zonne cellen op daken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: zonne cellen op daken

Berichtdoor Henk » zo nov 22, 2020 09:06

Poekske schreef:Wat verbruikt een mv bedrijf eigenlijk aan stroom per jaar, met pakweg 700k omzet per jaar?

120.000 kWh :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor melker » zo nov 22, 2020 10:02

Dat halen wij niet eens op beide bedrijven, per melkkoe incl. jongvee moet je rekenen rond 200 kwh per koe, wel warmte terugwinning alle lampen zijn leds en er werkt ook nog mestscheider op wat de grootste stroom vreter is.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Poekske » zo nov 22, 2020 10:29

Henk schreef:
Poekske schreef:Wat verbruikt een mv bedrijf eigenlijk aan stroom per jaar, met pakweg 700k omzet per jaar?

120.000 kWh :?:

Ik heb 42000kw afgenomen in een groot jaar, en dan nog men eigen productie ook. Grootste deel is gelukkig daltarief (y) betaal 11500 per haar
Poekske

Berichtdoor wit » zo nov 22, 2020 12:17

melker schreef:Dat halen wij niet eens op beide bedrijven, per melkkoe incl. jongvee moet je rekenen rond 200 kwh per koe, wel warmte terugwinning alle lampen zijn leds en er werkt ook nog mestscheider op wat de grootste stroom vreter is.

200kwh/koe :roll:

hier 65000 kwh totaal 130 koeien ,huis met warmtepompsysteem
geen gasverbruik dus.
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor G.U. » zo nov 22, 2020 12:46

Hier 18.000 kwh en 4300 kuub gas met 75 koeien...
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor melker » zo nov 22, 2020 13:18

Met melkrobots zit je op dubbele, met oude robots op 3 dubbele per koe :(
melker

Berichtdoor auke » zo nov 22, 2020 13:32

zonnecellen op je dak is de beste investering die er is denk ik.
je betaald geen stroomkosten meer( bij mij 22.000 KwH) dus dat is de grootste besparing.
Ligt voor 30.000 Kwh panelen die me 23.000 euro hebbe gekost.
Stroombesparing: 5500 euro ongeveer dus dan kun je het wel uitrekenen. Gasboiler is de deur uitgegaan dit voorjaar en straks beregenen met zonnestroom voor een paar euro per uur ipv 10 euro brandstof

Dat er hogere kosten zijn op een melkveebedrijf klopt maar is natuurlijk geen argument om er niks aan te doen

en ja saldering wordt wel aangepast in de loop der tijd zegt men maar daar geloof ik niet zo hard in.

Iets anders is de hele electrificatie waar men het over heeft, alles iedereen op electrisch. Dat wordt een operatie die ontzettend veel geld gat kosten want het kabelwerk in de straat is niet geschikt voor dat soort hoeveelheden stroom die men er door moet jagen om en te kunnen koken, de auto op te laden en de infraroodheaters van stroom te voorzien.

Kwamen er bij mij achter dat de dikke hoofdleiding( 95 A?) zo van de straat naar de meterkast is gelust. Niks geen verloop oid er tussen. Op veel andere plekken wordt in de woonwijk die kabel al dunnner en in de straat zelf nog dunner.
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Kasé5 » zo nov 22, 2020 14:26

Hier 58.000 kWh met 140 mk met robots!
200 per koe is extreem laag Melker (y) (y)
Bij energiescan zit ik, mét robots, altijd nog iets onder gemiddelde van alle bedrijven van FC in kwh/1000 Ltr melk. En véél lager dan gemiddelde van alle robotfarms.
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Jappie » zo nov 22, 2020 15:55

Zit op 36000 met 90 mk. Frequentie regelaar op vacuüm pomp.
Sinds we mechanische wind in de stal hebben is het verbruik ongeveer 12000 gestegen. Die vreten hier een vracht stroom. Ze draaien bijna 24/7 :yes:
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor Arno » zo nov 22, 2020 16:03

Goed bekeken jappie ,ik snap eerlijk gezegd nie dat men trots is op laag verbruik ,wij gebruiken een enorme hoeveelheid stroom ,honderden ventilatoren houden de dames comfy op warme dagen en melk word in seconden gechilled van 37 graden naar 1 graad ,goed voor kwaliteit :yes: (y)
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor melker » zo nov 22, 2020 16:37

Bij jullie is het veel warmer dan hier, toen we bij jouw op bezoek waren was het 40+ in begin september, overal fans aan het draaien, waait hier altijd en stallen zijn hier veel hoger, 40 meter breed zijkanten open ruim 4 meter hoog en nok op 14 meter altijd trek. Zonder mestscheider en woonhuizen verbruiken we ca 75000 kwh bij ruim 500 mk, valt ook nog wel wat te bezuinigen als het moet want bij nacht is toko vanaf de maan wel te zien :roll:
melker

Berichtdoor Kasé5 » zo nov 22, 2020 17:04

Uitmuntend Melker. Er zij er zat die dat met 100 tot 150 koeien verbruiken.
Vele NW-europese collega's toeren bij de weg om aan te geven dat ze niks te makken hebben maar bij jullie moet dat absoluut het tegendeel wezen :yes: :yes: (y)
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor boer pieter » zo nov 22, 2020 17:24

Ook even gekeken 70000 kw 130 mk plus 130 jv auto voeren
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Wim R » zo nov 22, 2020 21:15

wit schreef:
melker schreef:Dat halen wij niet eens op beide bedrijven, per melkkoe incl. jongvee moet je rekenen rond 200 kwh per koe, wel warmte terugwinning alle lampen zijn leds en er werkt ook nog mestscheider op wat de grootste stroom vreter is.

geen gasverbruik dus.

Warmtepomp is een stroom vreter. Bij woonhuis met warmtepomp moeten panelen bij is mijn mening.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor wit » zo nov 22, 2020 22:01

Wim R schreef:
wit schreef:

geen gasverbruik dus.

Warmtepomp is een stroom vreter. Bij woonhuis met warmtepomp moeten panelen bij is mijn mening.

liggen er ook :yes:
wit

Beroep: Melkveehouder

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie