Gras 2020

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Gras 2020

Berichtdoor Jappie » di okt 27, 2020 16:18

Mooi toch? Scheelt gas, is al voor verwarmd

Verstuurd vanaf mijn 5024F_EEA met Tapatalk
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor melker » do okt 29, 2020 17:18

Poekske schreef:
melker schreef:Hier vanochtend laatste gras nog aan bult gereden, was allemaal vrijdag en zaterdag gemaaid, al met al flinke bult geworden. Kan jongvee hele winter van worden gevoerd.

Krijgen die puur najaarsgras? Is dat niet te eiwit rijk?

Gemengd met droog eind juni maaidatum gras en wat gerststro.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Poekske » do okt 29, 2020 18:42

Klinkt al veel gezonder (y)
Poekske

Berichtdoor opelmanta » vr okt 30, 2020 09:49

Volgens mijn voeradviseur moet er wat suiker bij om het hele snelle eiwit te benutten. En om de pinken niet continu wat te vergiftigen met dat hele snelle eiwit.
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

Berichtdoor Henk » vr okt 30, 2020 10:52

opelmanta schreef:Volgens mijn voeradviseur moet er wat suiker bij om het hele snelle eiwit te benutten. En om de pinken niet continu wat te vergiftigen met dat hele snelle eiwit.

Uiteraard :yes: want jouw voeradviseur heeft vast iets in het schap liggen voor je :yes: :wink:
Hou het gewoon sjeap :idea: dus de Melker way (y)
Structuur toevoegen voor een verdunning en betere vertering/benutting van de eiwitten :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor opelmanta » vr okt 30, 2020 12:38

Onafhankelijk voeradviseur, meneer Henk.
Deze zegt doe er maar wat meer van je hooi doorheen en voer maar wat van die vijfde zesde snee er bij de koeien door heen.

Structuur helpt, deed ik eerst ook. Nu heb ik structuur met wat suiker erin.
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

Berichtdoor Richt » vr okt 30, 2020 13:26

hier ook nog natte kuil van 2019 aan jongvee aan het op voeren, in de verdeelwagen met wat krachtvoer, 1-1,5kg/dier/dag en en goed wat hooi, vreten ze goed weg en beesten zien er (y) uit. had ik niet verwacht.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Henk » vr okt 30, 2020 15:34

Richt schreef:hier ook nog natte kuil van 2019 aan jongvee aan het op voeren, in de verdeelwagen met wat krachtvoer, 1-1,5kg/dier/dag en en goed wat hooi, vreten ze goed weg en beesten zien er (y) uit. had ik niet verwacht.

Welke leeftijdsgroep :?:

Henk

Berichtdoor Richt » vr okt 30, 2020 19:31

Henk schreef:
Richt schreef:hier ook nog natte kuil van 2019 aan jongvee aan het op voeren, in de verdeelwagen met wat krachtvoer, 1-1,5kg/dier/dag en en goed wat hooi, vreten ze goed weg en beesten zien er (y) uit. had ik niet verwacht.

Welke leeftijdsgroep :?:

12mnd tot 2 maand voor kalven. Eerst tijdje zonder kv geprobeerd maar je zag beesten minder worden :(
Helaas op die lokatie geen mais kuil liggen en voer op en neer karren is ook dure hobby
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor john jakobs » vr okt 30, 2020 23:31

gaat prima vanaf een jaar doen we al jaren
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor melker » za okt 31, 2020 10:53

Veel adviseurs adviseren om dat late herfstgras weg te geven of eerder schapen te laten weiden, is volgens hun de kosten niet waard :shock: Ben altijd blij met zulke buren (y) hoewel het soms wel een uur laden is voor wagen vol zit. Dit jaar konden we gewoon naast de deur 50 wagens vol ophalen, ook geen gedoe met mineralen aanvoer, zij blij wij blij :)
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor opelmanta » za okt 31, 2020 12:22

Als je het wat kunt conserveren dan is het hartstikke mooi vreten. Ontzettend verteerbaar en hoog eiwit. Is mijn eiwit aanvulling in de mengwagen als het nodig is.
Voorwaarde is geen grond erin en goed conserveren.
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

Berichtdoor Hookwood Holsteins » za okt 31, 2020 12:51

melker schreef:Veel adviseurs adviseren om dat late herfstgras weg te geven of eerder schapen te laten weiden, is volgens hun de kosten niet waard :shock: Ben altijd blij met zulke buren (y) hoewel het soms wel een uur laden is voor wagen vol zit. Dit jaar konden we gewoon naast de deur 50 wagens vol ophalen, ook geen gedoe met mineralen aanvoer, zij blij wij blij :)
Ja mooi he. Had ook nog een 15 ha gras aangevoerd. Stond er niet dik op maar wel kwaliteit.

Had zelf nog een gedeelte in balen gedaan waar wat te veel mollebulten zaten. Ben er direct maar van gaan voeren. Ze vreten het best! Wat in de kuilbult zit zal ook nog wel gedeeltelijk naar de melkkoeien gaan. Vorig jaar ook een poos gevoerd van de kuil van 30 oktober. Daar zat toen wel veel grond in maar ook daar gaven de koeien melk van.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Henk » za okt 31, 2020 13:31

melker schreef:Veel adviseurs adviseren om dat late herfstgras weg te geven of eerder schapen te laten weiden, is volgens hun de kosten niet waard :shock: Ben altijd blij met zulke buren (y) hoewel het soms wel een uur laden is voor wagen vol zit. Dit jaar konden we gewoon naast de deur 50 wagens vol ophalen, ook geen gedoe met mineralen aanvoer, zij blij wij blij :)

Ben momenteel ook 20 minuten per dag aan t maaien :yes: maar het zijn wel goed benutte minuten :yes: want je hebt tegen kosten van diesel een prachtig eiwitrijk product wat geweldig past naast mn droge gps/graskuil (y) :yes:

Krachtvoer kopen voor je beesten boven een jaar kan ik niet echt volgen :? Je stopt er veel energie en eiwit in, wat je vervolgens aanlengt met stro/hooi om t rantsoen te verdunnen, waarna er weer krachtvoer bij moet omdat...????
Is ws hendig l#llen op klapzand :oops: want wanneer je alleen maar gras kunt verbouwen wordt t wat ingewikkelder denk ik.
Maar dan nog lijkt me dat 100% kuilgras met stro/hooi een prima rantsoen is voor pinken en vaarzen.

Henk

Berichtdoor Jappie » za okt 31, 2020 13:51

Tijd voor een nieuwe camera :oops:
Maar gaat nog steeds mooiAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn 5024F_EEA met Tapatalk
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer