ben je ouder en waarschijnlijk begin je wat issues te krijgen ,als je 25 jaar achter een buro hen gezeten word je ook minder ,dat is nou eenmaal zo ,wat ik probeerde te zeggen is dat het onzin is dat ineens iedereen versleten is omdat ze een uurtje per dag in de melkstal staan. :wink:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Roderick » do okt 15, 2020 11:36

Dat ben ik met je eens Arno, er lopen tegenwoordig gewoon erg veel watjes rond. :yes:
In een goede zij aan zij opstelling is de belasting minimaal, als je nu nog in een visgraat stal uren staat te melken kan ik me daar wel wat voorstellen dat alles zeer begint te doen. Die stallen zijn zo achterhaald op meerdere fronten. :yes:
Roderick

Berichtdoor boer pieter » do okt 15, 2020 11:41

Dat is ook niet zo ,maar het zijn vaak de omstandigheden er om heen die het zwaar maken ,ik zie dat hier ook vaak, oude melkput waar een hele boel koeien door moeten ,of je staat in een mooie nieuwe put waar alles goed voor elkaar is maakt nogal wat verschil
boer pieter

Berichtdoor Roderick » do okt 15, 2020 12:00

Tuurlijk is het vaak beter in een nieuwe melkstal, maar het continue gedraaid staan en het gewicht naar 1 kant van het lichaam verplaatsen in een visgraat is al jaren bekend dat er een grotere kans op klachten is. :yes:
Hebben we het nog maar effe niet over de vele extra km die je loopt in zo'n ding, en de gedraaide manier hoe het melkstel aanhangt.
Worden toch ook werkelijk nergens meer nieuw gebouwd. :no:
Roderick

Berichtdoor Richt » do okt 15, 2020 15:29

Roderick schreef:Tuurlijk is het vaak beter in een nieuwe melkstal, maar het continue gedraaid staan en het gewicht naar 1 kant van het lichaam verplaatsen in een visgraat is al jaren bekend dat er een grotere kans op klachten is. :yes:
Hebben we het nog maar effe niet over de vele extra km die je loopt in zo'n ding, en de gedraaide manier hoe het melkstel aanhangt.
Worden toch ook werkelijk nergens meer nieuw gebouwd. :no:

hier vlak bij 2-3 jaar terug een nieuwe 2x14 50 graden visgraat met rapid exit, vraag me niet waarom (n)
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Poekske » do okt 15, 2020 16:05

Goedkoper of zij aan zij wss? Bij melker issut toch ook 50 graden?
Poekske

Berichtdoor boer pieter » do okt 15, 2020 16:57

Hier ook wel, ken er wel een paar die de afgelopen 2 jaar grote 60 50 gr swing over melkstallen hebben gebouwd melkt echt wel mooi en snel
boer pieter

Berichtdoor melker » vr okt 16, 2020 19:14

Bij draaistal loop je wel veel minder dan in een swingover, wanneer ik 2 maal daags melk heb ik meer dan 10000 stappen op mijn I-phone, bij grote aantallen in draaistal heb je weer meer schouderklachten volgens AB.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Poekske » vr okt 16, 2020 19:23

melker schreef:Bij draaistal loop je wel veel minder dan in een swingover, wanneer ik 2 maal daags melk heb ik meer dan 10000 stappen op mijn I-phone, bij grote aantallen in draaistal heb je weer meer schouderklachten volgens AB.

Hoeveel uur heb je dan gemolken?
Poekske

Berichtdoor Arno » vr okt 16, 2020 19:52

We kwamen wat boxen tekort dus stkkie stal erbij gebouwd ,doen we grotendeels zelf dus beton,boxen ,gordijnen ,water en licht installeren ,heb ik meest ook tussen te 10 en 15000 stappen ,is gezond ,houd je fit :wink: (y) :yes:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor bekapper » vr okt 16, 2020 20:53

Het zal ook wel een verschil geven hoe groot de melkstal is. Als je 200 koeien melkt met een 2 x 7 visgraat en je hebt tussen de rijen tijd om effe te gaan zitten, zal je minder geleden hebben dan bij een draaier die net niet te snel staat.
Materiaal en houding zijn natuurlijk belangrijk. Als mijn slijptol te hoog hangt of te zwaar is, vertellen mijn schouders dat. Als ik te lang met hetzelfde mes snijd, vertelt mijn pols dat.
bekapper

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken