Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor Poekske » zo jan 17, 2021 04:23

Flyinghollander schreef:kosten melkstal laag en denk dat de robot altijd wat duurder is. Maar je gezondheid,familieomstandigheden kan die keuze anders maken. Het is natuurlijk heel stoer wat Poekske zegt van 4-20 uur weer werken, maar er is ook meer in het leven ;)

Klopt, maar teken als je thuis werkt je maar heel gelukkig. Je plant al 3 maaltijden in, je kinderen kun je altijd zien.. Ik zie men huis letterlijk 1 keer per week inde winter. Dus zo slecht is het niet. En zoek iemand die paar melkiingen wil doen en klaar
Poekske

Berichtdoor boer pieter » zo jan 17, 2021 07:15

Ik snap het ook niet wij hadden ook 3 kleine kinderen in een vreemd land en ook hadden wij het druk maar dat is even een periode waar je even door heen moet, als je jong bent stelt dat niks voor ook heb je nog ouders om je heen die wel even bij springen hadden wij ook niet, maar ik vind het ook wel weer een mooie tijd ,melken moet je ook niet zien als een last ik vind het een rust moment ,maar het gaat mis bij veel omdat de mensen tegenwoordig zo veel moeten dat ligt aan je zelf ,dan maar snel een paar robots maar dan ben je ook niet van het werk af maar ben je 24 uur per dag aan het melken ,ook ervaar ik die hele corona wel als mooi rustig veel mensen komen er in eens achter dat er ook nog wat anders is dan vliegen en draven en hebben meer tijd voor elkaar en kinderen ,en ja ook dit gaat weer voor bij
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor koen2 » zo jan 17, 2021 07:37

Wel spijtig Schoonvelde. Hier na 21 jaar robot melken ook van alles mee gemaakt . Goede techniekers maken het wel beter . Ooit een paar van Nederland gehad die het voor het Vlaams center mochten oplossen .

Wat bedoel je met grote revisie na een jaar of 7 ? Is toch een beetje constant onderdelen vervangen?
Of heb je problemen met de compressor? Dan kunnen er veel klepjes stuk gaan .

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
koen2

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien en stallen

Berichtdoor Poekske » zo jan 17, 2021 07:41

boer pieter schreef:Ik snap het ook niet wij hadden ook 3 kleine kinderen in een vreemd land en ook hadden wij het druk maar dat is even een periode waar je even door heen moet, als je jong bent stelt dat niks voor ook heb je nog ouders om je heen die wel even bij springen hadden wij ook niet, maar ik vind het ook wel weer een mooie tijd ,melken moet je ook niet zien als een last ik vind het een rust moment ,maar het gaat mis bij veel omdat de mensen tegenwoordig zo veel moeten dat ligt aan je zelf ,dan maar snel een paar robots maar dan ben je ook niet van het werk af maar ben je 24 uur per dag aan het melken ,ook ervaar ik die hele corona wel als mooi rustig veel mensen komen er in eens achter dat er ook nog wat anders is dan vliegen en draven en hebben meer tijd voor elkaar en kinderen ,en ja ook dit gaat weer voor bij

Zo issut pieter :yes:
Poekske

Berichtdoor M H » zo jan 17, 2021 08:57

boer pieter schreef:Ik snap het ook niet wij hadden ook 3 kleine kinderen in een vreemd land en ook hadden wij het druk maar dat is even een periode waar je even door heen moet, als je jong bent stelt dat niks voor ook heb je nog ouders om je heen die wel even bij springen hadden wij ook niet, maar ik vind het ook wel weer een mooie tijd ,melken moet je ook niet zien als een last ik vind het een rust moment ,maar het gaat mis bij veel omdat de mensen tegenwoordig zo veel moeten dat ligt aan je zelf ,dan maar snel een paar robots maar dan ben je ook niet van het werk af maar ben je 24 uur per dag aan het melken ,ook ervaar ik die hele corona wel als mooi rustig veel mensen komen er in eens achter dat er ook nog wat anders is dan vliegen en draven en hebben meer tijd voor elkaar en kinderen ,en ja ook dit gaat weer voor bij

Dat is denk het verschil boer Pieter. Hier 5 kinderen. Maar ik probeer idd mijn werkweek wat flexibeler te maken. En minder uren per dag. Maar dagen worden door robotmelker niet korter. Alleen anders. Kan nu heel gemakkelijk op tijden die ik wil ergens naartoe of bij kennissen keertje eten. Met melkbeurten en alles eromheen is dat gewoon heel stuk lastiger. Zeker als je om 6 en 18 uur melken wilt..... bij 0en 12 uur zou het denk veel makkelijker gaan. Maar loop je weer vast met slapen
M H

Berichtdoor Kasé5 » zo jan 17, 2021 10:29

Het kan socialer;
Heb ooit een zeil van een mestbassin verkocht aan een boer die molk 3x per 48 uur :!: :!: :?
Hij molk maandag om 6 uur, daarna s avonds om 10 uur, daarna dinsdagmiddag 2 uur en daarna weer woensdagmorgen om 6 uur enz. :D :D
Heb maar niet naar productie gevraagd, was heel blij dak dat vreselijke kleed kwijt was :mrgreen:
van Dam af
Kasé5

Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor jan.nl » zo jan 17, 2021 11:22

Robot melken is puur voor gezinsbedrijf,melk je er 400 dan heb je ook wat meer personeel voor de melk beurten.Tenminste dat zie ik hier in de beurt,wel is het hier moeilijk voor sommige bedrijven om melkers te vinden(niet iedereen vind een draaimelkstal prettig) Heb hier een vaste man,die 1 dag in de week komt (al 10 jaar)en een zoon die vooral in weekend op de tent past.
Ik heb robots omdat ik te klein ben voor volle week personeel.Heb de robots gekozen voor de vrijheid,vooral in het weekend een must.Kan nu gewoon m,n werk doen door de week en in het weekend kan ik gewoon weg.Ben 60 + :wink: ,dus vul mijn tijd graag met race fietsen en andere sporten. Je bent tenslotte maar 1x jong :D
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor Richt » zo jan 17, 2021 11:44

Kasé5 schreef:Het kan socialer;
Heb ooit een zeil van een mestbassin verkocht aan een boer die molk 3x per 48 uur :!: :!: :?
Hij molk maandag om 6 uur, daarna s avonds om 10 uur, daarna dinsdagmiddag 2 uur en daarna weer woensdagmorgen om 6 uur enz. :D :D
Heb maar niet naar productie gevraagd, was heel blij dak dat vreselijke kleed kwijt was :mrgreen:

zijn er ook die melken gewoon 1x per dag, kun je zelf kiezen hoe laat, uurtje of 10, en dan ben je met de middag weer klaar
:cheers:
moet alleen wel in je systeem passen, als koeien niet teveel melk hoeven geven kan dat best
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Mellek » zo jan 17, 2021 13:36

Ik vergeet met de robot de nieuwe vaarzen ook wel eens op te halen, soms gaan ze dan wel vanzelf, maar 4 van de 5 keer ook niet en dan zo 24 uur, maar alle koeien, van de week melkauto en vlak erna onderhoudsmonteur dan zie je 's avonds genoeg melk in de boxen liggen hoor, dus nee hier liever niet.
Krijg trouwens voor A2 nieuwe "onderhouds-afspraak" want contract willen ze het niet meer noemen, 2250 voor 1e robot 2e 1770, eigenlijk zelfde als voorheen maar ze kunnen of willen niet alle 123 onderdelen meer produceren, welke het precies zijn is me ook onduidelijk, wat ik wel weet is dat er gigantisch veel A2's ingerolen zijn bij Lely en gesloopt voor onderdelen en ze ook nog elke week op marktplaats aangeboden worden voor 2.500/ stuk.
Ik vraag mij af of als Lely geen datum gesteld had of er dan de helft van die robots nog gewoon gedraait had.
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor sivert » zo jan 17, 2021 15:29

Schoonvelde schreef:Ik weet niet wat Lely toe wil hebben op 4 lely a4 voor a5 maar om de 7 jaar vervangen dan is robot melken echt een financieel disaster. Reken maar eens uit. 4 nieuwe botjes kost in aanschaf ongeveer evenveel dan luxe 2x18 zij aan zij met gebouw en riante wachtruimte.
Echter een goede zij aan zij melk je zo 15 jaar in met misschien een halve cent onderhoud per liter.
Bij de edf zie je dit probleem ook, robot bedrijven zitten gewoon 4 cent hoger met de kritische kostprijs gerekend over meerdere jaren.
Ik denk dat je melkers met gemak 30 euro per uur kunt betalen en dat standaard melken dan nog steeds goedkoper is. Voor 30 euro kan ik wel aan personeel komen.

Zonder nu echt negetief over robots te willen zijn, economisch winnen ze het nog niet. Als ze na 7 jaar vervangen moeten worden dan zou het een enomische ramp zijn wil je als boer ook nog een beetje als ondernemer functioneren. Robots moeten gewoon 15 jaar probleemloos draaien en dat moet met de tarieven die worden berekend voor All in contracten ook met gemak kunnen.

Kijk dat die rubbertjes zo duur zijn is gewoon een gevolg van een verdienmodel, wil je geen all in contract dan betaal je het gewoon via de rubbertjes. Je betaald net als bij een auto of trekker niet voor die rubbertjes maar voor het management, administratie, marketing, etc .... die rubbertjes kosten gewoon niks om te maken. Sterker nog, ik denk dat bij een nieuwe melkrobot er niet meer dan 25 duizend euro aan materiaal zit. De rest is voor het circus erom heen.

Vorig jaar uit nieuwsgierigheid gevraagd wat vervanging kost. Voor 3 robots was dat € 175000. We hebben 2 A4's van 2011 en 1 A4 van 2016. Vervanging van 1 robot (alleen de robot, zonder dus M4USE en CU) kostte € 50.000
sivert

Berichtdoor sivert » zo jan 17, 2021 15:58

Schoonvelde schreef:
Flyinghollander schreef:heb een jaar met a4 gemolken, 4 keer nacht storing, waarbij 1 een eigen fout was, vond het wel meevallen. Melkzak is klote, maar zelfs de tweede keer vervangen kon ik het in een kwartiertje.

Nadeel van die melkzak is dat de melk in het vacuum systeem komt en vervolgens alle klepjes die je maar tegenkomt storing op krijgt, niet tegelijk maar iedere nacht een ander klepje :roll: . Afgelopen maand hier bij alle robots die melkzak lek gehad :oops: :oops: , ook zit er op de a4 van die rode sleeves die de laatste tijd vaak lek zijn. Daarnaast is de camera regelmatig lek en van alle robot merken van het laagste niveau. Op de a5 zit de melkzak niet meer, rode sleeves niet meer en een andere camera.

Bedoel je de camera van de laser? Hier afgelopen maand ook veel malheur aan de robots van 2011, een kapotte manifold, een kapotte melkzak, stoomapparaat 3 keer stuk, andere laser, kabelbreuk in de kabel naar de voersensor waardoor de robot uitviel en afgelopen herfst een nieuwe schroefcompressor. De vorige (een overgenomen ruilcompressor) was overleden en de compressor van 2016 waar 2 robots op lopen had ook al 23000 uur op de teller. Nu lopen de 3 robots op de schroefcompressor en als de luchtdruk te laag wordt slaat de oude compressor aan. Normaal zitten we met onderhoudskosten incl. reinigingsmiddel op circa 1.15 cent maar dat gaat dit jaar niet lukken.
sivert

Berichtdoor boer pieter » zo jan 17, 2021 17:45

Daarom denk ik ook elke 7 jaar een nieuwe, een lease kontrast vast bedrag in de maand en gaan
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor jan.nl » zo jan 17, 2021 18:25

boer pieter schreef:Daarom denk ik ook elke 7 jaar een nieuwe, een lease kontrast vast bedrag in de maand en gaan

Ga je elke 7 jaar de bietenbrug op Pieter.Die a4 is blijkbaar een slechte serie geweest.Te snel op de markt gebracht?
Van de a3 next hoor je de minste klachten. :yes:
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor kobonde » zo jan 17, 2021 18:28

boer pieter schreef:Daarom denk ik ook elke 7 jaar een nieuwe, een lease kontrast vast bedrag in de maand en gaan

Onze Delavals zijn nu 12 jaar oud, en doen het nog prima. Wel hebben we vorig jaar een nieuwe kompresser gekocht de
vorige had 43000 uur gedraaid en een keer een nieuwe scroll in gezet. Sinds ze 10 jaar zijn hebben we geen all in service
kontrakt meer, maar de onderhouds kosten zijn nu zeker niet hoger, kleine dingen repareer ik zelf en koop onderdelen
buiten Delaval om. Onderhand zijn er ook veel gebruikte/gereviseerde onderdelen te koop, ook via de dealer want die
verkoopt de inruilers in onderdelen. Onze loopt nog op alpro med windows 7, we hebben nog een reserve Pc liggen
voor het geval de huidige vast loopt en denk nog wel 5 tot 8 jaar met ze door te melken.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Mellek » zo jan 17, 2021 19:37

Ik zie bij Lely center Instagram ook wel eens dat er A4's ingeruild worden op A5, maar ik vind 7 jaar wel wat overdreven, dan mag je haast wel een miljoen per robot melken ofzo, misschien dat daar een beetje verschil in zit, onze draait nu 21 jaar, ik weet niet wat 21 jaar leasen kost?
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken