Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor opelmanta » do jan 14, 2021 23:43

Kasé5 schreef:Ik zeg niet maximaal Opel Manta:!: :!: :no: :no: , maar dat robots in Nederland het best past bij gezinsbedrijven met een omvang van 2 robots en dan kijk ik naar het totale plaatje vh bedrijf.
Maar natuurlijk uitzonderingen daar gelaten!!!!!
Henk S. stelt hier een kostenfactor bij zijn omvang, eerlijk (y) . Bij Jan draait het top met minimale vreemde hulp. (Ik meende dat er een opvolger in t vizier was maar heb ik dus helemaal fout)
Ik heb in meerdere studiegroepen gezeten met robots. Ken in mijn kleine kringetje 4 bedrijven met 3 robots en 3 vd 4 klagen jaar rond, jaar in jaar uit over de melkprijs :? . De vierde stond ook in het rode krantje waar Henk S. het hier eerder over had. Lely kent uiteraard zijn klanten het best :wink:
Farms met één robot doen er eigenlijk allemaal wat bij plus dat ze er vaak een 70 koeien mee melken :!: Dus druk + druk.
En dat zeggen ze ook; "het loopt maar in zijn totaliteit besparen we geen tijd, het werk is alleen veel anders geworden."
En als je het voor de afwisseling niet erg vind om een paar dagen bij een aannemer, rietsnijder te werken of met een bus collega's bij langs te gaan met één of ander vermeerderingsspul :wink: dan is robotmelken geen verkeerde keus :no: .

Jij en ik moeten daar ook niet meer aan beginnen. Als je nog geen 45 bent en je wilt wat vooruit dan moet dat toch kunnen met 3 robots.
En jij komt te veel mensen tegen die klagen.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor Mellek » vr jan 15, 2021 19:34

Ik vraag me ook wel eens af of 60 of 120 koeien met robots nog zoveel arbeid verschilt, natuurlijk moet je een paar bakken voer extra laden, en een paar boxen extra schoonmaken, en paar koeien extra behandelen, ophaalkoeien verdelen over 2 robots, maar als een mengwagen eenmaal draait dan is die paar ton voer extra, en die 20 meter voerpad, of 50 extra boxen, en als de inseminator nou 2 of 4 koeien insemineert.
Met melkstal toch ook, hoeveel er hier vroeger wel niet in een 2x3 ofzo molken :lol: , denk dat ze de Veeteelt en Boerderij daarvoor uitgevonden hebben, buurman melkt in een 2x12 rapid, hij zegt bouw volgende keer maar gelijk 2x20 dat schiet tenminste op.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Henk » za jan 16, 2021 09:32

Mellek schreef:Ik vraag me ook wel eens af of 60 of 120 koeien met robots nog zoveel arbeid verschilt, natuurlijk moet je een paar bakken voer extra laden, en een paar boxen extra schoonmaken, en paar koeien extra behandelen, ophaalkoeien verdelen over 2 robots, maar als een mengwagen eenmaal draait dan is die paar ton voer extra, en die 20 meter voerpad, of 50 extra boxen, en als de inseminator nou 2 of 4 koeien insemineert.

Je geeft zelf het antwoord al... :wink:
240 koeien met robots melken is ook alleen maar nog een paar wagens voer meer laden, extra koeien behandelen, ophaalkoeien etc. Zou wel ideaal zijn tuuk wanneer je het extra werk zo kan relativeren dat het niets extra's lijkt :D
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » za jan 16, 2021 09:38

Mellek schreef:Ik vraag me ook wel eens af of 60 of 120 koeien met robots nog zoveel arbeid verschilt, natuurlijk moet je een paar bakken voer extra laden, en een paar boxen extra schoonmaken, en paar koeien extra behandelen, ophaalkoeien verdelen over 2 robots, maar als een mengwagen eenmaal draait dan is die paar ton voer extra, en die 20 meter voerpad, of 50 extra boxen, en als de inseminator nou 2 of 4 koeien insemineert.
Met melkstal toch ook, hoeveel er hier vroeger wel niet in een 2x3 ofzo molken :lol: , denk dat ze de Veeteelt en Boerderij daarvoor uitgevonden hebben, buurman melkt in een 2x12 rapid, hij zegt bouw volgende keer maar gelijk 2x20 dat schiet tenminste op.

Je zegt het zelf al , :lol: allemaal extra werk ,en een melkstal bouw je inderdaad meestal te klein
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Kasé5 » za jan 16, 2021 11:11

Klopt helemaal mellek, 1 of 2 robots maakt qua werk niet zoveel :no: . Het grote verschil zit in de opbrengsten.
Bij meer dan 2 valt het toch vaak wat tegen in je uppie. Nogmaals geldt niet voor de uitzonderingen :!: :!:
Als je dan ook nog in de States boert en je koopt ze daar voor de prijs die hier gezegd wordt, ga er vanuit dat we hier de waarheid zeggen??.......... dán is veel robots natuurlijk kassa in het kwadraat :yes:
Als Lely mij hier in Hollandia liet kiezen tussen 2 nieuwe voor een nette prijs of 10 A2's of A3's voor niks dan kies ik toch voor 2 nieuwe want anders moek er ook nog minimaal voor 20 miljoen fosfaatjes en grond bijkopen. Is best een gedoe en worden ze per stuk ook best wel duur van :roll:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Schoonvelde » za jan 16, 2021 11:21

Kasé5 schreef:Klopt helemaal mellek, 1 of 2 robots maakt qua werk niet zoveel :no: . Het grote verschil zit in de opbrengsten.
Bij meer dan 2 valt het toch vaak wat tegen in je uppie. Nogmaals geldt niet voor de uitzonderingen :!: :!:
Als je dan ook nog in de States boert en je koopt ze daar voor de prijs die hier gezegd wordt, ga er vanuit dat we hier de waarheid zeggen??.......... dán is veel robots natuurlijk kassa in het kwadraat :yes:
Als Lely mij hier in Hollandia liet kiezen tussen 2 nieuwe voor een nette prijs of 10 A2's of A3's voor niks dan kies ik toch voor 2 nieuwe want anders moek er ook nog minimaal voor 20 miljoen fosfaatjes en grond bijkopen. Is best een gedoe en worden ze per stuk ook best wel duur van :roll:

Ik las dat jij nu met hele lage kosten melkt 0,8 cent. Bij ons liep na 2 jaar de kosten totaal uit de hand met robot melken en zijn we overgestapt op full service. Dit met de toezegging dat de robot blijft draaien als nieuw. Nu is dat laatste een fabel, na 7 jaar hangen de robots als houtje touwtje aan elkaar vast, ze draaien en daar is het mee gezegd. Ongeveer om de dag stilstand en zelf aan de sleutel of monteur erbij het laatste jaar.
Dit is ook wat ik veel bij EDF zie. Veelal met robot melken jaren rond de 1,5 cent voor service, computer, compressor, onderdelen, spray en reinigingsmidddelen. Ergens tussen de 7 a 10 jaar komen er nieuwe robots of een jaar of 2 met 3 a 5 cent kosten omdat de hele boel gereviceerd moet worden. Dit met hogere stroom kosten, een heel kleine beetje arbeids besparing maar weer 24/7/365 de telefoon op zak maakt robot melken gewoon een 3 a 5 cent duurder dan conventioneel melken.
Ik verbaas mij momenteel wel eens over bedrijven die met 6 robots opstarten, ik denk dan. Of je hebt een hekel aan personeel of je wilt geen belasting betalen. Volgens mij kun je bij 6 robots met gemak 2 fulltime of 4 parttime melkers voor 100.000 euro per jaar in dienst nemen, ben je vast goedkoper uit.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Brede interesse

Berichtdoor jan.nl » za jan 16, 2021 11:50

Schoonvelde schreef:
Kasé5 schreef:Klopt helemaal mellek, 1 of 2 robots maakt qua werk niet zoveel :no: . Het grote verschil zit in de opbrengsten.

Ik las dat jij nu met hele lage kosten melkt 0,8 cent. Bij ons liep na 2 jaar de kosten totaal uit de hand met robot melken en zijn we overgestapt op full service. Dit met de toezegging dat de robot blijft draaien als nieuw. Nu is dat laatste een fabel, na 7 jaar hangen de robots als houtje touwtje aan elkaar vast, ze draaien en daar is het mee gezegd. Ongeveer om de dag stilstand en zelf aan de sleutel of monteur erbij het laatste jaar.
Dit is ook wat ik veel bij EDF zie. Veelal met robot melken jaren rond de 1,5 cent voor service, computer, compressor, onderdelen, spray en reinigingsmidddelen. Ergens tussen de 7 a 10 jaar komen er nieuwe robots of een jaar of 2 met 3 a 5 cent kosten omdat de hele boel gereviceerd moet worden. Dit met hogere stroom kosten, een heel kleine beetje arbeids besparing maar weer 24/7/365 de telefoon op zak maakt robot melken gewoon een 3 a 5 cent duurder dan conventioneel melken.
Ik verbaas mij momenteel wel eens over bedrijven die met 6 robots opstarten, ik denk dan. Of je hebt een hekel aan personeel of je wilt geen belasting betalen. Volgens mij kun je bij 6 robots met gemak 2 fulltime of 4 parttime melkers voor 100.000 euro per jaar in dienst nemen, ben je vast goedkoper uit.

De a4 is is 1 bak ellende ,dat hoor je op meer plekken.In jouw geval zou ik er per direct mee stoppen,of Lely zet voor een nette prijs een a5 neer of je neemt een ander merk die zich al bewezen heeft.
Tis gewoon klip en klaar,robot melken mag max 1.5 cent kosten inkl alles. :yes:
En bovenal er moet ongehinderd kontinu gemolken kunnen met een minimum aan storing.
Om de dag storing,mag je NOOIT accepteren. :no:
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor Poekske » za jan 16, 2021 12:05

:shock: ik weet niet wat ik hier lees, robots waren de future en tis 1 en al drama (n) beetje zoals personeel, der is meestal wel iets die mis of scheef zit (n)
Poekske

Berichtdoor M H » za jan 16, 2021 13:26

Poekske schreef::shock: ik weet niet wat ik hier lees, robots waren de future en tis 1 en al drama (n) beetje zoals personeel, der is meestal wel iets die mis of scheef zit (n)

Is nog steeds de toekomst. Alleen moeten de leveranciers robuuster materiaal gebruiken. En wat normaler tarieven voor vooral onderdelen vragen.
M H

Berichtdoor Jappie » za jan 16, 2021 13:30

M H schreef:
Poekske schreef::shock: ik weet niet wat ik hier lees, robots waren de future en tis 1 en al drama (n) beetje zoals personeel, der is meestal wel iets die mis of scheef zit (n)

Is nog steeds de toekomst. Alleen moeten de leveranciers robuuster materiaal gebruiken. En wat normaler tarieven voor vooral onderdelen vragen.
Dat zit er niet in. Melkstal idem dito. Had melkmeter en bediening paneel kapot. Nieuw 3000€, 2e hands bij dealer 1250€, nu voor 700 wat bij mekaar gezocht. We worden genaaid waar we bij staan. Ben ook met robots bezig maar schrik van alle verhalen van onderhouds kosten.

Verstuurd vanaf mijn 5024F_EEA met Tapatalk
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor Kasé5 » za jan 16, 2021 13:30

Dit is gewoon drama Henk. Heb ik hier in 11eneenhalf jaar robotmelken nog niet meegemaakt gelukkig. In t begin was het ook al zo'n ellende bij jullie. :?
Jou kennende ga je wel gauw kiezen, of vernieuwen of automatisch melken vaarwel zeggen. In elk geval niet doormartelen :no:
Heb laatst nog potentiële robotmelkers naar jou toegestuurd :oops:
Bedrijf met ruim 200 mk kwam hier met Lely vertegenwoordiger; ze overwogen 2 botjes te plaatsen om de lange melktijden(+3 uur/keer) wat af te toppen. Heb toen wel direkt gezegd dat dat een tijdelijke mogelijkheid is maar dat ze dan nú al moeten overwegen of ze op den duur wel helemaal op robots willen!
Pa en ma, mijn leeftijd, waren geïnteresseerd. Zoon,30 jr, keek alle kanten op en juist díe moet de keuze maken :? :? :?
Vroeg hun waarom ze bij mij kwamen en niet bij hun buurman met 3 robots? :? Ze wouden een eerlijk verhaal zeiden ze.. :|
Ik heb ze toen geadviseerd bij jouw te kijken; is voor hun een beter vergelijkbaar bedrijf en jij zegt ook alle ++ en - -
Ze hadden echter geen tijd, moesten nodig weer melken...
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Flyinghollander » za jan 16, 2021 14:42

Schoonvelde schreef:
. Volgens mij kun je bij 6 robots met gemak 2 fulltime of 4 parttime melkers voor 100.000 euro per jaar in dienst nemen, ben je vast goedkoper uit.

Volgens mij red je dat niet op. Maar had a4 robots die 5 jaar waren, moet eerlijk zeggen, geen gedonder mee gehad. Ja kosten 1.7 hoog, kon nog wel wat af, maar storing niet noemenswaardig.
Flyinghollander

Berichtdoor jan.nl » za jan 16, 2021 16:06

Robots is geen toekomst,ze zijn eral ,en blijven :wink: Bij nieuwbouw kiest bijna nu elke boer voor robots.
Maar wat bij Henk gebeurd komt op meer plekken voor,voor sommigen een flinke fin aderlating als ze niet op tijd ingrijpen. :yes:
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor Poekske » za jan 16, 2021 16:21

50k investeren en dan zen geld niet waard zijn, en dat dan nog voor een merk die zich de beste noemt. (n)
Poekske

Berichtdoor boer pieter » za jan 16, 2021 17:08

Poekske schreef:50k investeren en dan zen geld niet waard zijn, en dat dan nog voor een merk die zich de beste noemt. (n)

Lely is echt niet de beste meer :no:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken