Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor G.U. » za jan 16, 2021 18:05

Het goedkoopst melk je dus nog steeds in een tweedehands visgraat zonder toeters en bellen...
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor M H » za jan 16, 2021 18:28

G.U. schreef:Het goedkoopst melk je dus nog steeds in een tweedehands visgraat zonder toeters en bellen...

Dat is met maaien ook. Simpel 2e hands maaiertje van 2.50 meter achter je trekker is goedkoper dan loonwerker. Voeren met de vork ook ipv met voerwagen.

Ik ervaar robot melken nu na 3 jaar als heel relaxed. Neemt veel fysieke arbeid uit handen. Had al wat schouder en nekklachten. Waren met paar weken weg nadat ik niet meer melken hoefde. Ook de tijdsdruk die je niet meer hebt. Vind ik plezierig. En nu ik meer tijd over heb. Is er veel meer tijd om te kijken naar ontwikkelingen voor je bedrijf...... want daar had ik echt geen zin in en tijd boor. En dan roest je bedrijf ook vast.

Tot nu toe nog geen beroerde dag gehad met de robot. Denk als het weekje of wat niet lopen wil dat ik dan anders praat
M H

Berichtdoor opelmanta » za jan 16, 2021 18:45

Melken is niet zo erg. Die elf á twaalf uur die er tussen horen te zitten maken de dag wat te lang.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor Poekske » za jan 16, 2021 18:58

opelmanta schreef:Melken is niet zo erg. Die elf á twaalf uur die er tussen horen te zitten maken de dag wat te lang.

Das idd klote. Alhoewel in dat geval een middagdut van 1 uur veel kan oplossen?
Poekske

Berichtdoor dutchcowboy » za jan 16, 2021 19:24

G.U. schreef:Het goedkoopst melk je dus nog steeds in een tweedehands visgraat zonder toeters en bellen...

Net vandaag een tweede tweedehandse opgehaald voor 300 euro (y) kunnen we weer even vooruit 8)
dutchcowboy

Berichtdoor G.U. » za jan 16, 2021 19:44

opelmanta schreef:Melken is niet zo erg. Die elf á twaalf uur die er tussen horen te zitten maken de dag wat te lang.

Dat is indd ook waar ik tegenaan loop
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Henk » za jan 16, 2021 19:55

Werkallergie lijkt mij momenteel de meest voorkomende boerenziekte... :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » za jan 16, 2021 20:37

Henk schreef:Werkallergie lijkt mij momenteel de meest voorkomende boerenziekte... :wink:

Het is niet dat ik het werk schuw als je dat soms denkt, het valt me gewoon tegen met drie kleine kinderen en een vrouw die vier dagen in de week werkt plus het hele corona feest tegenwoordig. Als ik of mijn wederhelft ook nog iets voor onszelf of samen willen doen dan is het een heel gepas en gemeet om dat voor elkaar te krijgen. Dan is strak om de 12 uur melken wel een stramien
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Richt » za jan 16, 2021 20:48

11 en 13 uur wil ook wel. Melken hier om 5:45 en 16:45, scheelt s’avond al een uur. Vooral als men iets langer melkt, 2-2,5 uur, is het wel fijn als je iets van 12-12 afwijkt, anders is de dag snel 14-15 uur lang...
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Poekske » za jan 16, 2021 20:51

Inderdaad Henk. Hier ben ik dagelijks behalve de donderdag om 3. 30 op, om 4u @work en tegen 18.30 thuis. Enige! pauze is smddags max half uuetje. Dus wat een geklaag om te melken om 5.0 en savonds te stoppen om 19u... Vroeger hadden mensen 4 of 5 kinderen, geen robots en die deden het ook.
Poekske

Berichtdoor jan.nl » za jan 16, 2021 20:58

G.U. schreef:

Dat is indd ook waar ik tegenaan loop[/quote

Beetje sparen en robot laten melken (y)
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor Kasé5 » za jan 16, 2021 22:00

Ben nu ook zeer content met goed werkende robots die heel veel werk uit handen nemen.
Verhaal van GU herken ik nog goed. We zijn zelf zo opgegroeid maar voor echtgenote die van buiten de landbouw komt is het gewoon een vreemde levenswijze. Bij ons moest je ook nog altijd met zijn tweeën zijn omdat de koeien pas opgesloten konden worden als je aan het melken was. Gaf dus altijd best de nodige arbeidsdruk.
Aan de andere kant; alles op zijn tijd :!:
Heb nu voor de 3e x een stagiaire die zegt ik wou dat we thuis ook robots hadden, "dat melken altijd maar (n) "
Als je er zo in staat voor je 20ste moet je je echt heel erg afvragen of je zelfstandig boer wilt worden..., de eerste die ik dat 7 jaar geleden zei zit nu al 3 jr op de vrachtauto. Bevalt hem (y) (y) (y)
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor opelmanta » za jan 16, 2021 23:28

Henk schreef:Werkallergie lijkt mij momenteel de meest voorkomende boerenziekte... :wink:

Dat valt wel mee Henk.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor melker » za jan 16, 2021 23:28

Ik lees hier met verbazing :shock: maar hoor hier ook wisselende ervaringen. Kosten van melkstal zijn peanuts vergeleken bij robots, onze melkstal is nu bijna 8 jaar totale kosten reinigingsmiddel, voeringen, keer doormeten en wat slangetjes plus wat schakelblokjes totaal haalt de 10000 niet. Kan nog makkelijk 15 jaar mee. Arbeidskosten lopen wel wat op maar afschrijving staat op nul. Melk zelf eenmaal per dag, nog :wink:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Flyinghollander » za jan 16, 2021 23:46

kosten melkstal laag en denk dat de robot altijd wat duurder is. Maar je gezondheid,familieomstandigheden kan die keuze anders maken. Het is natuurlijk heel stoer wat Poekske zegt van 4-20 uur weer werken, maar er is ook meer in het leven ;)
Flyinghollander

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken