Melkprijs (deel 8)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Melkprijs (deel 8)

Berichtdoor Poekske » zo nov 29, 2020 19:11

edward28 schreef:
Poekske schreef:Niet afhankelijk zijn van export zou beste zijn. Situatie is bij varkens als 10 jaar zo.

Zo lang ons boeren dat niet snappen en altijd maar meer willen produceren is dat spreken tegen een muur he...

Klopt. Zeg het dikwijls, waarom zouden afnemers meer betalen als je toch levert...
Poekske

Berichtdoor Kasé5 » ma nov 30, 2020 17:25

Marketing is niet ons sterkste punt; op één dag gaan we demonstreren om meer koeien te mogen houden én eisen we hogere prijzen :roll:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Poekske » ma nov 30, 2020 18:26

En komt in het nieuws dat er subsidies betaald worden ook voor vanalles.
Poekske

Berichtdoor Gerben77 » do dec 03, 2020 08:49

https://edairynews.com/en/the-highest-increase-in-dairy-prices-since-july-82835/

Hoe de markt beweegt is kwestie van vraag en aanbod en (stemming /gevoel)....om dit te stimuleren, bovenstaande maar even gedeeld ! :wink:
Gerben77

Berichtdoor jan.nl » do dec 03, 2020 09:08

Gerben77 schreef:https://edairynews.com/en/the-highest-increase-in-dairy-prices-since-july-82835/

Hoe de markt beweegt is kwestie van vraag en aanbod en (stemming /gevoel)....om dit te stimuleren, bovenstaande maar even gedeeld ! :wink:

Wel belangrijk in deze donkere maand (y)
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor MelkboerLuc » za dec 05, 2020 10:15

en zo zou het wel eens kunnen dat Milcobel in één klap 10 miljoen liter melk minder "overschotmelk" binnen krijgt
https://www.lafranceagricole.fr/actuali ... 19141.html : vechten al 6 jaar om hun vergunning te verkrijgen.
Ik hoor ook geluiden dat ongeveer 100 miljoen liter melk van Milco zou vertrekken naar die andere (Waalse) melkerij die al ophaalt in de streek. Erg pijnlijk dat dit veelal op enkele km's van de eigen cooperatieve fabriek gebeurt..
De reden: Milcobel moet zijn "overschotmelk" in poeder duwen en dat brengt niet genoeg op. Ook mozarella (30-40% van de Milco productie) is het kneusje in het corona-tijdperk vanwege minder consumptie van luxe strooi-kaas op de pizza's
Wat zal LDA doen om de "nieuwe" melk te verwerken? Een poedertoren bouwen (of in gebruik nemen want ze zijn er mee bezig) en mozarella gaan maken.
Een boekhoudkantoor dat ik hier niet zal vernoemen heeft in onze provincie nog een 70-100 tal melkveehouderij projecten klaar staan of on-hold staan om bij gunstige signalen onmiddellijk "uit de startblokken te schieten"
Het worden ongetwijfeld nog spannende tijden met de Vlaamse melk.
Aan het eind komt alles goed en als het nog niet goed gekomen is dan is het gewoon nog het einde niet.
[b]onze verse nagelnieuwe website
---> Bedrijf
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor MarcB » za dec 05, 2020 10:28

MelkboerLuc schreef:en zo zou het wel eens kunnen dat Milcobel in één klap 10 miljoen liter melk minder "overschotmelk" binnen krijgt
https://www.lafranceagricole.fr/actuali ... 19141.html : vechten al 6 jaar om hun vergunning te verkrijgen.
Ik hoor ook geluiden dat ongeveer 100 miljoen liter melk van Milco zou vertrekken naar die andere (Waalse) melkerij die al ophaalt in de streek. Erg pijnlijk dat dit veelal op enkele km's van de eigen cooperatieve fabriek gebeurt..
De reden: Milcobel moet zijn "overschotmelk" in poeder duwen en dat brengt niet genoeg op. Ook mozarella (30-40% van de Milco productie) is het kneusje in het corona-tijdperk vanwege minder consumptie van luxe strooi-kaas op de pizza's
Wat zal LDA doen om de "nieuwe" melk te verwerken? Een poedertoren bouwen (of in gebruik nemen want ze zijn er mee bezig) en mozarella gaan maken.
Een boekhoudkantoor dat ik hier niet zal vernoemen heeft in onze provincie nog een 70-100 tal melkveehouderij projecten klaar staan of on-hold staan om bij gunstige signalen onmiddellijk "uit de startblokken te schieten"

