Ervaring met kruislingen (deel 11)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Ervaring met kruislingen (deel 11)

Berichtdoor Hans van Bergen » do feb 11, 2021 12:01

Hoor ik vaker trouwes dat men op de plee zit en een ouwe Boerderij leest, geen enkel ongelezen artikel meer kan vinden en men dan maar mien stukje maar leest en het dan toch nog wel aardig vond :yes: I'l take it as a compiliment :yes:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor melker » do feb 11, 2021 13:30

Heb je ze ook bij Kiers weg, zitten wel een 1000.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Mellek » do feb 11, 2021 19:30

Is dat een nieuwe rage ofzo? Lijkt wel of de helft van de NL boeren "koeien uit Duutsland" heeft.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Richt » do feb 11, 2021 19:59

Mellek schreef:Is dat een nieuwe rage ofzo? Lijkt wel of de helft van de NL boeren "koeien uit Duutsland" heeft.

mooi zo door doen, dan zakken de prijzen ook niet zo gauw :yes:
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Mellek » do feb 11, 2021 20:17

Richt schreef:
mooi zo door doen, dan zakken de prijzen ook niet zo gauw :yes:

Ik snap wel dat ze daar bij jullie geen fosfaat nodig zijn, maar zijn er hier in NL dan geen koeien te koop ?
Massaal alles onder de blauwe ?
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor boer pieter » do feb 11, 2021 21:09

Ik snap dat ook niet er gaan echt auto's vol pinken hier vandaan naar nl maar ik vind het prima
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor melker » do feb 11, 2021 22:50

Voor de zoveelste keer, ieder kalf dat tot afkalven op 2 jarige leeftijd aanwezig is kost ca 35 kg fosfaat, moet je dat huren kost dat 35 maal 34 € per kg is 1190 euro plus dan kosten van opfok wat het in D of DK ook kost, ook al koop je ze van hobbyboer, heeft zelfde kosten dus als je ze kan kopen voor rond 1500. Dus opfok in NL kan gewoon niet concurrerend of je moet het zien als hobby en hobby’s kosten geld.
melker

Berichtdoor boer pieter » vr feb 12, 2021 09:22

Ok maar wat kost ziekte insleep
boer pieter

Berichtdoor Henk » vr feb 12, 2021 09:28

melker schreef:Voor de zoveelste keer, ieder kalf dat tot afkalven op 2 jarige leeftijd aanwezig is kost ca 35 kg fosfaat, moet je dat huren kost dat 35 maal 34 € per kg is 1190 euro plus dan kosten van opfok wat het in D of DK ook kost, ook al koop je ze van hobbyboer, heeft zelfde kosten dus als je ze kan kopen voor rond 1500. Dus opfok in NL kan gewoon niet concurrerend of je moet het zien als hobby en hobby’s kosten geld.

Beetje kortzichtig Melker. Want dan moet je jezelf de vraag stellen waarom je ooit jongvee had.
Waarom ooit een jongveestal gebouwd? Die stenen en dat staal had je toen ook voor meer koeien kunnen gebruiken :yes:

Tis buitengewoon triest dat Nederlandse veehouders min of meer gedwongen worden tot een invalide bedrijfsvoering.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor melker » vr feb 12, 2021 10:26

Stallen zijn meestal gebouwd voor 2016, toen P rechten werden ingevoerd werden we er plots mee geconfronteerd. Heb inmiddels ook de nodige P rechten aangeschaft om de hobby :( Daarom is het des te belangrijker dat je vee fokt wat ze in buitenland niet hebben, dus liefst zo extreem hoog mogelijk eiwit percentage, om maar even weer terug te komen op collum van HvB.
melker

Berichtdoor melker » vr feb 12, 2021 10:31

boer pieter schreef:Ok maar wat kost ziekte insleep

Zolang je jongvee of vaarzen aankoopt valt dat meestal wel mee, maar sommige mensen hebben fobie.
melker

Berichtdoor Poekske » vr feb 12, 2021 13:34

melker schreef:

Zolang je jongvee of vaarzen aankoopt valt dat meestal wel mee, maar sommige mensen hebben fobie.

Ontsmet je telkens de loonwerker of veearts komt, hem en zen spullen van kop tot teen?
Poekske

Berichtdoor boer pieter » vr feb 12, 2021 14:48

mijn loonwerker heeft een paar tanken die alleen bij salmonella 2 boeren rijden bv ,en ja ik eis van de veearts en inseminator dat ze met schone overal komen ,ook worden de laarsen ontsmet voor ze de stal in gaan ,je kunt het flauwekul vinden maar ik heb de hoogste gezondheids status en dat wil graag zo houden ,bv salmonella als je dat hebt moet je je aan alerhande regels houden en er komt gewoon een dag dat je word gekort op melk en vlees als je het hebt ,en dat gaat straks voor allerlei vee ziektes geleden ik vind het ook niet leuk maar zo zit het ,de consument eist van alles maar wil er niet voor betalen (n)
boer pieter

Berichtdoor inseminatieservice » vr feb 19, 2021 15:02

boer pieter schreef:mijn loonwerker heeft een paar tanken die alleen bij salmonella 2 boeren rijden bv ,en ja ik eis van de veearts en inseminator dat ze met schone overal komen ,ook worden de laarsen ontsmet voor ze de stal in gaan ,je kunt het flauwekul vinden maar ik heb de hoogste gezondheids status en dat wil graag zo houden ,bv salmonella als je dat hebt moet je je aan alerhande regels houden en er komt gewoon een dag dat je word gekort op melk en vlees als je het hebt ,en dat gaat straks voor allerlei vee ziektes geleden ik vind het ook niet leuk maar zo zit het ,de consument eist van alles maar wil er niet voor betalen (n)

Wij hebben op elk bedrijf onze eigen laarzen en kleding staan, alleen om versleping van ziektes te voorkomen.
inseminatieservice.nl
inseminatieservice

Beroep: RMS Inseminator
Interesses: Vruchtbaarheid van de koe

Berichtdoor jan.nl » vr feb 19, 2021 15:49

Koop al 40 jaar vaarzen aan Pieter...Als ik tekort heb van mezelf.
Op dit moment zijn er nogal wat nl boeren die in de problemen zijn gekomen door hun halfvolle stal.
Durven niet te kopen,nu bord in de tuin. :yes:
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij