melker schreef:Probleem is meer ambtenaren zijn baas, elke nieuwe minister wordt bewerkt en geprogrammeerd volgens ambtelijke normen, daarom liefst een groentje die zijn het makkelijkst te bewerken. Laatste echt goede gewichtige ministers op landbouw waren Veerman en toch ook van Aartsen, daarna alleen maar nobodys

Wat voor toeslagen affaire probleem was is bij ministerie van landbouw geen haar beter, komen om in ambtelijke regels wat dat betreft heeft Pieter Omzigt nog maar tipje van de beerput opgelicht

De oplossing is soms ook helemaal niet meer voorhanden in een normaal politiek landschap. Ik weet uit eigen ervaring dat Schouten zich doodschrok van de complexiteit van de mestwetgeving. Oprecht wilde ze dit veranderen. Resultaat nog meer regeltjes. Het lukt gewoon niet, oorzaak Onderling wantrouwen, maar blijven polderen, maar ook belangbehartigers die wanneer het puntje bij het paaltje komt niet durven door te pakken. Wat gebeurt er met de derogatie wanneer wij aandringen als boeren om alles eenvoudiger te maken. Dan zul je langs Brussel moeten, nu vinden die de NLD derogatie maar enorm en stellen die liever naar beneden bij dan naar boven.
Dit gold ook voor de PAS, ik weet dat er enkele deskundigen waren met een agrarisch hart die stelden dat het beter was om de deksel op de stikstof (pas) ketel te houden. Dit terwijl er ook lieden waren die het voor de PAS uitspraak al waardeloos vonden en wilden omvergooien. Nu was het de MOB die de deksel eraf heeft gehaald met als gevolg de stikstof chaos waar we nu in zitten. Het eindpunt voor ons als landbouw is nog diffuus.
Feitelijk zou je de boel alleen maar los kunnen krijgen door chaos te veroorzaken bijvoorbeeld door de derogatie te laten ploffen. Met als de gevolg de grote vraag wat komt ervoor terug.
Ik denk dat als gevolg van de toeslagenaffaire dat je wel een overheid krijgt die meer uniform gaat werken (gratis kinderopvang voor iedereen) in plaats van maatwerk. Daarom zie ik de lobby voor een mestwetgeving op basis van Kringloopwijzer ook al jaren als een kansloze missie van onze belangenbehartigers.
Ik denk dat de overheid zich niet teveel meer gaat branden aan maatwerk voorlopig (tot er weer een generatie zit die het vergeten is), ook niet bij het klimaat dossier, stikstof dossier. Dat zal niet in het voordeel van de landbouw uitpakken vrees ik.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.