zonne cellen op daken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: zonne cellen op daken

Berichtdoor Henk » ma nov 23, 2020 10:54

melker schreef: per melkkoe incl. jongvee moet je rekenen rond 200 kwh per koe

Wij zaten indertijd met 240 mk op 68.000 kWh. Was in boekhoudvergelijkgroep vrij reëel.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor jan.nl » ma nov 23, 2020 11:12

Kasé5 schreef:Hier 58.000 kWh met 140 mk met robots!
200 per koe is extreem laag Melker (y) (y)
Bij energiescan zit ik, mét robots, altijd nog iets onder gemiddelde van alle bedrijven van FC in kwh/1000 Ltr melk. En véél lager dan gemiddelde van alle robotfarms.

Vind het maar een heel gezever ,er is niemand die voor de lol stroom gebruikt,en hoe meer je gebruikt des te goedkoper is je stroom :wink:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Poekske » ma nov 23, 2020 12:13

jan.nl schreef:
Bij energiescan zit ik, mét robots, altijd nog iets onder gemiddelde van alle bedrijven van FC in kwh/1000 Ltr melk. En véél lager dan gemiddelde van alle robotfarms.

Vind het maar een heel gezever ,er is niemand die voor de lol stroom gebruikt,en hoe meer je gebruikt des te goedkoper is je stroom :wink:

Behalve als je als gewoon verbruiker het hoogverbruik tarief krijgt :cheers:
Poekske

Berichtdoor jan.nl » ma nov 23, 2020 13:26

Poekske schreef:
jan.nl schreef:

Behalve als je als gewoon verbruiker het hoogverbruik tarief krijgt :cheers:

Hangt van je aansluiting af.Is hier niet aan de orde.
Maar panelen zijn hier niet rendabel,is ook gebruik voor andere tak. :yes:
jan.nl

Berichtdoor boer pieter » ma nov 23, 2020 15:30

Toch wel grappig om te zien dat boeren vaak bezig met een bij inkomen, terwijl er bij heel veel boeren ook nog wel wat te halen valt bij de koeien
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor jan.nl » ma nov 23, 2020 16:02

boer pieter schreef:Toch wel grappig om te zien dat boeren vaak bezig met een bij inkomen, terwijl er bij heel veel boeren ook nog wel wat te halen valt bij de koeien

Noodzaak Pieter,willen de armoe beetje voorblijven :wink:
jan.nl

Berichtdoor G.U. » ma nov 23, 2020 17:20

jan.nl schreef:
boer pieter schreef:Toch wel grappig om te zien dat boeren vaak bezig met een bij inkomen, terwijl er bij heel veel boeren ook nog wel wat te halen valt bij de koeien

geld er naast wat je voor het meest met de telefoon kunt regelen gaat vaak gemakkelijker dan de koeien een liter meer laten geven met een rantsoen aanpassing
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Kasé5 » ma nov 23, 2020 22:03

jan.nl schreef:

Je kostprijs is gewoon te hoog Jan! :yes: En als een ander scherper boert is het gezever. (n) (n)
En dan ga je een miljoenenbedrijf waar je 60 tot 80 uur in werkt ook nog aanvullen met wat heel anders :? :?
Als je toch weet dat je richting armoe werkt dan verkoop je toch fosfaat en grond voor €150 en €6 tot 8 per m2 aan je collega die er wel blij mee is. :yes: :yes: :idea: . Dat levert écht wat op. Geld én tijd :wink:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor jan.nl » ma nov 23, 2020 22:46

Kasé5 schreef:
jan.nl schreef:

Je kostprijs is gewoon te hoog Jan! :yes: En als een ander scherper boert is het gezever. (n) (n)
En dan ga je een miljoenenbedrijf waar je 60 tot 80 uur in werkt ook nog aanvullen met wat heel anders :? :?
Als je toch weet dat je richting armoe werkt dan verkoop je toch fosfaat en grond voor €150 en €6 tot 8 per m2 aan je collega die er wel blij mee is. :yes: :yes: :idea: . Dat levert écht wat op. Geld én tijd :wink:

Wat een drukte :roll: meeste boeren doen er hier wat bij,van werken in de bouw tot bestuursfuncties in openbaar bestuur tot kaas maken toe...
Hun drive in heel divers,maar in veel gevallen is het gewoon ondernemerschap om bedrijf meer boddy te geven,zo ook hier naast 200 mk een hooihandel in de zomer en oa recreatie hele jaar door,tis gewoon leuk om te doen met de mensen om mij heen,nix meer en nix minder. :yes: Geeft ook beetje reuring in de zaak :D
Dus als je het goed vind doen wij het ook op onze eigen manier... :wink:
jan.nl

Berichtdoor boer pieter » di nov 24, 2020 06:18

De meeste boeren die ik ken met een neven tak zijn er niet rijk mee geworden, geeft een hoop werk vaak ,reuring moet je ook van houden ,ben er nog steeds van overtuigt day veel boeren als ze wat beter op hun koeien passen er nog veel te halen is ,
boer pieter

Berichtdoor jan.nl » di nov 24, 2020 08:16

boer pieter schreef:De meeste boeren die ik ken met een neven tak zijn er niet rijk mee geworden, geeft een hoop werk vaak ,reuring moet je ook van houden ,ben er nog steeds van overtuigt day veel boeren als ze wat beter op hun koeien passen er nog veel te halen is ,

Klopt,tis hier maar een rommeltje,daarom we klooien maar wat aan :lol:
jan.nl

Berichtdoor M H » di nov 24, 2020 08:29

boer pieter schreef:De meeste boeren die ik ken met een neven tak zijn er niet rijk mee geworden, geeft een hoop werk vaak ,reuring moet je ook van houden ,ben er nog steeds van overtuigt day veel boeren als ze wat beter op hun koeien passen er nog veel te halen is ,

Dat zal best. Maar is natuurlijk ook vrij saai op den duur. Al kijk ik naar alle mensen om me heen buiten de landbouw. Zijn er heel veel die meer doen dan alleen hun job. Zeer waarschijnlijk omdat werk een bepaalde sleur geeft. En je kijkt wat verder dan je eigen toko en branche. Dus waarom zou je dan geen 2e tak kunnen starten. Kijk in Nederland eens naar alle zorgboerderijen. Daar is vaak meer mogelijk en zie je meer vooruitgang dan bij degene die alleen koeien melken.
M H

Berichtdoor Kasé5 » di nov 24, 2020 08:32

Hier in Drenthe al 30 jr veel boeren met een minicamping maar die hebben allemaal binnen 10 jr een keuze gemaakt
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Poekske » di nov 24, 2020 09:27

M H schreef:

Dat zal best. Maar is natuurlijk ook vrij saai op den duur. Al kijk ik naar alle mensen om me heen buiten de landbouw. Zijn er heel veel die meer doen dan alleen hun job. Zeer waarschijnlijk omdat werk een bepaalde sleur geeft. En je kijkt wat verder dan je eigen toko en branche. Dus waarom zou je dan geen 2e tak kunnen starten. Kijk in Nederland eens naar alle zorgboerderijen. Daar is vaak meer mogelijk en zie je meer vooruitgang dan bij degene die alleen koeien melken.

Als je vak saai is dan is de passie ook ribbedebie denkik
Poekske

Berichtdoor boer pieter » di nov 24, 2020 09:45

jan.nl schreef:

Klopt,tis hier maar een rommeltje,daarom we klooien maar wat aan :lol:

Dat zeg ik niet jan :no:
boer pieter

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie