Ervaring met kruislingen (deel 11)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Ervaring met kruislingen (deel 11)

Berichtdoor Henk » di dec 29, 2020 17:05

willemk schreef:Heb sinds kort wat bwb (van fleckvieh kruislingen)kalveren. Prachtige kalveren, maar de poolse boertjes willen z maar matig kopen omdat ze zwart zijn :mrgreen: :no: . Omdat we teveel jongvee hebben wil ik toch wat vleesrassen blijven gebruiken en nu zat ik te denken aan verbeterd roodbont. Wat zijn daar de ervaringen mee en welke stier kan je dan het beste gebruiken?

Gewoon witte Belgen gebruiken ipv zwarte :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor hulsteins » di dec 29, 2020 21:30

dat is mijn mening
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Richt » wo dec 30, 2020 05:46

willemk schreef:Heb sinds kort wat bwb (van fleckvieh kruislingen)kalveren. Prachtige kalveren, maar de poolse boertjes willen z maar matig kopen omdat ze zwart zijn :mrgreen: :no: . Omdat we teveel jongvee hebben wil ik toch wat vleesrassen blijven gebruiken en nu zat ik te denken aan verbeterd roodbont. Wat zijn daar de ervaringen mee en welke stier kan je dan het beste gebruiken?

witte bwb stieren
http://www.ki-samen.nl/de/stier/searchresults/1/per_page/12/ras/62/zuiver/0/toekomststier/-1/
wij hebben verschillende van Samen gebruikt en bij alle kalver zie je duidelijk dat het echt geen HF kalf is maar een BWB, zowel aan de tekening als aan de bouw van het kalf, nog nooit problemen mee gehad dat ze er te holsteinerig uit kwamen.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor rvm » wo dec 30, 2020 08:26

willemk schreef:Heb sinds kort wat bwb (van fleckvieh kruislingen)kalveren. Prachtige kalveren, maar de poolse boertjes willen z maar matig kopen omdat ze zwart zijn :mrgreen: :no:

Dan raak je ze misschien wel kwijt als hoogwaardig HF fokvee :)

Die poolse boeren die mijn rhf-stiertjes opkopen denken ook dat ze te maken hebben met een vleesras, want ja, ze zijn niet zwart :)
rvm

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » wo dec 30, 2020 19:31

rvm schreef:
Die poolse boeren die mijn rhf-stiertjes opkopen denken ook dat ze te maken hebben met een vleesras, want ja, ze zijn niet zwart :)

Ergens midden jaren 80 waren de nuka's reteduur :yes: Bijna alles plus 1.000 gulden tot 1.300 voor een vleesras :yes:
Stierenmesters uit de buurt gingen gewoon zelf de boer op om nuka's te scoren :yes: Soms nog geen dag oud.
Zo kwam er bij ons weer eentje aanrijden - op de brommert van zn zoon - om 2 pimo nuka's af te rekenen die hij eerder die week meegenomen had. Ik had zojuist een kalf van de Noor Nico Schie getrokken met baggerbonte poten.
Hij wees naar 't kalf en vroeg: "een stierke?" Ik zei joat. "Hm kende zoiets ok mesten?" Ik zei wurrum nie :yes: en vervolgens lapte ie 1.250 gulden dr bij, gooide het kalf over de benzinetank van de brommer en reed op huis aan (15 km) :D

Waren nog es leuke tijden :D :yes: (y)

Henk

Berichtdoor wit » wo dec 30, 2020 20:15

1000 gulden voor hf stierkalveren :roll: :no: :no:
500 gulden max
wit

Berichtdoor willemk » do dec 31, 2020 08:55

Henk schreef:
rvm schreef:

Ergens midden jaren 80 waren de nuka's reteduur :yes: Bijna alles plus 1.000 gulden tot 1.300 voor een vleesras :yes:
Stierenmesters uit de buurt gingen gewoon zelf de boer op om nuka's te scoren :yes: Soms nog geen dag oud.
Zo kwam er bij ons weer eentje aanrijden - op de brommert van zn zoon - om 2 pimo nuka's af te rekenen die hij eerder die week meegenomen had. Ik had zojuist een kalf van de Noor Nico Schie getrokken met baggerbonte poten.
Hij wees naar 't kalf en vroeg: "een stierke?" Ik zei joat. "Hm kende zoiets ok mesten?" Ik zei wurrum nie :yes: en vervolgens lapte ie 1.250 gulden dr bij, gooide het kalf over de benzinetank van de brommer en reed op huis aan (15 km) :D

Waren nog es leuke tijden :D :yes: (y)

Wij verkopen alleen maar aan boeren en dan kom je ook nog wel eens grappige dingen tegen. Zo zijn er mensen die met de luxe auto komen. Drie stiertjes kopen, ze binden dan de voor en achterpoten en laten hem in een jutezak zakken waar dan alleen de kop nog uitsteekt. Stiertjes op de achtebank van de auto en dwars door gdansk weer naar huis toe :mrgreen:

De leuke tijden zijn nog niet voorbij henk
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor Henk » do dec 31, 2020 12:07

wit schreef:1000 gulden voor hf stierkalveren :roll: :no: :no:
500 gulden max

Wij liepen nogal achter :oops: Waren nog deels zuivere mrij kalver en de eerste RHF kruislingen :yes:

Henk

Berichtdoor Henk » do dec 31, 2020 12:12

willemk schreef:

Wij verkopen alleen maar aan boeren en dan kom je ook nog wel eens grappige dingen tegen. Zo zijn er mensen die met de luxe auto komen. Drie stiertjes kopen, ze binden dan de voor en achterpoten en laten hem in een jutezak zakken waar dan alleen de kop nog uitsteekt. Stiertjes op de achtebank van de auto en dwars door gdansk weer naar huis toe :mrgreen:

De leuke tijden zijn nog niet voorbij henk

Herkenbaar :yes: Er verhuisden elk jaar een paar stierkalfjes in jutenzak in de kofferbak richting familie in Gelderland :yes:
Daar werd indertijd de FH volop ingekruist met mrij :yes: Gegeven moment hadden ze op de bedrijven van familie daar alleen nog maar rb koeien :yes: Buren en dorpsgenoten begonnen toen ook hun FH in te kruisen met mrij :yes: dus mijn ooms kwamen een paar keer dukker naar Braboland voor een jutenzak vol stierkalf :yes:

Henk

Berichtdoor hulsteins » do dec 31, 2020 13:16

ik snap nu nog weer effe beter
waarom NH en FRL toen met 2 vingers in de neus de fokkerij referentie bleven
dat is mijn mening
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Richt » zo jan 03, 2021 06:36

wit schreef:1000 gulden voor hf stierkalveren :roll: :no: :no:
500 gulden max

Zo een hadden wij in Frankrijk ook, elke paar maand stiertje van goede koe bij ons halen als dekantier voor zijn vee, achter in de kofferbak van de Renault R5 tussen de boodschappen en op naar huis :lol:
Mooie kerel was dat (y)
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor jan 1 » di jan 12, 2021 12:01

Ik zoek een BS stier met een goede melksnelheid ,die niet te groot fokt en niet te zware kalveren geeft . Voor op HF koeien te gebruiken . Welke is geschikt ?
jan 1

Berichtdoor Mellek » di jan 12, 2021 18:59

Brown Vigor van KI Kampen fokt niet te groot, maar kalft wel wat zwaarder volgens de statistieken.
GS Highway fokt ook niet zo groot maar geboortes zijn weer iets makkelijker.
Ik maak me tegenwoordig nauwelijks meer druk om geboortegemak, zet nog net geen blauwen op de pinken, maar zou dat bij sommmige wel aandurven.
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor boer pieter » di jan 12, 2021 19:04

jan 1 schreef:Ik zoek een BS stier met een goede melksnelheid ,die niet te groot fokt en niet te zware kalveren geeft . Voor op HF koeien te gebruiken . Welke is geschikt ?

Neem dan gewoon gesext heb je bijna nooit geen zware kalfjes
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor melker » wo jan 13, 2021 21:21

Gebruik alleen nog Verdi, komen niet al te zware kalveren van. Melken een 25 Brown Vigor zit nog wel eens een vervelende trapper tussen verder goede dieren maar gebruik hem om die reden niet meer.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij