Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor jan.nl » ma okt 19, 2020 20:40

hulsteins schreef:Er is altyd wel weer iemand die zegt dat de rentabiliteit in de mvh geen probleem is
Er is altyd wel weer iemand die zegt dat 't een goed teken is dat er investeerders zijn om 't stokje over te nemen
(en dan vergeten we even dat 't meest logische alternatief staatsleningen met negatieve rente zijn)

een kat in 't nauw maakt rare sprongen : vrijwillig aanmelden voor een vorm van moderne slavernij

Rente bij banken is nu ongeveer 1.5 %, :arrow: 1000 euro/ha.Groen iets lager.
Aflossing,3 x de rente. Dus niet voor iedereen weggelegd. :no:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Poekske » ma okt 19, 2020 21:09

1,,5 procent per jaar, op hoeveel jaar aflossen. Hier voor verbouwingen op 15 jaar aflossen 1.4. Dus verwacht dat grond zonder risico lager zou zitten
Poekske

Berichtdoor Henk » di okt 20, 2020 12:31

Toevallig hoorde ik van n starter (particulier) ruim een week geleden een hypotheekaanbod; 1.94% netto, 10 jaar vast.
Denk dat veel hypo-praatjes hiero weer appels met peren vergelijken is. Nog maar kort geleden liet (vlgs mij?) Auke zijn nieuwe aanbod van de bank zien. Was vlgs mij eindje op de 2%. Zit zelf ook effe boven de 2%. Is wel weer meer als n jaar geleden.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Gerben77 » di okt 20, 2020 18:49

hypotheken op huizen zijn vaak lager als op financiering in landbouw, ook als heb jezelf veel grond in eigendom waar geen hypotheek op zit ! Krom ?? JA !! Of je moet alles in groen financiering kunnen drukken dan kan t wellicht wat lager zijn .
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor dutchcowboy » di okt 20, 2020 19:50

jan.nl schreef:
hulsteins schreef:Er is altyd wel weer iemand die zegt dat de rentabiliteit in de mvh geen probleem is
Er is altyd wel weer iemand die zegt dat 't een goed teken is dat er investeerders zijn om 't stokje over te nemen
(en dan vergeten we even dat 't meest logische alternatief staatsleningen met negatieve rente zijn)

een kat in 't nauw maakt rare sprongen : vrijwillig aanmelden voor een vorm van moderne slavernij

Heb het even in Excel gezetAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
dutchcowboy

Berichtdoor Poekske » di okt 20, 2020 20:32

Gerben77 schreef:hypotheken op huizen zijn vaak lager als op financiering in landbouw, ook als heb jezelf veel grond in eigendom waar geen hypotheek op zit ! Krom ?? JA !! Of je moet alles in groen financiering kunnen drukken dan kan t wellicht wat lager zijn .

Huis vorig jaar afgesloten in januari, 3 jaarlijks herzienbaar op 20 jaar aflossen, 1.05%
Poekske

Berichtdoor Henk » ma okt 26, 2020 16:13

Tis nog allemaal geen weelde in de melkveehouderij lees ik.
Vanwege de Corona kon je (een deel van) de TR vervroegd laten uitkeren en/of de aflossing opschorten.
Zou zoiets grootschalig gebeurd zijn :?:

https://www.melkvee.nl/artikel/370931-o ... 1024_MV_NB

Henk

Berichtdoor melker » ma okt 26, 2020 17:29

Ik schaam me er niet voor, heb uitstel aangevraagd voor de inkomstenbelasting :? Alle andere verplichtingen door laten gaan, bedrijfstoeslag zal wel ergens december komen, kan die in een keer door naar belasting :(
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Freddy » ma okt 26, 2020 17:31

TSR heb ik wel vervroegd laten uitbetalen (ongeveer 2/3), onder het mom van: beter op mijn rekening dan bij rvo :D
Aflossingen niet Tijdelijk stop laten zetten.
Hoor wel van veel die dat gedaan hebben, meestal puur om meer cash te houden. Half jaar geen aflossing scheelt bij veel bedrijven toch rap €15.000 - €30.000 of nog meer. Makkelijker krijg je het niet van de bank, dus als je nog wat wilde investeren op zich niet heel verkeerd lijkt me.
Freddy

Berichtdoor G.U. » ma okt 26, 2020 18:37

Aflossingen werden hier ongevraagd stil gezet. Toeslagrechten heb ik ook versneld laten uitbetalen. Kon de rekening mooi boven nul houden tot de inkomstenbelasting van ‘18 en ‘19 tegelijk kwamen :|
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor jan.nl » ma okt 26, 2020 18:47

G.U. schreef:Aflossingen werden hier ongevraagd stil gezet. Toeslagrechten heb ik ook versneld laten uitbetalen. Kon de rekening mooi boven nul houden tot de inkomstenbelasting van ‘18 en ‘19 tegelijk kwamen :|

Toch bizar dat je als boer 80 uur je een slag in de rondte werkt ,nix spaart en end vh het jaar diep in rood staat :|
jan.nl

Berichtdoor jan.nl » ma okt 26, 2020 18:58

dutchcowboy schreef:
jan.nl schreef:

Heb het even in Excel gezetAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk

Daarom kiezen de meeste voor erfpacht,maar als je het als koper op kan brengen dan is uiteindelijk kopen beter.
Want koopgrond zal na 20 jaar (waarschijnlijk)verdubbeld zijn in prijs en bij erfpacht blijft eigen insteek op je naam staan en wordt nix meer(zover ik weet.)
jan.nl

Berichtdoor Poekske » ma okt 26, 2020 19:15

jan.nl schreef:
G.U. schreef:Aflossingen werden hier ongevraagd stil gezet. Toeslagrechten heb ik ook versneld laten uitbetalen. Kon de rekening mooi boven nul houden tot de inkomstenbelasting van ‘18 en ‘19 tegelijk kwamen :|

Toch bizar dat je als boer 80 uur je een slag in de rondte werkt ,nix spaart en end vh het jaar diep in rood staat :|

Als je belasting betaalt heb je verdient he
Poekske

Berichtdoor dutchcowboy » ma okt 26, 2020 19:52

jan.nl schreef:Daarom kiezen de meeste voor erfpacht,maar als je het als koper op kan brengen dan is uiteindelijk kopen beter.
Want koopgrond zal na 20 jaar (waarschijnlijk)verdubbeld zijn in prijs en bij erfpacht blijft eigen insteek op je naam staan en wordt nix meer(zover ik weet.)

Voor zover ik het begrepen heb schrijf je af over de eigen insteek en is dat na het eind van de looptijd ook weg? Wil je opnieuw samen verder moet je opnieuw de 30% van de vrijewaarde er insteken?

Fiscaal is erfpacht wel aantrekkelijker want als je niets verdiend hoef je ook geen belasting te betalen :cheers:
Het deel wat je aflost bij koop komt wel bij het belastbare inkomen op.
dutchcowboy

Berichtdoor Henk » wo nov 04, 2020 10:34

Ik begrijp dat veehouders die kort bij een N200 gebied zitten zich niet elders mogen her-vestigen :?
Daarnaast is de stikstofwet in de maak waarmee de overheid je milieuvergunning kan overrulen.

Niet best allemaal... :no:

Henk

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie