Boeren in de VS (deel 4)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in de VS (deel 4)

Berichtdoor G.U. » ma nov 16, 2020 09:22

Hookwood Holsteins schreef:https://www.agdaily.com/livestock/senate-farm-systems-reform-act-aims-to-eliminate-cafos-in-20-years/

Gaat dit gebeuren?

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Ik geloof er niks van
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Jaap » vr nov 20, 2020 20:46

Ik geloof ook niet dat het kans van slagen heeft. Duurzamere productie van dierlijke eiwit, dat zal wel meer de norm worden, maar een maximum stellen aan bedrijfsomvang. Daar zijn ze , voor in de VS, dan veel te laat mee.
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor G.U. » vr nov 20, 2020 21:24

Jaap schreef:Ik geloof ook niet dat het kans van slagen heeft. Duurzamere productie van dierlijke eiwit, dat zal wel meer de norm worden, maar een maximum stellen aan bedrijfsomvang. Daar zijn ze , voor in de VS, dan veel te laat mee.

Veel te laat mee is maar 1 ding. Ze gaan toch ook niet tegen mcdonalds zeggen dat ze niet meer dan 100 vreettenten mogen hebben. Zolang er aan de milieuregels voldaan wordt is er niks van te zeggen. De mededingingswet is volgens mij wel helder. Tot 50% marktaandeel en niet verder. Dan moeten ze daar maar 5% marktaandeel van maken. Of 2%. Of nog minder...
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Henk » za nov 21, 2020 11:21

G.U. schreef:
Jaap schreef:Ik geloof ook niet dat het kans van slagen heeft. Duurzamere productie van dierlijke eiwit, dat zal wel meer de norm worden, maar een maximum stellen aan bedrijfsomvang. Daar zijn ze , voor in de VS, dan veel te laat mee.

Veel te laat mee is maar 1 ding. Ze gaan toch ook niet tegen mcdonalds zeggen dat ze niet meer dan 100 vreettenten mogen hebben. Zolang er aan de milieuregels voldaan wordt is er niks van te zeggen. De mededingingswet is volgens mij wel helder. Tot 50% marktaandeel en niet verder. Dan moeten ze daar maar 5% marktaandeel van maken. Of 2%. Of nog minder...

Ik weet niet of het je opvalt GU maar de veehouderij wordt met andere ogen bezien dan andere bedrijvigheid :yes:
Hier in de buurt zit ASML. Exporteert chip-makers de gehele wereld over. Bedrijf is momenteel bezig om 10 ha extra aan bebouwing neer te planten :yes: en iedereen vind dit prachtig :yes:

Niemand die zeurt dat ASML veel te groot wordt. Niemand die roept dat ASML maar in de andere landen vestigingen moet gaan bouwen omdat Nederland 'vol' is...

Wellicht wordt er in de USA ook zo gedacht :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor opelmanta » za nov 21, 2020 11:47

Ik denk niet dat je een ASML medewerker met een willekeurig iemand uit de landbouw moet vergelijken qua Netto Toegevoegde Waarde.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor hulsteins » za nov 21, 2020 13:19

vooral per vierkante meter

Election Day hakt 't toch pittig in daarro
we zien ze nie meer
dat is mijn mening
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Arno » za nov 21, 2020 15:20

Wat wij doen is het meest 'duurzame' wat er is ,veel spul wat total ongeschikt is voor mensen voeren we aan koeien en maken er melk en vlees van :yes: (y) (y) ,dus asjeblief begin niet te neuzelen over duurzaamheid uit oogpunt van mensen die total geen begin van benul hebben wat dat betekent :no:
Maarruh ,goed idee ,zon 70% van de melk in US komt van minder als 1000 bedrijven ,die allemaal opdelen in 100000 kleinere bedrijven ,hoeven we alleen maar 99000 mensen te vinden die koeien melken leuk vinden :yes: (y) ,gelukkig is dat zon beetje iedereens dream job dus zal geen enkel problem zijn
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Henk » za nov 21, 2020 16:37

opelmanta schreef:Ik denk niet dat je een ASML medewerker met een willekeurig iemand uit de landbouw moet vergelijken qua Netto Toegevoegde Waarde.