Eigenlijk moet er ter bescherming van de boeren terug een vorm productie beheersing komen. Anders komt er gewoon een gigantische slachting onder de boeren. Is dat verkeerd misschien niet, maar waarom geld pompen in iets waarvan je het weet dat gewoon fout moet gaan. Als de je wet van sterkste predikt moet je realiseren dat je nooit rust hebt.
MarcB

Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor G.U. » za dec 05, 2020 10:56

MelkboerLuc schreef:en zo zou het wel eens kunnen dat Milcobel in één klap 10 miljoen liter melk minder "overschotmelk" binnen krijgt

Ik weet in friesland nog wel twee poeiertorens die overcompleet zijn
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor jan.nl » za dec 05, 2020 10:59

MarcB schreef:

Eigenlijk moet er ter bescherming van de boeren terug een vorm productie beheersing komen. Anders komt er gewoon een gigantische slachting onder de boeren. Is dat verkeerd misschien niet, maar waarom geld pompen in iets waarvan je het weet dat gewoon fout moet gaan. Als de je wet van sterkste predikt moet je realiseren dat je nooit rust hebt.

Productie beheersing zou dan vanuit de coop moeten komen,maar ik vrees dat de coop al niet meer van de boeren is.
Zou een melkvereniging van de boeren een oplossing zijn?
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Hans van Bergen » za dec 05, 2020 11:17

10 miljoen da zijn tegenwoordig 10 boeren wah Luc :roll: En in Belgie zijn simpelweg steeds meer 1 truck per dag of per 2 a 3 dagen bedrijven :yes: Die veroorzaken de problemen. Zij duwen met een koppel Polen in de stallen de familie bedrijven naar de afgrond :yes: Zelf gaan ze ook allemaal bankroet maar een andere BV met een investeerder neemt de stallen voor een appel en een ei over en ze gaan weer door
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor boer pieter » za dec 05, 2020 12:54

Eigenlijk moet er ter bescherming van de boeren terug een vorm productie beheersing komen. Anders komt er gewoon een gigantische slachting onder de boeren. Is dat verkeerd misschien niet, maar waarom geld pompen in iets waarvan je het weet dat gewoon fout moet gaan. Als de je wet van sterkste predikt moet je realiseren dat je nooit rust hebt.[/quote]

Ik heb het vorige week voorgesteld bij arla bij een keuken tafel vergadering maar het probleem is dan moet heel Europa er aan meewerkten, die slachting onder de boeren is al of nog aan de gang ,ik heb me er een hele tijd niet meer zo in verdiept met al die corona waren er weinig vergaderingen ,maar vorige week is mijn naaste buurman ook gestopt door de bank , triest verhaal heeft daar heel zijn leven gewoond
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor hulsteins » za dec 05, 2020 13:38

20 jaar lang om 't hardst schreeuwen 'quotum moet eraf'
en 5 jaar later wanhopig om nieuw quotum vragen

:lol: :roll:
dat is mijn mening
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Frans V » za dec 05, 2020 14:03

Hier hebben ze 3 maanden na afschaffing alweer een quotum ingevoerd, ik kan je verzekeren dat dit de rentabiliteit van koeien melken niks heeft verbeterd.
Ik denk dat het kan
Frans V

Berichtdoor Kasé5 » za dec 05, 2020 14:18

Nee, enige "voordeel" van deze sanering is dat ie goed warm is :yes: :|
van Dam af
Kasé5

Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie