Optimale ALVA 23 maanden

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Optimale ALVA 23 maanden

Berichtdoor hulsteins » di feb 23, 2021 23:20

Hookwood Holsteins schreef:
boer pieter schreef:Het is vaak zo dat de 1 kalfs koeien die niet echt opvallen gewoon mooi door hobbelen met een heel gewone productie vaak het langst mee gaan die hoog vliegers zijn vaak inde 1 lactatie al op gebrand en vallen vaak in de 2 lactatie tegen

Op tijd droogzetten van deze hoogproductieve vaarzen is mijns inziens van wezenlijk belang. Een te korte droogstand geeft bij deze vaarzen een matige tweede lactatie is mijn ervaring. De derde lactatie maken ze het dan wel weer goed.

3 maanden droog

dan win je die maand eerder afkalven ook gauw terug
dat is mijn mening
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor boer pieter » wo feb 24, 2021 05:27

Hahaha inderdaad (y)
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Poekske » wo feb 24, 2021 06:25

Tussen 6 weken droog en 3 maanden zitten 6 weken verschil...
Poekske

Berichtdoor Hookwood Holsteins » wo feb 24, 2021 09:10

hulsteins schreef:
Hookwood Holsteins schreef:
boer pieter schreef:Het is vaak zo dat de 1 kalfs koeien die niet echt opvallen gewoon mooi door hobbelen met een heel gewone productie vaak het langst mee gaan die hoog vliegers zijn vaak inde 1 lactatie al op gebrand en vallen vaak in de 2 lactatie tegen

Op tijd droogzetten van deze hoogproductieve vaarzen is mijns inziens van wezenlijk belang. Een te korte droogstand geeft bij deze vaarzen een matige tweede lactatie is mijn ervaring. De derde lactatie maken ze het dan wel weer goed.

3 maanden droog

dan win je die maand eerder afkalven ook gauw terug
Die vaarzen moeten gewoon minimaal 6 weken droog staan. Hier hield ik de laatste jaren 5 weken aan voor alle koeien. Op zich gaat dat prima maar bij de vaarzen eigenlijk niet. Zeker als ze dan ook nog wat eerder kalven, dan staan ze zo minder dan een maand droog. Kalven dan zonder uier af en dan valt het niet mee om er een fatsoenlijke productie onder te krijgen. Gehalten zijn wel hoger maar in totaal valt het toch tegen. Scheelt zo 20 punten in LW ten opzichte van de eerste lijst.

https://www.melkvee.nl/artikel/73268-ko ... erzoekers/

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Hookwood Holsteins

Vorige

Keer terug naar Koe en economie