Kalverprijzen (deel 2)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Kalverprijzen (deel 2)

Berichtdoor boer pieter » vr dec 04, 2020 14:07

melker schreef:Dat snap ik dan weer niet, rietjes kopen die 3 keer zo duur als kalf zijn :shock: maak je probleem nog erger.

vorigere nog 100 rietjes gekocht 15 euro per stuk van alles wat 99,9% koe kalf ,heb ruimte en voer zat en voor export is het leuk geld vind ik en anders houd ik ze zelf ,of verkoop ze hier geen probleem wel even eerst betalen dan halen :roll:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Henk » vr dec 04, 2020 14:28

Vk; Speckle x halve Belg, 69 kg, 15 dagen oud, klasse U0 € 250
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Richt » vr dec 04, 2020 14:40

boer pieter schreef:
melker schreef:Dat snap ik dan weer niet, rietjes kopen die 3 keer zo duur als kalf zijn :shock: maak je probleem nog erger.

vorigere nog 100 rietjes gekocht 15 euro per stuk van alles wat 99,9% koe kalf ,heb ruimte en voer zat en voor export is het leuk geld vind ik en anders houd ik ze zelf ,of verkoop ze hier geen probleem wel even eerst betalen dan halen :roll:

wat krijg je dan voor een drachtige pink ?
hier onderhand 50% van de inseminaties met BWB of Angus, kalveren met 14 dagen weg. op dit moment neemt handelaar geen ZB VK meer mee (n)
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor melker » vr dec 04, 2020 17:22

We zouden stoppen met jongvee opfok maar wordentoch nog best veel normale vaarskalveren geboren, brengen idd niks op dus maar aangehouden, heb er 60 aan de melk momenteel.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor boer pieter » vr dec 04, 2020 18:21

laag drachtig en drachtig van gesext rond de 1300 euro
boer pieter

Berichtdoor Poekske » vr dec 04, 2020 19:19

boer pieter schreef:laag drachtig en drachtig van gesext rond de 1300 euro

Dus een maand of 16 fokken voor 1300 euro inclusief een anderhalf rietje. Dus pakweg 50?euro. Dus 1250 euro voor de opfok?
Poekske

Berichtdoor Hindrik » za dec 05, 2020 01:07

Andre' schreef:
Talis schreef:
wit schreef:Kalverprijzen zijn voor de mesters eigenlijk nog te hoog.
Handelaar had het vermoeden dat v3 door nu verlies te nemen wat concurrentie wegwerkt en zo straks weer wat meer marktmacht krijgt :roll:

Te hoog.. Ze betalen al niks.
Sk 44kg 50 euro
vk 39kg 10 euro
sk 54 kg 60 euro

14 dagen oud. Heb ik er al voor krap 40 euro aan melk inzitten. En dan vergeten we de arbeid even. Doodknuppelen en onder de grond is goedkoper..

Op het ondereind van de veestapel een blauwe stier zetten , worden de prijzen al anders . En dan isknuppelen zonde van het geld.

Logische reactie voor een individuele [melk]veehouder die nuka's over heeft, maar over all vererger je het probleem; die halve blauwe brengt meer kilo's aan de haak maar het aantal consumenten blijft gelijk.
Dus zijn er minder nuka's nodig om aan de vraag naar luxe kalfsvlees te voldoen.
Je ziet het nu ook bij de vetten, omdat ze een paar week langer staan heb je meer kilo's en minder lege plekken waar nieuwe kalveren op kunnen.
Bij de rose's heb je jong en oud rose, als er ivm slechte prijzen bij jong rose word gegokt om ze door te mesten in de hoop op betere prijzen krijg je hetzelfde; meer aanbod maar niet meer consumenten.
Daarbij zijn kalveren die nu voor witvlees het mesthok ingaan midden in de zomer slachtrijp, vanouds een slechte periode om vette kalveren af te leveren.
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor boer pieter » za dec 05, 2020 15:02

Poekske schreef:
boer pieter schreef:laag drachtig en drachtig van gesext rond de 1300 euro

Dus een maand of 16 fokken voor 1300 euro inclusief een anderhalf rietje. Dus pakweg 50?euro. Dus 1250 euro voor de opfok?

Ach die discussie ga ik niet meer aan :no: voor mij kan het makkelijk uit en al zou het volgens iedereen ander niet zo zijn prima vind ik ook best :yes: Ik heb hier gewoon plezier in in plaats van Belgen mooie koppel pinken zoek zelf de mooie er uit rest gaat overal heen
boer pieter

Berichtdoor kobonde » za dec 05, 2020 15:45

Poeske, Opfokken bij een jongvee opfokker kost 1.80/dag. Als je ruimte hebt die anders leeg staat kan je het zelf
voor minder doen. Vaarzen die verkoopt bij 17 mnd kun je makkelijk aan verdienen als je ze voor 1300 Euro kan verkopen.
Het rare is wel dat laagdrachtigen(voor export) duurder zijn dan hoog drachtigen( voor de deense markt).
Het is dus zaak dat je vaarzen voor de verkoop zodra ze drachtig zijn verkoopt.
kobonde

Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Henk » za dec 05, 2020 16:55

kobonde schreef:Poeske, Opfokken bij een jongvee opfokker kost 1.80/dag.

Als je de mazzel hebt een opfokker te treffen die niet kan rekenen ben je idd spekkoper :yes: (y)
Hier zijn de prijzen 2,30-2,50 per dag.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » za dec 05, 2020 17:11

Bij mij krijgen ze tot 1 jaar een beetje kv en dan alleen nog ruwvoer tot een maandvoor het afkalven dan gaan ze over koeien voer
boer pieter

Berichtdoor Poekske » za dec 05, 2020 18:59

Was maar een question :wink: ben niet meer zo mee int melkvee gebeuren he
Poekske

Berichtdoor kobonde » za dec 05, 2020 22:59

Henk schreef:
kobonde schreef:Poeske, Opfokken bij een jongvee opfokker kost 1.80/dag.

Als je de mazzel hebt een opfokker te treffen die niet kan rekenen ben je idd spekkoper :yes: (y)
Hier zijn de prijzen 2,30-2,50 per dag.

1.80 dat is in DK gangbaar, om tegeven dat 1300 voor een vaars van 18 maanden een goede prijs is.
Maar ik kan me voorstellen dat het in Nl niet uit kan vaarzen voor de verkoop aan te houden.
Toch is er in DK maar weing interesse om jongvee te laten opfokken, omdat melkveehouders het te duur vinden.
Daarnaast moet je de opfokker elke maand betalen, uit het ektra melkgeld dat je uit meer koeien haalt, maar de
melkprijs is variabel dus je maakt je bedrijf gevoeliger voor variatie in de melkprijs.
kobonde

Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Jappie » zo dec 06, 2020 22:17

Matig BB VK 19dagen €180

Verstuurd vanaf mijn 5024F_EEA met Tapatalk
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor opelmanta » zo dec 06, 2020 22:32

Mooi Blauw vaarskalfje, ook om de 19 dagen € 90,-. Ik gebruik de hoogste geboortegemakker.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie