Voeding van kalveren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Voeding van kalveren

Berichtdoor king » zo feb 07, 2021 19:38

inseminatieservice schreef:Hoe sneller ze groeien des te eerder kunnen ze weer kalveren, insemineren/dekken bij levend gewicht van 380/400 kilo.

Het leek mij vrij veel, die 380-400, maar dochter heeft hier voor school 2 jaar terug eens wat aan het meten geweest, maar klopt vrij aardig, maar moet er bij zeggen, dat er hier ook wel met minder gewicht bij de stier gaan, maar dat zijn ook beesten die volwassen de 600kg ook niet halen en ook nooit zullen halen :roll:
the sun looks like the afterlife in a battlefield after de rainfall
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor Flyinghollander » ma feb 08, 2021 07:37

G.U. schreef:Een maand later afkalven betekend ook een maand langer fosfaatruimte gebruiken voor jongvee. En als pinken >2 jaar zijn komen ze in categorie 100, dus tellen dan ook nog zwaarder als jongvee <2 jaar. Een maand kuil zijn de kosten niet meer.

is toch 2 kg per maand voor pinken boven het jaar.
Flyinghollander

Berichtdoor opelmanta » vr feb 12, 2021 14:22

Vooral @ Henk. Wat drinken twee normale stiertjes van vijf dagen die bij een koe in het strohok lopen?
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor Henk » vr feb 12, 2021 15:58

opelmanta schreef:Vooral @ Henk. Wat drinken twee normale stiertjes van vijf dagen die bij een koe in het strohok lopen?
Geen flauw idee. Best veul denk wanneer ze soms wel 2 kilo per dag groeien.
Maar je hebt er ook die net een kilo/dag halen :yes: dus de opname zal per kalf wisselen denk ik.
Is ook niet spannend wat ze drinken :no: dr is niemand anders die m opdrinkt...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor opelmanta » vr feb 12, 2021 19:16

Ik vroeg het mij af. Met de koude heb ik twee stiertjes in het afkalfhok gelaten. Ik had nog een gammele koe, die heb ik er maar bij gedaan. Hij gaf nog 20 liter en dat wordt van de roosters af in het strohok nooit minder. Hij heeft nu een uier dat lijkt op dat van een droge koe. Zullen die stiertjes wel 20 liter verdelen met mekaar.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor king » vr feb 12, 2021 21:41

opelmanta schreef:Ik vroeg het mij af. Met de koude heb ik twee stiertjes in het afkalfhok gelaten. Ik had nog een gammele koe, die heb ik er maar bij gedaan. Hij gaf nog 20 liter en dat wordt van de roosters af in het strohok nooit minder. Hij heeft nu een uier dat lijkt op dat van een droge koe. Zullen die stiertjes wel 20 liter verdelen met mekaar.

Da's heel goed mogelijk :yes:
the sun looks like the afterlife in a battlefield after de rainfall
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor opelmanta » di maart 02, 2021 09:44

Henk schreef:
opelmanta schreef:Vooral @ Henk. Wat drinken twee normale stiertjes van vijf dagen die bij een koe in het strohok lopen?
Geen flauw idee. Best veul denk wanneer ze soms wel 2 kilo per dag groeien.
Maar je hebt er ook die net een kilo/dag halen :yes: dus de opname zal per kalf wisselen denk ik.
Is ook niet spannend wat ze drinken :no: dr is niemand anders die m opdrinkt...

Twee HF, uiteraard zwartbont, stieren van 57,5 en 59,5 kg in twee weken. Beide van pinkenstier en één ervan uit een pink. Geen € 50,- per uur aan besteed Henk, twee keer wat stro instrooien. Voldoet mij wel.
opelmanta

Berichtdoor Søndergård » vr maart 12, 2021 21:04

G.U. schreef:Een maand later afkalven betekend ook een maand langer fosfaatruimte gebruiken voor jongvee. En als pinken >2 jaar zijn komen ze in categorie 100, dus tellen dan ook nog zwaarder als jongvee <2 jaar. Een maand kuil zijn de kosten niet meer.

maar je wilt toch wel een goed inwikkelt beest in de stal hebben te lopen?
Søndergård

Berichtdoor G.U. » vr maart 12, 2021 21:06

Søndergård schreef:

Als ze met 24 maand geen 550 kg zijn moet je even naar je opfok kijken. En vaarzen van 1,60 hoef ik nou ook weer niet. En een vaars is toch ook nog niet klaar met groeien. Tot een jaar of zes, zeven ontwikkelen ze zich nog door.
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Søndergård » wo mei 05, 2021 20:13

G.U. schreef:
Søndergård schreef:

Als ze met 24 maand geen 550 kg zijn moet je even naar je opfok kijken. En vaarzen van 1,60 hoef ik nou ook weer niet. En een vaars is toch ook nog niet klaar met groeien. Tot een jaar of zes, zeven ontwikkelen ze zich nog door.

hoe dan ook, heb ze het liefst twee jaar of ouder bij het afkalven.
Søndergård

Vorige

Keer terug naar Koe en voer