Gras 2020

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Gras 2020

Berichtdoor Kasé5 » ma dec 07, 2020 17:08

hulsteins schreef:kejje mooi er eerst ook nog effe met de hark over heen

:no: :no: Henk is niet zo van het tuinieren :wink:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor edward28 » ma dec 07, 2020 20:31

Weet een Krone opraapwagen staan 3200 of 2300, nu nog met een frontmaaier bezig FC 3200 Claas, maar of die zwad past in dat pick- upje weet ik niet..
edward28

Berichtdoor Henk » di dec 08, 2020 13:45

edward28 schreef:Weet een Krone opraapwagen staan 3200 of 2300, nu nog met een frontmaaier bezig FC 3200 Claas, maar of die zwad past in dat pick- upje weet ik niet..

Zwadborden :idea: :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor melker » zo dec 27, 2020 13:46

Net voor kerst analyses binnen van herfstkuilen, bult eind september in balen 860 VEM 21% RE met ds% van 66, rijkuil ingekuild eind oktober 918 VEM 22% RE met ds% van 18 en meest opmerkelijke boterzuur lager dan 0,1 en ook nog zonder conserveringsmiddel :shock: Voeren we gewoon paar kg ds per koe van door mengwagen voor melkkoeien en jongvee voor de helft met maaidatum gras van juni.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor G.U. » zo dec 27, 2020 14:04

De vierde snee heb ik in balen laten persen. 14 okt gemaaid en de 16de in de rol. 35% ds, 826 vem, 54 dve, 98 oeb; 195 re, 39 suiker
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Poekske » zo dec 27, 2020 14:29

Wat ik me nog herinner van najaarsgras in pakken is een hoop werk en ergernis om dat plastic en touw van tussen die scheve pakken te peuteren. Is Balen niet te duur voor najaarsgras?
Poekske

Berichtdoor Mellek » zo dec 27, 2020 16:10

Heb laatste snee gewoon op een mooie dag over de rest (1e 2e 3e 4e) gereden, inclusief aangekocht gras was het toch gauw 1/3e van de kuil. Hier moet ik dus hele winter van voeren, met nog wat hooi en 1/3 maïs erbij;
Afbeelding
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo dec 27, 2020 16:13

Poekske schreef:Wat ik me nog herinner van najaarsgras in pakken is een hoop werk en ergernis om dat plastic en touw van tussen die scheve pakken te peuteren. Is Balen niet te duur voor najaarsgras?
Eigenlijk wel want er gaat gewoon de helft minder in een baal dan met droog gras.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Hookwood Holsteins

Berichtdoor G.U. » zo dec 27, 2020 16:21

Poekske schreef:Wat ik me nog herinner van najaarsgras in pakken is een hoop werk en ergernis om dat plastic en touw van tussen die scheve pakken te peuteren. Is Balen niet te duur voor najaarsgras?

Deze zijn met alleen plastic gewikkeld. Zit veel meer plastic omheen dus bewaren beter dan met net. En het valt mij alles mee hoe goed ze de vorm houden voor 35% ds.
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor G.U. » zo dec 27, 2020 16:23

Hookwood Holsteins schreef:
Eigenlijk wel want er gaat gewoon de helft minder in een baal dan met droog gras.

Kun jij dat ook onderbouwen hookwood? De lw zegt hier altijd dat het niet veel verschil maakt en er altijd ongeveer wel evenveel kg ds in een baal zit
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Richt » zo dec 27, 2020 16:35

G.U. schreef:

Kun jij dat ook onderbouwen hookwood? De lw zegt hier altijd dat het niet veel verschil maakt en er altijd ongeveer wel evenveel kg ds in een baal zit

meestal rond 220kg DS hier, afhankelijk van pers en grootte baal. te minste bij ons
balen wegen van 260 tot 900kg, afhankelijk van wat er in zit.
extreemste wat ik heb gehad was 1020kg, iets groter als anders en nat, heel erg nat (n)
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo dec 27, 2020 18:56

G.U. schreef:

Is eigenlijk net als met nat gras in de kuil, dat wil ook niet in elkaar en zakt na een tijdje behoorlijk in. Het lijkt eerst heel wat maar na verloop van tijd valt het altijd weer tegen.

Ik voerde ze aan de pinken en die konden bijna een keer zo lang vreten van de droge balen als van de natte balen.

Hookwood Holsteins

Berichtdoor melker » zo dec 27, 2020 20:02

Balen van september met 66% ds zijn ruim 900 kg per stuk, vierkante balen maar natte spul uit rijkuil vinden ze smakelijker, september gras zat meer roest in. Oktober bult was 4 meter hoog in sleufsilo, is nu ca 2,5 meter hoog en blokken zijn in gewicht vergelijkbaar met aardappelvezels en het balt wat met mengen.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Kasé5 » ma dec 28, 2020 09:59

Hier ook van die natte meuk van eind oktober. Happer nog niet vol en je hebt al een ton.
Op papier gans niet slecht maar vind het absoluut geen koeievoer :no: Dan maar geen cv :wink:
Gooi voor de pinken één zo'n bonk bij droge zomerkuil van geweid land in. Als menger 10x rond is is het verdwenen als sneeuw voor de zon. Voor deze groep wel mooi mixje dacht ik zo
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Henk » ma dec 28, 2020 14:08

melker schreef:Net voor kerst analyses binnen van herfstkuilen, bult eind september in balen 860 VEM 21% RE met ds% van 66, rijkuil ingekuild eind oktober 918 VEM 22% RE met ds% van 18 en meest opmerkelijke boterzuur lager dan 0,1 en ook nog zonder conserveringsmiddel :shock:

Als dit gekuild is bij fris weer dan is dit idd zeer goed mogelijk :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer