GRAS 2021

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

GRAS 2021

Berichtdoor Jaap » ma feb 22, 2021 22:13

Ik zag al diverse berichten in het 'hoe is het weer bij jullie' topic reacties over mestrijden. Volgens mij een mooie aanleiding om dit nieuwe topic te maken: GRAS 2021.
Ik wil wel beginnen: waar geen sneeuw lag, komt het gras wel met bruine groeipunten de korte winter uit. Geen idee of dat kwaliteit kost straks? Of groei achterachterstand?
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Re: GRAS 2021

Berichtdoor G.U. » ma feb 22, 2021 23:51

Zie hier veel verschil in nieuwe weides en de stukken met oude zoden. De het nieuwe grasland ziet er veel groener uit. De oude vrucht zal straks ook wel snel steeds groener weer worden met het stijgen van de temperatuur.
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Tommetje » di feb 23, 2021 08:59

Ik heb een paar velden italiaans raaigras (van na aardappelen) dat wat lang de winter was ingegaan, die nu nogal veel roste, dooie toppen heeft. Andere jaren hier nog in de streek gezien dat ze voormaaien of uitharken dan... Ik denk dat ik daar nog meer schade mee zal aanbrengen. Wat is het beste om te doen? Die dode bladeren zullen qua schimmelvorming op de bodem en smakelijkheid van het gras niet goed zijn, of is dat toch volledig weggeteerd tegen half april?

De snelle lenterogge zie ik bijna veranderen, die heeft helemaal geen probleem gehad van sneeuw of vorst.
Tommetje

Beroep: Koeieboer, beetje zwieneboer,... en robotboer

Berichtdoor G.U. » di feb 23, 2021 09:28

Afgelopen herfst durfde ik niet meer met een trekker op het nieuwe grasland. Daar stond nog wel een dik pak gras op. Dat hebben de schapen mooi opgeruimd. De schapenboer vroeg nog, “wil je de schapen er wel in, want als je het laat staan dan kun je straks als eerste maaien” ben blij dat de schapen er door geweest zijn. Anders had het gras wel een serieuze knoei gehad
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor jan.nl » di feb 23, 2021 10:12

Bij min 15 gaat gras niet dood,ze begint van onder vandaan weer met nieuwe scheuten.Gras met bruine punten groeit ook door alleen bruine punt blijft,maar in mei valt het niet meer op..de natuur is sterk.
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor Hookwood Holsteins » di feb 23, 2021 14:12

Hier vandaag begonnen met mestrijden op een paar hoge percelen. Even wat ruimte maken. Valt mij erg mee in het land. Heb wel eens onder mindere omstandigheden hier de mest op gereden.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Poekske » di feb 23, 2021 18:56

jan.nl schreef:Bij min 15 gaat gras niet dood,ze begint van onder vandaan weer met nieuwe scheuten.Gras met bruine punten groeit ook door alleen bruine punt blijft,maar in mei valt het niet meer op..de natuur is sterk.

Tommetje wacht niet tot mei :mrgreen: maar die toppen zijn zo goed als weg tegen datter gemaaid word
Poekske

Berichtdoor Richt » di feb 23, 2021 22:20

Wij gaan wind maart/begin april met de striegel/wiedeg over het groenland, trek je evt dood spul los en tegen 1. Sneede zie je er niks meer van
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor hulsteins » di feb 23, 2021 23:33

Jaap schreef:Ik zag al diverse berichten in het 'hoe is het weer bij jullie' topic reacties over mestrijden. Volgens mij een mooie aanleiding om dit nieuwe topic te maken: GRAS 2021.
Ik wil wel beginnen: waar geen sneeuw lag, komt het gras wel met bruine groeipunten de korte winter uit. Geen idee of dat kwaliteit kost straks? Of groei achterachterstand?

goed gezien
een achterachterstand wordt vlot een voorstand

eerst maar eens de de week van de rose maan afwachten
dat is mijn mening
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor h.groothuis » do feb 25, 2021 08:10

Bij huis de mest er op 1600 m3 op 45 ha in een 11 uurtjes...als de slangen 1 keer liggen is dat sleepslangeren toch een super systeem !!
h.groothuis

Berichtdoor Hans van Bergen » do feb 25, 2021 10:35

Ja en tering duur (n)
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor G.U. » do feb 25, 2021 10:37

Hans van Bergen schreef:Ja en tering duur (n)

Dat hangt van je huiskavel af. Als je zulke oppervlakten kunt sleepslangeren dan kun je daar met een tank nooit tegen rijden. Ook niet met twee tanken. In het uur is het veel duurder ja. Maar dan gebeurt er ook wat
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Hans van Bergen » do feb 25, 2021 11:16

En per kuub is het alsnog 2 x zo duur
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor melker » do feb 25, 2021 12:07

l zou het net zo duur zijn is het voor de grond altijd beter, veel minder structuurschade. Hier is enorm veel concurentie, bij goed gemixte put en als land als een klok rond stal zit je gem. rond1,50 tot 1,80 per m3. Hier op klei heb je grond zeker 2 week eerder bemest wat ook weer resulteerd in eerder gras. Weide percelen van april doen we altijd met sleepslang ondanks dat we zelf grote tank hebben.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor h.groothuis » do feb 25, 2021 16:08

Ik kan ook niet zeggen dat het duurdr is dan met de tank overal de dammen kapot jagen ....het is wel zaak dat als ze de slangen 1 keer hebben liggen ook zo veel mogelijk bunders over gaan :yes:

vorig jaat 1 keer 300 m3 gedaan en dat kwam op 3 euro/m3, 2 week later nog een 1200m3 en dat kwam toen op 2.25/m3
h.groothuis

Volgende

Keer terug naar Koe en voer