Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor G.U. » do jan 21, 2021 12:32

Kasé5 schreef:Precies Wit :yes:
Stagiaire zei vorige week, "kabinet is gevallen, zijn we ook mooi van Schouten af"
Ik zei gefeliciteerd met je toekomst jongen, 90% kans dat we nu een mindere krijgen na afgelopen jaar!
Je moet bekant ten einde raad wezen om dat te willen doen

Het lijkt indd elke keer weer dat ze wéér iemand weten te vinden die de boel nog meer verkloten kan dan zijn/haar voorganger...
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor G.U. » do jan 21, 2021 12:34

Henk schreef:Eentje die nog slechter is dan Schouten :?: Dan kunnen we beter massaal de handdoek in de ring gooien denk ik...

Ik hoop het niet. Maar er zijn ondertussen niet zoveel partijen meer die nog boervriendelijk zijn.
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor melker » do jan 21, 2021 13:18

Probleem is meer ambtenaren zijn baas, elke nieuwe minister wordt bewerkt en geprogrammeerd volgens ambtelijke normen, daarom liefst een groentje die zijn het makkelijkst te bewerken. Laatste echt goede gewichtige ministers op landbouw waren Veerman en toch ook van Aartsen, daarna alleen maar nobodys :( Wat voor toeslagen affaire probleem was is bij ministerie van landbouw geen haar beter, komen om in ambtelijke regels wat dat betreft heeft Pieter Omzigt nog maar tipje van de beerput opgelicht :(
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Nix » do jan 21, 2021 13:39

[url][/https://www.interessantetijden.nl/2021/01/18/duitse-heide-kerngezond-bij-stikstof-nederlandse-beroerd/]
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt aan iedereen gedacht
Nix

Beroep: tob-boer

Berichtdoor Kasé5 » do jan 21, 2021 14:00

melker schreef:Probleem is meer ambtenaren zijn baas, elke nieuwe minister wordt bewerkt en geprogrammeerd volgens ambtelijke normen, daarom liefst een groentje die zijn het makkelijkst te bewerken. Laatste echt goede gewichtige ministers op landbouw waren Veerman en toch ook van Aartsen, daarna alleen maar nobodys :( Wat voor toeslagen affaire probleem was is bij ministerie van landbouw geen haar beter, komen om in ambtelijke regels wat dat betreft heeft Pieter Omzigt nog maar tipje van de beerput opgelicht :(

Veerman, als die het vandaag weer zou doen (doet ie 200% zeker niet) gaan ook heel wat treurwilgen onder ons van hun sokkel :yes:
Ik weet nog goed in een volle Kruisweg in Marum; een kalverhouder zat een hele tirade te houden dat ie al jaren geen inkomen had.
Veerman was heel duidelijk; "Klagen dat de marktprijs te laag is geen ondernemerschap! En nog wat, niemand heeft tegen je gezegd dat je boer moet worden". :!: :!:
Was gewoon duidelijke taal.
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Schoonvelde » do jan 21, 2021 14:06

melker schreef:Probleem is meer ambtenaren zijn baas, elke nieuwe minister wordt bewerkt en geprogrammeerd volgens ambtelijke normen, daarom liefst een groentje die zijn het makkelijkst te bewerken. Laatste echt goede gewichtige ministers op landbouw waren Veerman en toch ook van Aartsen, daarna alleen maar nobodys :( Wat voor toeslagen affaire probleem was is bij ministerie van landbouw geen haar beter, komen om in ambtelijke regels wat dat betreft heeft Pieter Omzigt nog maar tipje van de beerput opgelicht :(

De oplossing is soms ook helemaal niet meer voorhanden in een normaal politiek landschap. Ik weet uit eigen ervaring dat Schouten zich doodschrok van de complexiteit van de mestwetgeving. Oprecht wilde ze dit veranderen. Resultaat nog meer regeltjes. Het lukt gewoon niet, oorzaak Onderling wantrouwen, maar blijven polderen, maar ook belangbehartigers die wanneer het puntje bij het paaltje komt niet durven door te pakken. Wat gebeurt er met de derogatie wanneer wij aandringen als boeren om alles eenvoudiger te maken. Dan zul je langs Brussel moeten, nu vinden die de NLD derogatie maar enorm en stellen die liever naar beneden bij dan naar boven.

Dit gold ook voor de PAS, ik weet dat er enkele deskundigen waren met een agrarisch hart die stelden dat het beter was om de deksel op de stikstof (pas) ketel te houden. Dit terwijl er ook lieden waren die het voor de PAS uitspraak al waardeloos vonden en wilden omvergooien. Nu was het de MOB die de deksel eraf heeft gehaald met als gevolg de stikstof chaos waar we nu in zitten. Het eindpunt voor ons als landbouw is nog diffuus.

Feitelijk zou je de boel alleen maar los kunnen krijgen door chaos te veroorzaken bijvoorbeeld door de derogatie te laten ploffen. Met als de gevolg de grote vraag wat komt ervoor terug.

Ik denk dat als gevolg van de toeslagenaffaire dat je wel een overheid krijgt die meer uniform gaat werken (gratis kinderopvang voor iedereen) in plaats van maatwerk. Daarom zie ik de lobby voor een mestwetgeving op basis van Kringloopwijzer ook al jaren als een kansloze missie van onze belangenbehartigers.

Ik denk dat de overheid zich niet teveel meer gaat branden aan maatwerk voorlopig (tot er weer een generatie zit die het vergeten is), ook niet bij het klimaat dossier, stikstof dossier. Dat zal niet in het voordeel van de landbouw uitpakken vrees ik.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Brede interesse

Berichtdoor jan.nl » do jan 21, 2021 17:59

Schoonvelde schreef,

Ik denk dat als gevolg van de toeslagenaffaire dat je wel een overheid krijgt die meer uniform gaat werken (gratis kinderopvang voor iedereen) in plaats van maatwerk. Daarom zie ik de lobby voor een mestwetgeving op basis van Kringloopwijzer ook al jaren als een kansloze missie van onze belangenbehartigers.

@Schoonvelde,wat is volgens jou de oplossing voor de mestwetgeving :!:
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor Poekske » do jan 21, 2021 19:39

jan.nl schreef:
Schoonvelde schreef,

@Schoonvelde,wat is volgens jou de oplossing voor de mestwetgeving :!:

1 koe is 1 koe, 1 kalf 1 kalf, 1 dier tussen 1 en 2 jaar 1. Zo voor melkvee en vleesvee apart. Varkens kippen netzo. En dat afhankelijk van de totale landbouwgrond per land?.
Poekske

Berichtdoor boer pieter » do jan 21, 2021 19:42

2,5 dier een heden per ha
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor G.U. » do jan 21, 2021 20:42

Zolang de mestplaatsing verantwoord kan worden kan er mijn inziens veel. Als je geen megabedrijven wilt, stel dan een grens aan de maximale grootte. Fraudeurs hard aanpakken en steekproefgewijs controleren zoals nu al gedaan wordt. Dat zal wel niet waterdicht zijn maar het eeuwige riedeltje dat de goeden met de kwaden lijden geloof ik nou ook wel een keer. Wie frauderen wil gaat zn gang maar, als je tegen de lamp loopt mogen ze je nakijken
Wâldgaren dairy
G.U.

Vorige

Keer terug naar Koe en economie