Nieuwbouwstallen (deel 7)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Nieuwbouwstallen (deel 7)

Berichtdoor G.U. » wo jan 13, 2021 20:40

Wat me opvalt is dat ie daar achter het voerhek gewoon een betonvloer heeft. Die zal ook nog schoon moeten. Heb je alweer twee systemen naast elkaar lopen
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Richt » do jan 14, 2021 13:50

G.U. schreef:Wat me opvalt is dat ie daar achter het voerhek gewoon een betonvloer heeft. Die zal ook nog schoon moeten. Heb je alweer twee systemen naast elkaar lopen

schuif robot maakt ook geen boxen schoon, lijkt me lastig iets te vinden die beide goed kan doen :?:
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor G.U. » do jan 14, 2021 16:12

Richt schreef:
G.U. schreef:Wat me opvalt is dat ie daar achter het voerhek gewoon een betonvloer heeft. Die zal ook nog schoon moeten. Heb je alweer twee systemen naast elkaar lopen

schuif robot maakt ook geen boxen schoon, lijkt me lastig iets te vinden die beide goed kan doen :?:

Heb je ook weer gelijk in. Dat is hier nog handwerk dus had ik niet aan gedacht :)
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor opelmanta » do jan 14, 2021 23:39

Hanskamp wil ook wel een schuif voor op de Eicher bedenken lijkt mij. Sticker met alley scraper er op, wordt ie exclusiever van.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor maistro » di jan 19, 2021 16:24

Vraagje; we willen een strohok maken met doorsteken naar voerhek (achter voerhek roosters)om stro langer schoon te houden (voor droge koeien) .
Nu twijfel ik over rooster vloer , gaat daar niet teveel stro vanuit bak op roosters? Of is het beter emissie arme roosters te leggen?of alles stro?
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor kobonde » di jan 19, 2021 16:39

maistro schreef:Vraagje; we willen een strohok maken met doorsteken naar voerhek (achter voerhek roosters)om stro langer schoon te houden (voor droge koeien) .
Nu twijfel ik over rooster vloer , gaat daar niet teveel stro vanuit bak op roosters? Of is het beter emissie arme roosters te leggen?of alles stro?

Dat gaat prima, als je het stro gedeelte maar lager maakt dan het nivo bij de roosters, en de overgang van strø naar roosters zo breed mogelijk. Het strø gedeelte moet minimaal 8 M2 per koe zijn liefst nog meer. Werkt beter dan alleen stro, dit word snel en
bende direkt achter het voerhek.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor bekapper » di jan 19, 2021 22:16

Drinkenbak aan de kant van de roosters met plaat opzij en erachter zodat ze niet op stro morsen.
bekapper

Berichtdoor auke » di jan 19, 2021 22:22

maistro schreef:Vraagje; we willen een strohok maken met doorsteken naar voerhek (achter voerhek roosters)om stro langer schoon te houden (voor droge koeien) .

net vanavond webinair van Joep Driesen gekeken over huisvesting van oa droge koeien.
Strohok lager dan de roosters en zo weinig mogelijk doorsteken maar helemaal vrije ruimte. Slagboom
hekken of kantelhekken als afscheiding. Zijn idee was dat doorsteken beperkingen zijn voor ranglage dieren die dus te weinig vreten wat weer de nodige problemen geeft
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Richt » di jan 19, 2021 22:25

auke schreef:

net vanavond webinair van Joep Driesen gekeken over huisvesting van oa droge koeien.
Strohok lager dan de roosters en zo weinig mogelijk doorsteken maar helemaal vrije ruimte. Slagboom
hekken of kantelhekken als afscheiding. Zijn idee was dat doorsteken beperkingen zijn voor ranglage dieren die dus te weinig vreten wat weer de nodige problemen geeft

zou ik ook doen, wij hebben nu geen afscheiding tussen roosters en stro, en beton onder stro zelfde hoogte als roosters, daar moet toch nog maar een rand voor komen en dan 2 keer per week afschuiven, strooien nu alles in maar word te snel smerig vooraan.
hebben geen gewone roosters maar beluchtings-bodem, veel kleinere sleuven zodat er niet teveel stront in valt, en met 10 ton aslast kun je er met alles gewoon overheen rijden
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Arno » wo jan 20, 2021 00:24

Droge koeien moeten lekkel in schone en droge ligboxen liggen ,veel beter ,gezonder,goedkoper en arbeidsvriendelijker :yes:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor G.U. » wo jan 20, 2021 10:25

Arno schreef:Droge koeien moeten lekkel in schone en droge ligboxen liggen ,veel beter ,gezonder,goedkoper en arbeidsvriendelijker :yes:

Heb er hier ook koeien tussen die paar dagen voor kalven maar wat staan te treuzelen in de boxen ipv te gaan liggen. Boxen zijn 1,20 breed en 2,20 lang. Ze zijn wat aan de korte kant maar verder liggen ze prima. Maar voor deze koeien, kort voor kalven, zou ik ook wel een groot strohok willen.

Zou het strohok dan zo maken dat ze op twee punten bij het voerhek kunnen komen zodat ze rondjes kunnen lopen. Water ook op de roosters verstrekken om geknoei in het stro te voorkomen. Verder een opstap van af het stro gedeelte naar de rooster of een dikke plank van 20 cm hoog er tussen
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Poekske » wo jan 20, 2021 10:49

Diepstrooisel box?
Poekske

Berichtdoor MarcB » wo jan 20, 2021 11:03

Hier gewoon een grote strobox een kleine 220m2, daar lopen gemiddeld 8-12 koeien in die er 14dgn voor verwachte kalfdatum inkomen. werkt perfect. Heb gewoon de hele box met stro tot aan het voerhek, wel er een kleine box in gemaakt voor makelijk te kunnen selecteren.
Had ik ook op mijn oude bedrijf, maar daar konden ze ook het hele jaar rond buiten. Gevolg was de meer dan helft van de koeien kalfde buiten.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor Henk » wo jan 20, 2021 12:55

Arno schreef:Droge koeien moeten lekkel in schone en droge ligboxen liggen ,veel beter ,gezonder,goedkoper en arbeidsvriendelijker :yes:

:yes: (y) maar asse moeten kalven is een strohok wel fijn :yes:

@ GU hoe groot is je strohok :?:
Heb zelf indertijd volledig strooisel gemaakt tot aan het voerhek. is 10 keer niks :no:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » wo jan 20, 2021 13:02

Henk schreef:

:yes: (y) maar asse moeten kalven is een strohok wel fijn :yes:

@ GU hoe groot is je strohok :?:
Heb zelf indertijd volledig strooisel gemaakt tot aan het voerhek. is 10 keer niks :no:

Strohok is nu een dikke 30 kante meter. Maar wordt snel een smeerboel. Moet ook nog met de hand uitgemest worden. Doe koeien er in als ze niet in de boxen willen of daags voor het kalven.
Wâldgaren dairy
G.U.

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal