Ervaring met kruislingen (deel 11)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Ervaring met kruislingen (deel 11)

Berichtdoor Mellek » wo jan 13, 2021 22:19

melker schreef:Gebruik alleen nog Verdi, komen niet al te zware kalveren van. Melken een 25 Brown Vigor zit nog wel eens een vervelende trapper tussen verder goede dieren maar gebruik hem om die reden niet meer.

Verdi, krijg je ze daar wel drachtig mee? Heb er hier ook gebruikt maar heel veel terugkomers ook paar na 3x nog niet drachtig lijkt me bevruchtend vermogen van -4 -5 ofzo, of mijn part -10, op koeien of pinken maakt ook al geen verschil ..
Ik gebruik verder nog Vivid, maar heeft ook een geboortegemak van 89.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Søndergård » do jan 14, 2021 22:12

Bij de overname van het bedrijf een aantal kruislingen Holstein-friesian op Deens rood, later Scandinavisch rood. Qua produktie konden ze wel mee komen, vruchtbaarheid viel zwaar tegen, om over de uiers nog maar te zwijgen.

Nog 1'tje lopen, echte werkkoe, bijna onvoorstelbaar dat het een kruising is.
Søndergård

Berichtdoor melker » za jan 16, 2021 23:48

Lopen best veel kalveren tussen die bruin zijn, valt mij zo niet op dat Verdi veel slechter bevrucht.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Mellek » zo jan 17, 2021 14:35

Søndergård schreef:Bij de overname van het bedrijf een aantal kruislingen Holstein-friesian op Deens rood, later Scandinavisch rood. Qua produktie konden ze wel mee komen, vruchtbaarheid viel zwaar tegen, om over de uiers nog maar te zwijgen.

In het begin ook veel van die Zweeds Deens Fins roodbont ingekruist, op enkele stieren na (David Fastrup) weinig bijzonders, gebruik alleen nog wat Fimbe, verder vooral brown Swiss. Ook zat montbeliarde gebruikt, melk nog steeds een boel, welke denk je dat hier het beste doet?? LITJENS Redon, een stier van 6 euro bij CRV toen. Lopen er nog 6, in het begin gewone gemiddelde koeien, maar stomen nu wel langzaam op, en alle zonder problemen.
Mellek

Berichtdoor Søndergård » zo jan 17, 2021 19:43

Mellek schreef:
Søndergård schreef:Bij de overname van het bedrijf een aantal kruislingen Holstein-friesian op Deens rood, later Scandinavisch rood. Qua produktie konden ze wel mee komen, vruchtbaarheid viel zwaar tegen, om over de uiers nog maar te zwijgen.

In het begin ook veel van die Zweeds Deens Fins roodbont ingekruist, op enkele stieren na (David Fastrup) weinig bijzonders, gebruik alleen nog wat Fimbe, verder vooral brown Swiss. Ook zat montbeliarde gebruikt, melk nog steeds een boel, welke denk je dat hier het beste doet?? LITJENS Redon, een stier van 6 euro bij CRV toen. Lopen er nog 6, in het begin gewone gemiddelde koeien, maar stomen nu wel langzaam op, en alle zonder problemen.

Soms kan je het best bij het ouwe vertrouwde CRV blijven, als die marketing mannetjes van tegenwoordig me gladde praatjes die je gouden bergen beloven.
Neem nou zo'n Stef Beunk, ik wil niets verkeerds over die man zeggen hoor, maar hij beschikt over het verkoop talent om rassen als Pools rood aan de man te brengen en hordes volgelingen te krijgen.

Ik zie hier op Herning wel mooie Rooie Skandinaven, maar het gros van de veehouders hier willen er zo snel mogelijk van af. Voorheen toen het stamboek werd afgeschaft (om het slag te redden) mocht men er Holstein, MRIJ, Brownvee en Montbeliarde doorfokken, dat was nog zo slecht niet .
Later kwamen de invloeden van Zweden en Finland, uiers uit de middeleeuwen, toen haakte ook mening Deens boer af. Naar mijn weten is er nooit foktechnisch iets goed komen uit Finland of Sweden.
Braut schijnt het in NL goed gedaan te hebben, en Peterslund. Dat zijn namen waar men hier nooit van gehoord heeft ondanks dat het de grootste exportprodukten zijn uit die klasse.
Søndergård

Berichtdoor Mellek » zo jan 17, 2021 20:19

Ja Braut en Peterslund zijn qua produktie ook helemaal niets bijzonders. Verder gewoon gemiddelde koeien die meestal wel een poosje blijven lopen. Braut is over de hele wereld verkocht, geen idee waarom zo massaal, heb er hier maar een paar aan de melk gehad, Peterslund net zo, en die kwam van CRV, heb er ooit wel eens 1 wegens karakter weg gedaan.

Maar ik melk nog steeds 3 davids en 3 fastrups en nog 6 fastrups bij de pinken zie ik net, misschien een risico van cegetal maar zijn verder gewoon goeie melkkoeien, ik vergat nog de Cigar, daar lopen er ook nog 3 van, je hebt er altijd 1 die veel te klein is verder vlotte koeien. Dat ze wat meer als de gemiddelde Scandinaaf geven heeft denk ik ook vooral met wat HF en BRownswiss bloed te maken.
Mellek

Berichtdoor Poekske » ma jan 18, 2021 05:04

Mellek schreef:Ja Braut en Peterslund zijn qua produktie ook helemaal niets bijzonders. Verder gewoon gemiddelde koeien die meestal wel een poosje blijven lopen. Braut is over de hele wereld verkocht, geen idee waarom zo massaal, heb er hier maar een paar aan de melk gehad, Peterslund net zo, en die kwam van CRV, heb er ooit wel eens 1 wegens karakter weg gedaan.

Maar ik melk nog steeds 3 davids en 3 fastrups en nog 6 fastrups bij de pinken zie ik net, misschien een risico van cegetal maar zijn verder gewoon goeie melkkoeien, ik vergat nog de Cigar, daar lopen er ook nog 3 van, je hebt er altijd 1 die veel te klein is verder vlotte koeien. Dat ze wat meer als de gemiddelde Scandinaaf geven heeft denk ik ook vooral met wat HF en BRownswiss bloed te maken.

Die peterslunds hadden idd een pittig karakter maar vond het wel mooie koeien, met redelijk melk
Poekske

Berichtdoor jan 1 » ma jan 18, 2021 10:09

Dario van CRV schijnt het wel goed te doen ,is BS .Iemand ervaring mee ?
jan 1

Berichtdoor jan b » ma jan 18, 2021 11:34

Heb net Frank BS en Tony PP Fleck van ki Samen in het vat laten stoppen
jan b

Berichtdoor Søndergård » ma jan 18, 2021 20:54

Soms vraag ik me weleens af wat de Skandinavisch rode mix meer te bieden heeft dan bevoorbeeld MRIJ.
Søndergård

Berichtdoor melker » wo feb 10, 2021 15:50

Loop niet helemaal bij, maar nam wat oudere Boerderij bladen mee uit kantine, las ik stuk van Hans vB van 17/11 2020, dit keer helemaal met Hans eens, sterker nog stier Reliever had ik in oktober al 100 rietjes van waarvan helft al verspoten. Viel mij direct ook al op veel belovende gehalte stier met goede exterieur gegevens, blijft natuurlijk effe afwachten wat er van terecht komt :)
melker

Berichtdoor opelmanta » do feb 11, 2021 09:49

Je bent wel eens wat heen en weer met jongvee. Fok je nu weer genoeg voor je zelf op of gebruik je de 25 die van deze rieten overblijven als vogelverschrikker?
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor boer pieter » do feb 11, 2021 11:13

Søndergård schreef:Soms vraag ik me weleens af wat de Skandinavisch rode mix meer te bieden heeft dan bevoorbeeld MRIJ.

Helemaal nix mis met Scandinavisch rød
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor melker » do feb 11, 2021 11:16

Heb inmiddels al weer 200 stuks thuis, zit nog een 30 in Duitsland die aangekocht zijn. Had 3 jaar terug Ibr uitbraak, sindsdien kan er geen jongvee van eigen bedrijf meer naar Duitsland.
melker

Berichtdoor Hans van Bergen » do feb 11, 2021 11:58

Wij hebben hier beesten van vlgs mien dezelfde opfokkert as jullie Meine. Dwz uiterst noord oost Duitsland :yes:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij