Nieuwbouwstallen (deel 7)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Nieuwbouwstallen (deel 7)

Berichtdoor Talis » zo nov 29, 2020 15:31

boer pieter schreef:Ik vraag mij ook wel eens af hoeveel invloed heeft het ligbed eigenlijk, ik heb gewoon rubbermatten en een celgetal van rond de 130 en echt niet eer uier ontsteking als iedereen misschien wel minder ,ook niet meer kale hakken ,genoeg structuur en genoeg energie in het voer heeft volgens mij veel meer in vloed

Scheelt gewoon melk. Het ligt gewoon comfortabeler. Dat is allemaal wel onderzocht. Merk het zelf ook. Alleen op een goede matras kun je celgetal denk ik zelfs beter onder controle houden dan met een diepstrooisel ligbed. Zand uitgezonderd.
Talis

Berichtdoor john jakobs » di jan 12, 2021 15:45

https://www.youtube.com/watch?v=qOcHVtrlFYs beddingcleaner van hanskamp dit bedrijf is denk nog innovatiever dan lely
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor h.groothuis » di jan 12, 2021 15:54

Talis schreef:
Poekske schreef:Stro kalk en water als je zand niet ziet zitten. En zowizzo volle vloer leggen

ik zou nooit stro water kalk doen. krijg je enorm hard ligbed van. qua coli het slechts blijkt uit onderzoek.

Als je een hard ligbed krijgt is er verkeerde kalk gebruikt ...kalk met gips ...goede kalk bevat geen gips en houd het ligbed juist rul :yes: :yes: sinds wij kalk/water/ vlas gebruiken is het celgetal gedaald :yes: bevalt prima al is het niet goedkoop :no:
h.groothuis

Berichtdoor boer pieter » di jan 12, 2021 16:03

Gewoon vol gooien met zaagsel goed en goed koop
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Poekske » di jan 12, 2021 16:06

boer pieter schreef:Gewoon vol gooien met zaagsel goed en goed koop

:shock: zaagsel goedkoop in een echte ligbox dus geen matras? :shock:
Poekske

Berichtdoor Flyinghollander » di jan 12, 2021 16:09

JOZ heeft hun nieuwe ding ook online gegooie, dacht dat met iets echt nieuws kwamen, zo deden ze voorkomen, gewoon een 2.0 versie
Flyinghollander

Berichtdoor Kees99 » di jan 12, 2021 17:19

h.groothuis schreef:
Talis schreef:
Poekske schreef:Stro kalk en water als je zand niet ziet zitten. En zowizzo volle vloer leggen

ik zou nooit stro water kalk doen. krijg je enorm hard ligbed van. qua coli het slechts blijkt uit onderzoek.

Als je een hard ligbed krijgt is er verkeerde kalk gebruikt ...kalk met gips ...goede kalk bevat geen gips en houd het ligbed juist rul :yes: :yes: sinds wij kalk/water/ vlas gebruiken is het celgetal gedaald :yes: bevalt prima al is het niet goedkoop :no:

Is de bevolking in de stal ook hoger geworden? Ik hoorde dat vlas muizen en ratten aan trok. :yes:
Kees99

Berichtdoor boer pieter » di jan 12, 2021 17:20

Poekske schreef:
boer pieter schreef:Gewoon vol gooien met zaagsel goed en goed koop

:shock: zaagsel goedkoop in een echte ligbox dus geen matras? :shock:

Ja kost niet veel maar als je alles luxe wil in zakjes van een paar kilo tja iedere boer heeft wel ergens een plek voor los gestorte zaagsel
Zie bij veel boeren een halfvolle sleuf silo kun je zo een vracht in kwijt beetje in rijden plastic er over en klaar is kees heb het jaren zo gedaan zonder problemen
boer pieter

Berichtdoor Poekske » di jan 12, 2021 17:51

Dacht dat zaagsel iets van 150euro de ton kost, 10 jaar ofzo geleden es bij een diepstrooisel boer weest in Limburg en die klaagde toen al dat zaagsel te duur was.
Poekske

Berichtdoor opelmanta » di jan 12, 2021 19:00

john jakobs schreef:https://www.youtube.com/watch?v=qOcHVtrlFYs beddingcleaner van hanskamp dit bedrijf is denk nog innovatiever dan lely

Mooie machine. Die vorige vloer in de koeientuin leek mij ook wel mooi maar dit is beter als het met zand kan.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor boer pieter » di jan 12, 2021 19:07

Poekske schreef:Dacht dat zaagsel iets van 150euro de ton kost, 10 jaar ofzo geleden es bij een diepstrooisel boer weest in Limburg en die klaagde toen al dat zaagsel te duur was.

Dat is toch niet duur (q)
boer pieter

Berichtdoor Richt » wo jan 13, 2021 12:35

john jakobs schreef:https://www.youtube.com/watch?v=qOcHVtrlFYs beddingcleaner van hanskamp dit bedrijf is denk nog innovatiever dan lely

lijkt mij ook wel een echte innovatie ipv waar andere bedrijven laatste tijd mee komen, mooie stal en als die echt met zand werkt lijkt me dit ideaal als vrijloopstal :yes:
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor G.U. » wo jan 13, 2021 17:12

Richt schreef:

lijkt mij ook wel een echte innovatie ipv waar andere bedrijven laatste tijd mee komen, mooie stal en als die echt met zand werkt lijkt me dit ideaal als vrijloopstal :yes:

Indd mooie dikke laag zand er in en gaan met die bananenpaneerder (y)
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor W.A » wo jan 13, 2021 17:20

Op het strand gebruiken ze die dingen volgens mij al jaaaaren. Werkt wel mooi inderdaad.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Flyinghollander » wo jan 13, 2021 18:36

Paar vragen waar ik wel antwoord op wil, vind vrijloop erg mooi. Vocht, bij strooien en 1 keer per dag er door?
Flyinghollander

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal