Boeren in de VS (deel 4)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in de VS (deel 4)

Berichtdoor opelmanta » vr okt 30, 2020 09:43

Even uit eigen werk. Ik vond het in loondienst beslist niet vervelend als er wat een harde controle was. Ook in loondienst hebben de goeien te lijden onder de kwaaien. Laat een werkgever de rotte appels er maar uit halen.
Werkt plezieriger.

N.b. controle op resultaat graag. Niet over de schouder meekijken.
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

Berichtdoor jan.nl » vr okt 30, 2020 10:51

Arno schreef:Wij hebben een kleine 40 man/vrouw in vaste dienst en bv met hakselen gaat dat naar ruim 50 , mn zuster en zwager hebben er 85 en bv met hakselen ruim over de 100 , geen appels met peren vergelijken :no: dat is een heel andere situatie als de meesten op forum gewend zijn dus niet denken dat je daar zinnig over kunt oordelen :wink:
Ik kan heel gemakkelijk even weg ,nogmaals heb (y) (y) (y) mensen maar dat betekent niet dat we met nul controle of nul overzicht werken ,daar hebben we managers voor en uiteindelijk onszelf ook uiteraard.

Hier zeggen ze wel eens,als je een hekel aan iemand heb,wens je hem veel medewerkers :wink:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Henk » vr okt 30, 2020 10:59

teun schreef:
Dat lukt mooi als je 1 medewerker hebt die strategie van jouw. Als jij er niets van zegt dat die medewerker niet recht kan ploegen dan vindt de volgende medewerker dat hij dat kalf ook wel een halve fles biest kan geven want hij werkt toch hard en doet zijn best.

Die vergelijking snap ik al helemaal niet :lol:
Maar het is zoals we kunnen lezen bij Arno. Heb je 1 man in dienst is tuuk heel anders dan een heel leger :yes:
En zws ook heel anders dan wanneer je een slagerij en winkel hebt :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » vr okt 30, 2020 11:09

opelmanta schreef:Even uit eigen werk. Ik vond het in loondienst beslist niet vervelend als er wat een harde controle was. Ook in loondienst hebben de goeien te lijden onder de kwaaien. Laat een werkgever de rotte appels er maar uit halen.
Werkt plezieriger.

Heb zelf ook jarenlang in loondienst gewerkt. Eerst in het buitenland en later bij een echte vergaderboer.
Heel vaak moest ik zelf mn plan maar trekken :yes: dus deed ik veel uit eigen initiatief :yes: Soms lag het werk klaar voor die dag maar vaak was het zelf het werk zoeken en zien :yes: en ook daar reed ik alleen maar rechte lijnen :D hetgeen mn baas maar raar vond omdat in een kromme voor meer groeit :mrgreen:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor teun » vr okt 30, 2020 13:35

opelmanta schreef:Even uit eigen werk. Ik vond het in loondienst beslist niet vervelend als er wat een harde controle was. Ook in loondienst hebben de goeien te lijden onder de kwaaien. Laat een werkgever de rotte appels er maar uit halen.
Werkt plezieriger.

precies, dat zie ik hier ook de goeden hebben geen probleem met controle, de slechte zijn degene die over privacy and al dat soort flauwekul beginnen. Over de schouder meekijken heb ik echt geen tijd voor, wanneer er echter iets niet goed gaat gebruik ik vaak de cameras om the kijken wie wat en waar.

De kunst is om het op zon manier te doen dat je werknemers jouw geen klootzak vinden want dan kun je wel stoppen met je bedrijf.

Ik leg het meestal aan ze uit dat ik voor hun moet zorgen en hun moeten voor mijn koeien zorgen, dat wil niet zeggen dat het altijd makkelijk is. Nogal een paar boeken moeten lezen over coaching, en psychologie voor het kwartje bij mij viel.

Sommige mensen zijn natural people managers, ik ben dat zeker niet. Maar als je niet controleert weet je niet wie je goeie werknemers zijn en kun je ze ook niet waarderen. Daar werken de meeste mensen voor.
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Arno » vr okt 30, 2020 13:56

opelmanta schreef:Met 40 man personeel heb je er dan één laag tussen of heb je onder de managers nog een keer voormannen?

Moeilijk uit te leggen hoe het precies werkt maar Laat me beginnen met dat ik eigenlijk een takkehekel aan het word managers heb en dat mn nederlands er niet beter op geworden is na 21 jaar :wink:
managers doet me al gauw aan een Wisconsin dairy denken met 1000 koeien en 15 presidents ,vice presidents ,managers en assistant managers met nog s 20 man personeel. Ons doel is altijd om minimal 2 million pond per person te produceren.
Wij zijn wat men hier noemt een 'flat organization ' ,mn vrouw en ikzelf zetten de lijnen uit wat en hoe we runnen ,mn herdsman is grotendeels verantwoordelijk voor melkstal ,koeien en personeel aan de koeienkant van bedrijf.
Voor al het 'buiten' werk is 1 iemand ons aanspreekpunt ,voor alle bouwactiviteiten hebben we 1 aanspreekpunt ,voor jongvee is 1 aanspreekpunt ,voor werkplaats is 1 aanspreekpunt en voor agronomy is 1 aanspreekpunt,maar bij ons ,inclusief ikzelf ,heeft niemand een kantoor of een titel ,het zijn allemaal 'werkende' managers.

@jan
En ik zouw niet met een 1 of 2 mans bedrijf willen ruilen :no: ,heel soms natuurlijk wel :wink: maar grotendeels werk ik liever met een grote crew.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor jvt » vr okt 30, 2020 16:01

Werkt plezieriger.

Wijs met betrekking tot die rotte appels. Heb het zelf in verleden gezien, toen ik nog buitenshuis werkte. Rotte appels die blijven en blijven en bljven, verziekt een stuk sfeer en motivatie naar anderen toe. Had zelf enorm veel vrijheid, net als collega's, maar niet iedereen kan daar even goed mee om gaan, als baas is het dan eigenlijk jouw taak degenen die die vrijheid niet aan kunnen bij de hand te pakken en te begeleiden, willen ze het nog niet snappen of zich aanpassen, de deur wijzen. Hebben hier ook met onze bulgaren zeker eerste jaren wat wisseling gehad, ook moeten leren welk soort persoon bij ons past, degenen waar we afscheid van namen waren zeker niet altijd de slechtste werkers, maar de hardste werker was hondsbrutaal en deed zijn eigenl ding, weg dus, eentje die na waarschuwen nog royaal zijn uren schreef, weg, een viezerik, weg, eentje die zich bijna elke week versliep, weg. Maar gelukkig altijd maar 1 bulgaar hier op bedrijf, zou niet zonder willen maar 100 medewerkers is ook niet mijn ding. Goede kennis van me heeft poosje bij philips gewerkt, had ook mooie uitleg over personeel. Heb je 10 man in dienst, doet er eentje geen flikker, is 10% maar valt wel op. Heb je 100 man en 10 doen geen flikker, is ook 10 procent, valt al minder op. Heb je er 1000 en doen er 100 geen zak, blijft percentage hetzelfde maar zie je het veelal niet meer....
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor boer pieter » vr okt 30, 2020 17:30

Over dat personeel verhaal worden we het waarschijnlijk niet zo maar eens , maar even wat anders op wie gaan jullie stemmen
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor jvt » vr okt 30, 2020 18:48

de amerikaanse boeren of de nederlandse boeren? Dat laatste hoort onder ander topic :wink:
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor boer pieter » vr okt 30, 2020 19:17

jvt schreef:de amerikaanse boeren of de nederlandse boeren? Dat laatste hoort onder ander topic :wink:

amerikaanse boeren :yes:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor jan.nl » vr okt 30, 2020 19:19

Arno schreef:
opelmanta schreef:Met 40 man personeel heb je er dan één laag tussen of heb je onder de managers nog een keer voormannen?

Moeilijk uit te leggen hoe het precies werkt maar Laat me beginnen met dat ik eigenlijk een takkehekel aan het word managers heb en dat mn nederlands er niet beter op geworden is na 21 jaar :wink:
managers doet me al gauw aan een Wisconsin dairy denken met 1000 koeien en 15 presidents ,vice presidents ,managers en assistant managers met nog s 20 man personeel. Ons doel is altijd om minimal 2 million pond per person te produceren.
Wij zijn wat men hier noemt een 'flat organization ' ,mn vrouw en ikzelf zetten de lijnen uit wat en hoe we runnen ,mn herdsman is grotendeels verantwoordelijk voor melkstal ,koeien en personeel aan de koeienkant van bedrijf.
Voor al het 'buiten' werk is 1 iemand ons aanspreekpunt ,voor alle bouwactiviteiten hebben we 1 aanspreekpunt ,voor jongvee is 1 aanspreekpunt ,voor werkplaats is 1 aanspreekpunt en voor agronomy is 1 aanspreekpunt,maar bij ons ,inclusief ikzelf ,heeft niemand een kantoor of een titel ,het zijn allemaal 'werkende' managers.

@jan
En ik zouw niet met een 1 of 2 mans bedrijf willen ruilen :no: ,heel soms natuurlijk wel :wink: maar grotendeels werk ik liever met een grote crew.

De 3 botjes nemen het meeste werk uit handen,en met 200 koetjes hoef ik het landwerk ook niet zelf te doen. :wink:
Dus tis hier net als bij jou,beetje regelen en de regie houden over hele bedrijf.
Vrije tijd vind ik belangrijk,(ga jij dadelijk ook steeds meer waarderen)dus makkelijk bedrijf wat meeste tijd vanzelf draait.....
Als flywiel maar draait,dan maakt de omvang niet zo veel uit :no:
jan.nl

Berichtdoor jan.nl » vr okt 30, 2020 19:20

boer pieter schreef:Over dat personeel verhaal worden we het waarschijnlijk niet zo maar eens , maar even wat anders op wie gaan jullie stemmen

Als ze verstandig zijn Trump :yes:Tis een rare ,maar hij trekt de kar wel :wink:
jan.nl

Berichtdoor Talis » za okt 31, 2020 11:16

jan.nl schreef:
boer pieter schreef:Over dat personeel verhaal worden we het waarschijnlijk niet zo maar eens , maar even wat anders op wie gaan jullie stemmen

Als ze verstandig zijn Trump :yes:Tis een rare ,maar hij trekt de kar wel :wink:

meer om dat biden natuurlijk wel erg oude zak is.. Wat wil je op die leeftijd van trump en biden dan toch nog..
Talis

Berichtdoor opelmanta » za okt 31, 2020 12:28

Arno schreef: Laat me beginnen met dat ik eigenlijk een takkehekel aan het word managers heb en dat mn nederlands er niet beter op geworden is na 21 jaar :wink:

maar bij ons ,inclusief ikzelf ,heeft niemand een kantoor of een titel ,het zijn allemaal 'werkende' managers.

You speak america waarschijnlijk veel too much en voor too lang time. Voormannen zijn het eigenlijk voor mij.
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

Berichtdoor Hookwood Holsteins » ma nov 16, 2020 07:23

https://www.agdaily.com/livestock/senat ... -20-years/

Gaat dit gebeuren?

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Hookwood Holsteins

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie