Landbouw 2.0

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Landbouw 2.0

Berichtdoor Poekske » ma okt 26, 2020 04:29

Is dat verboden dan?
Poekske

Berichtdoor boer pieter » ma okt 26, 2020 08:21

Kees99 schreef:
auke schreef:je hoeft niet ergens last van te hebben om er tegen te zijn.

Een veehouder die 3000 koeien wil/heeft stroopt de hele buurt af voor grond of voer of mest af zet dus......

Ik ben er op tegen omdat het voor de gewone burger nogal wat overlast mee brengt ,voor ons is dat niet zo'n probleem maar voor buren wel , en daar hebben we toch mee te maken , draag vlak wordt steeds minder dus moeten we er voor zorgen dat we de over last beperken tot het minimum , bv bij mijn achter buurman beginnen ze om 3 uur te melken maar om half 3 zijn de eersten er al en vliegen de mini shoveltjes ol rond voer aan schuiven mest schuiven enz half 5 komt de grote zelfrijdende mengen er al aan , kijk dat is voor ons allemaal misschien niet zo'n probleem maar als burger die er vlak bij wonen wel .daarom zeg ik als je zo groot wil zijn ga dan ergens heen waar plek is en niet waar veel mensenwonen , dat is vragen om problemen
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Henk » ma okt 26, 2020 10:54

Mensen zijn mondiger dan vroegah. Die pikken niet zomaar alles :no:
En dan is DK nog een ruim land (y) maar bijv hier in ons piepklein landje zijn maar weinig geschikte locaties voor zukke grote veebedrijven.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor melker » ma okt 26, 2020 10:58

Op zich ben ik het wel met Pieter eens, zeer grote veehouderij bedrijven zouden zich moeten bevinden midden in akkerbouwgebieden, qua stank en mestplaatsing zou dat perfect zijn. Probleem is dat goede akkerbouwgrond in NL bijna helft Tot 2 maal zo duur is, te duur om koeien op te houden, ten zij je alle grond akkerbouwmatig gaat gebruiken, zoals in Flevopolders.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Kees99 » ma okt 26, 2020 11:39

Poekske schreef:Is dat verboden dan?

Dat komt als de naast gelegen boeren onmogelijk wordt gemaakt door de makelaars om de grond te kopen en verkocht wordt aan een boer die 6 km verder op woont?
Kees99

Berichtdoor macdonalds » ma okt 26, 2020 18:13

Henk schreef:Wat vinden wij hiervan :?:

Hij wil een andere boer zijn dan zijn vader: ‘Melk vind je een goed product?’

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/10/20/hi ... t-a4016707

een kranten verhaal blijft een fake news ?
toch moeten we de jongere generatie de kans geven omiets anders, iets meer alternatief te boeren

toen wij hier naar Canada kwamen 10 jar geleden hebben we ipv en melkvee bedrijf een akkerbouw, vleesvee en vleeskuiken ouder bedrijf gekocht, om de reden dan het makkelijker is om werkvolk te vinden voor de trekker als voor de melkstal. Alhoewel ik melkveehouden geweldig mooi vind, mijn early onset parkinson was een liability en onze kinderen waren nog jong.

2 jaar terug een buurman bijgekocht met een 'on its way out' dairy. 160 acres 18 kg vet (1800000). mijn zoon wilde graag melken.
2 jaar later melken we op dat quota 35 koeien door de 1x6. maar we laten de kalveren bij de koeien (voor een deel van de dag), kalven in feb/mar koeien gaan naar buiten, bijna geen krachtvoer, meest lucerne kuil en ook de mais balen we en voeren we aan de koleien. in november kopen we nog een 20 afmelkers en houden het quota vol. biologische aanpak.
het kan uit, zoon zou als hij wil een gezinsinkomen kunnen verdienen.
ook mijn andere kinderen doen alternatieve dingen :mrgreen:
geef ze de kans?
there should be time no longer
macdonalds

Beroep: dairy, crop, hog and poultry farmer

Berichtdoor boer pieter » ma okt 26, 2020 18:30

Ben ik wel met jou eens maar dan moeten ze zich wel zelf onderhouden ,hier in dk betalen wij wel gewoon 2 a 3 eurocent aan de øko melk omdat het gewoon niet uit kan
En dat moet stoppen ,sales er geen afzet is moet je er mee stoppen of minderen
boer pieter

Berichtdoor hulsteins » ma okt 26, 2020 21:53

dat heb er natuurlijk helemaal niks mee te maken
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor arnoud » wo okt 28, 2020 06:56

Pieter dan moet de helft v d gangbare landbouw ook stoppen :mrgreen:
arnoud

Beroep: boer

Berichtdoor boer pieter » wo okt 28, 2020 10:09

arnoud schreef:Pieter dan moet de helft v d gangbare landbouw ook stoppen :mrgreen:

er blijven altijd een paar over :yes: :yes:
boer pieter

Berichtdoor Mellek » wo okt 28, 2020 11:44

Zit bijna geen financiëring op dat bedrijf en amper grond bij, jochie van 24 dat in de stad woont doet effetjes de koeien weg, nou gelukkig had ik op 24 nog niks te zeggen. Op 30 wel, was ook lang niet overal mee eens en er is ook wel wat verandert, maar eigenlijk lijkt het nu meer op als hoe pa boerde toen ie jong was.
Bio-overbuurman zei ook eerlijk, hij was financiëel als zo'n beetje binnen toen ie bio ging worden, dus geen megadikke hypotheek en daarom kon ie wel wat riskeren, en werd eerst ook geen vetpot. Maar een voedselbos? Hier achter de huiskavel ligt zo'n 1000ha bos, nou daar is weinig te vreten hoor.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor G.U. » wo okt 28, 2020 12:25

Mellek schreef: nou daar is weinig te vreten hoor.

Dat is het hem nou precies. Waarom zou de landbouw toch de kant op ontwikkeld zijn waar we nu staan? Maar als je in de stad woont en van toeten nog blazen weet dan snap ik wel dat een voedselbos leuk klinkt
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Richt » wo okt 28, 2020 14:04

G.U. schreef:
Mellek schreef: nou daar is weinig te vreten hoor.

Dat is het hem nou precies. Waarom zou de landbouw toch de kant op ontwikkeld zijn waar we nu staan? Maar als je in de stad woont en van toeten nog blazen weet dan snap ik wel dat een voedselbos leuk klinkt

die willen gewoon weer terug naar de basis, de jagers-verzamelaar, maar dan vegan dus jager hoeft ook niet meer, gewoon beetje voedsel verzamelen.

Goed als ze het doen zonder anderen lastig te vallen is het mij best, maar beetje respect voor hoe pa dat heeft opgebouwd zo dat hij daar zonder hypoteek wat noten en vruchten kan gaan plukken zou niet misplaatst zijn
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Arno » wo okt 28, 2020 14:22

Nahjah ,staat ook in artikel dat dat bedrijf al 200 jaar in de fam is dus pa heeft dat niet echt ‘opgebouwd’ :?
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor teun » wo okt 28, 2020 17:52

Arno schreef:Nahjah ,staat ook in artikel dat dat bedrijf al 200 jaar in de fam is dus pa heeft dat niet echt ‘opgebouwd’ :?

dat familie bezit heeft zijn langste tijd gekend als het "voedselbos" de kar moet trekken denk ik. En dus lost het kapilatisme het toch weer op.
teun

Beroep: melkveehouder

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie