Als armzalige pachter zou dat bijna een verdubbeling zijn

Moderator: Moderators
Jappie schreef:Net ff bij de hansdevries gekeken, tjongejonge wat een mooie bedrijven staan daar te koop![]()
Wat is bij een mooie balans qua vee en ha? Zeg maar 130 mk met jv. 80 ha?
Poekske schreef:Hoe meer grond hoe beterwel aflossen hé als je koopt
Roderick schreef:Blijkbaar, maar niemand durft hier te zeggen waarom.
Hetzelfde geld voor Dave de Boer.
Ook gestopt
opelmanta schreef:Grond is een kosten post. Krachtvoervervangers kun je beter kopen dan zelf telen. Het zou ook van de gekke zijn als ik goedkoper of beter graan kan verbouwen dan een akkerbouwer.
Henk schreef:Lees geregeld reportages over boeren die weer hooi zijn gaan voeren![]()
Veelal mechanisch gedroogd. Echt veldhooi hou je de voederwaarde niet in.
Maar ook dat is niet het ei van Columbus. Maar wel mooi dat er nog steeds mensen zijn die hun eigen plan blijven trekken
Henk schreef:opelmanta schreef:Grond is een kosten post. Krachtvoervervangers kun je beter kopen dan zelf telen. Het zou ook van de gekke zijn als ik goedkoper of beter graan kan verbouwen dan een akkerbouwer.
Schijnt ook uit de cijfers te blijken las ik ergensEs ff checken..
Grond kost hier nu globaal 75.000/ha. Doe er es een gangbare financiering op van 2% = 1.500 rente/jr
Die kun je meteen doorzetten naar een akkerbouwer voor hetzelfde geld.
Daar bovenop bespaar je jezelf een kleine 1.000 aan mestafzet. Stukje uitkering TR maakt samen zeg 1.300
25 jaar aflossen = 3.000 per jaar. Moet ik jaarlijks 1.700 hebben liggen om de jaarlijkse aflossing te doen.
Moet die bunder jaarlijks 2% duurder worden om quite te spelen![]()
Over de jaren die achter ons liggen kunnen we gerust stellen dat we daar ver boven zitten.
Maar je moet het wel op kunnen brengen, anders wordt het niks.
Geef je geen flikker om je land verhuur je 'm aan een kweker. Die betaalt 2.000 euro per ha.
Is je 'gat' nog maar 1.200....
jan.nl schreef:Henk schreef:opelmanta schreef:Grond is een kosten post. Krachtvoervervangers kun je beter kopen dan zelf telen. Het zou ook van de gekke zijn als ik goedkoper of beter graan kan verbouwen dan een akkerbouwer.
Schijnt ook uit de cijfers te blijken las ik ergensEs ff checken..
Grond kost hier nu globaal 75.000/ha. Doe er es een gangbare financiering op van 2% = 1.500 rente/jr
Die kun je meteen doorzetten naar een akkerbouwer voor hetzelfde geld.
Daar bovenop bespaar je jezelf een kleine 1.000 aan mestafzet. Stukje uitkering TR maakt samen zeg 1.300
25 jaar aflossen = 3.000 per jaar. Moet ik jaarlijks 1.700 hebben liggen om de jaarlijkse aflossing te doen.
Moet die bunder jaarlijks 2% duurder worden om quite te spelen![]()
Over de jaren die achter ons liggen kunnen we gerust stellen dat we daar ver boven zitten.
Maar je moet het wel op kunnen brengen, anders wordt het niks.
Geef je geen flikker om je land verhuur je 'm aan een kweker. Die betaalt 2.000 euro per ha.
Is je 'gat' nog maar 1.200....
Je reken je eigen rijk Henk,als je door verhuurd aan akkerbouwer moet jij je mest ergens anders brengen...
Maar grond kopen kan nooit uit,het is hobby die je leuk vind en een buffer voor LATER.
boer pieter schreef:Maakt wel even uit waar je woonthier koop je voor 15 k wel mooi land
Poekske schreef:Jappie schreef:Net ff bij de hansdevries gekeken, tjongejonge wat een mooie bedrijven staan daar te koop![]()
Wat is bij een mooie balans qua vee en ha? Zeg maar 130 mk met jv. 80 ha?
Hoe meer grond hoe beterwel aflossen hé als je koopt
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten