Op start koeien

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Op start koeien

Berichtdoor boer pieter » ma feb 15, 2021 20:18

Hoe starten jullie nieuw melkte koeien op ,ik doe de jonge koeien na 1 dag bij de mk en oudere koeien laat ik er na 3 a 4 dagen bij de groep, kalfjes lopen altyd 24 uur bij de moeder ,nu doen ze bij mijn dochter op het bedrijf de verse koeien maar 1 keer melken een dag of 3 omdat ze dan minder energie verbruiken ,waardoor ze beter in hun vel zitten, ipv direkt vol gas te gaan melken wat vinden jullie hier van
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Re: Op start koeien

Berichtdoor Richt » ma feb 15, 2021 21:28

Hier meeste droge koeien na afkalven eerste melkbeurt mee melken en dan bij de koppel in, kunnen ze goed aan het vreten komen en geen extra groep, wil goed, alleen als een koe er niet fit uit ziet of echt weinig biest heeft terug op stroo.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor auke » di feb 16, 2021 22:41

hier net zo als bij Richt.

als het goed is gaat die verse koe meteen de hele dag vreten dus heb je er geen omkijken meer naar.

Het enig waar ik langzaam mee ben is opstarten van de brok. zit 4 kilo in basis. Begin meestal na 10 dagen verder op te voeren
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor boer pieter » wo feb 17, 2021 09:23

De achter liggende gedachte is dat ze nog wel eens koeien hebben die na een dag wel 50 liter geven en dan na een week instorten omdat het gewoon te snel gaat nu ze ze de eerste paar dagen rust geven gaat dat veel beter ,ze hebben een hoge productie wat best best nog wel eens problemen geeft ,ze hadden gister een met 82 liter :shock: word wel 4 keer gemolken zijn natuurlijk uitzonderingen maar 65 liter komt wel vaker voor ,die heb ik niet maar lig nu ook ver boven de doelstelling,
boer pieter

Berichtdoor Richt » wo feb 17, 2021 09:41

boer pieter schreef:De achter liggende gedachte is dat ze nog wel eens koeien hebben die na een dag wel 50 liter geven en dan na een week instorten omdat het gewoon te snel gaat nu ze ze de eerste paar dagen rust geven gaat dat veel beter ,ze hebben een hoge productie wat best best nog wel eens problemen geeft ,ze hadden gister een met 82 liter :shock: word wel 4 keer gemolken zijn natuurlijk uitzonderingen maar 65 liter komt wel vaker voor ,die heb ik niet maar lig nu ook ver boven de doelstelling,

dan is de 305 dagen productie gemiddeld ook iets van 14-15 000 liter ?
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor boer pieter » wo feb 17, 2021 10:13

Ze geven niet allemaal zo veel maar ze liggen nu op bijna 13000 en ook nog øko
boer pieter

Berichtdoor karst-jan » wo feb 17, 2021 19:25

ik heb ook wel eens meerdere onderzoeken gezien die voordeel aantonen van de koe 1x daags te melken de eerste paar dagen.
dat werkte daar heel goed.

zelf is het bij ons koe kalft, koe uit strohok en meteen melken, daarna pillen erin en ze mag de koppel in.
jerseys en holstein maken we geen verschil in.
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor Poekske » wo feb 17, 2021 20:01

Pillen?
Poekske

Berichtdoor G.U. » wo feb 17, 2021 22:54

@ karst jan, Fosfor pil en een calcium bolus of doe je een selenium pil ofzo?
Ik geef alleen een fosforpil en calcium bolus als ik een koe verdenk van melkziekte of als ze dat heeft icm ca-mg infuus
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Henk » do feb 18, 2021 10:48

karst-jan schreef:ik heb ook wel eens meerdere onderzoeken gezien die voordeel aantonen van de koe 1x daags te melken de eerste paar dagen.
dat werkte daar heel goed.

zelf is het bij ons koe kalft, koe uit strohok en meteen melken, daarna pillen erin en ze mag de koppel in.
jerseys en holstein maken we geen verschil in.

Pillen :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Talis » do feb 18, 2021 14:21

boer pieter schreef:De achter liggende gedachte is dat ze nog wel eens koeien hebben die na een dag wel 50 liter geven en dan na een week instorten omdat het gewoon te snel gaat nu ze ze de eerste paar dagen rust geven gaat dat veel beter ,ze hebben een hoge productie wat best best nog wel eens problemen geeft ,ze hadden gister een met 82 liter :shock: word wel 4 keer gemolken zijn natuurlijk uitzonderingen maar 65 liter komt wel vaker voor ,die heb ik niet maar lig nu ook ver boven de doelstelling,

Dan is je droogstandrantsoen te rijk... Wij voeren ze vrij schraal tot afkalven aan toe. Zodat ze veel langzamer opstarten.. laatst ook een koe die te lang in strohok had gelopen door omstandigheden. Ook nog kalf achterstevoren dus daarna baarmoederonstekingn en zware koorts. Wel 45 kg melk geven. Dan loop je daar dagen mee om te ouwehoeren. Laat ze maar zonder al teveel uier kalven. Als het rantsoen goed is komen ze wel op de melk..
Talis

Berichtdoor MarcB » do feb 18, 2021 16:43

Talis schreef:

Dan is je droogstandrantsoen te rijk... Wij voeren ze vrij schraal tot afkalven aan toe. Zodat ze veel langzamer opstarten.. laatst ook een koe die te lang in strohok had gelopen door omstandigheden. Ook nog kalf achterstevoren dus daarna baarmoederonstekingn en zware koorts. Wel 45 kg melk geven. Dan loop je daar dagen mee om te ouwehoeren. Laat ze maar zonder al teveel uier kalven. Als het rantsoen goed is komen ze wel op de melk..

Dat werkt als je er geen probleem mee hebt dat je dan een langere tussenkalftijd hebt. Maar als je wilt dat je koeien binnen de 360dgn kalven en ook nog een hoge productie realiseren zul toch vanaf de eerste dag de productie er onder moeten hebben.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor Talis » vr feb 19, 2021 05:40

Langzaam opstarten betekent niet dat ze er maanden over doen.. Maar wat mij betreft hoeven ze niet binnen 2 weken te pieken. Liever een maand dan heb je ook veel minder problemen met negatieve energiebalans.. Dan volgt de productie de voeropname.
Talis

Berichtdoor karst-jan » do feb 25, 2021 19:47

G.U. schreef:@ karst jan, Fosfor pil en een calcium bolus of doe je een selenium pil ofzo?
Ik geef alleen een fosforpil en calcium bolus als ik een koe verdenk van melkziekte of als ze dat heeft icm ca-mg infuus

Ion activ.
Bolussen met kationen en anionen.
Je moet t een beetje zien als rehydrateren.
Hersteld elektrolyse en metabolisch balans van koe.
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor G.U. » do feb 25, 2021 21:13

karst-jan schreef:
G.U. schreef:@ karst jan, Fosfor pil en een calcium bolus of doe je een selenium pil ofzo?

Ion activ.
Bolussen met kationen en anionen.
Je moet t een beetje zien als rehydrateren.
Hersteld elektrolyse en metabolisch balans van koe.

Ah, dure zoutpillen dus
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Volgende

Keer terug naar Koe en gezondheid