Mwoah dat zal nog wel los lopen.
ASML zet krap 4 ton om per medewerker. Da's voor een melkveebedrijf 1.2 mio liter melk.
Winst ASML pm is grofweg 85.000,- dus ook vrij vergelijkbaar :yes:

En dan is ASML het neusje van de zalm :yes: Elk common bedrijf waarin dan ook presteert dit niet :no:

Ook VDL is een grote speler hiero :yes: 6 mld omzet tegen 180 mln winst bij 15.000 medewerkers
Is wellenswaar 4k omzet pm maar slechts 12.000 winst pm :idea:

Ook dit onderstreept dat de overheid anders tegen onze sector aankijkt dan naar andere economische spelers.
Omdat steeds minder politici voeling hebben met onze sector zien zij ons steeds nadrukkelijker als ruimtevreters die er op los exporteren terwijl de stront en de stank achterblijft.

En puur op basis van deze criteria krijgt de landbouw om de oren :idea:

Henk

Berichtdoor macdonalds » zo nov 22, 2020 08:46

Arno schreef:

Wat wij doen is het meest 'duurzame' wat er is ,veel spul wat total ongeschikt is voor mensen voeren we aan koeien en maken er melk en vlees van :yes: (y) (y) ,dus asjeblief begin niet te neuzelen over duurzaamheid uit oogpunt van mensen die total geen begin van benul hebben wat dat betekent :no:
Maarruh ,goed idee ,zon 70% van de melk in US komt van minder als 1000 bedrijven ,die allemaal opdelen in 100000 kleinere bedrijven ,hoeven we alleen maar 99000 mensen te vinden die koeien melken leuk vinden :yes: (y) ,gelukkig is dat zon beetje iedereens dream job dus zal geen enkel problem zijn

.
daar heb je het verkeerd Arno. Je kan nog zo duurzaam zijn als landbouw maar we ondersteunen een hoop in de stad wonende mensen die gewoon heel simpel niet duurzaam, unsustainable zijn. Wat doet al dat vold daar in Amsterdam, Rotterdam, New York Detroit of in Winnipeg
there should be time no longer
macdonalds

Beroep: dairy, crop, hog and poultry farmer

Berichtdoor Gerben77 » ma nov 23, 2020 20:04

https://www.cmegroup.com/trading/agricultural/dairy/class-iii-milk.html

Het liep zo mooi of niet in november.?..in december weer flinke dip in de melkprijs ?
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor teun » wo nov 25, 2020 12:30

Gerben77 schreef:https://www.cmegroup.com/trading/agricultural/dairy/class-iii-milk.html

Het liep zo mooi of niet in november.?..in december weer flinke dip in de melkprijs ?

yep, de lockdown maakt de markt bang. Vorige keer hetzelfde, kaasfabrieken zijn voorzichtig omdat ze bang zijn dat ze blijven zitten met de kaas en er is net een nieuwe grote kaasfabriek geopend dus de markt verwacht een hoger aanbod van kaas.

trekt wel weer bij.
teun

Berichtdoor Gerben77 » wo nov 25, 2020 13:42

dank voor de uitleg Teun (y) ,, hopelijk een enorme boost in de vraag als er werelwijd massaal gevacineerd gaat worden.
Gerben77

Berichtdoor Henk » wo nov 25, 2020 20:32

Tis met vlees net eender. De afzet is uiterst ruk. Rosé kalveren zitten een euro/kg onder de kostprijs. Drama's daar.
Prijzen voor slachtkoeien door het jaar heen ook beetje bij beetje zien inkakken. Denk dat het heel 2021 nog knudde is.

Henk

Berichtdoor Poekske » wo nov 25, 2020 20:37

Maar de groothandels rekenen wel nog altijd dezelfde prijs aan ons voor kalfsvlees...
Poekske

Berichtdoor G.U. » wo nov 25, 2020 22:19

Poekske schreef:Maar de groothandels rekenen wel nog altijd dezelfde prijs aan ons voor kalfsvlees...

Jij weet wel wie er rijk wordt van koeien
Wâldgaren dairy
G.U.

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie