Kalversterfte

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: Kalversterfte

Berichtdoor Søndergård » zo jan 31, 2021 21:15

Talis schreef:
boer pieter schreef:Gesext sperma koos die pinken ben je zo kwijt laat een ander maar bw gebruiken en koeien vernielen lever ik wel vaarzen :lol:

juiste blauwe gebruiken. Nog nooit een koe vernielt door een blauwe.. Nog even afwachten wat uit de haaruitslag komt. Maar het lijkt dat ik zelfs een blauwe probleemloos uit een pink heb gehad..

Verschilt heel erg per stier welke je gebruikt. Maar de focus wordt echt gelegd op afkalfgemak bij gebruikskruizingen.
Søndergård

Berichtdoor Søndergård » zo jan 31, 2021 21:16

Poekske schreef:
Flyinghollander schreef:
Poekske schreef:Maar kalveren 2 weken fokken om dan gratis mee te geven met de handelaar voor 10euro is zowiezo niks

fosfaat is gratis voor dat extra jongvee opfok, gebruik de rekenmachine :wink:

Stond hier ergens dat het jammer was dat kalveren niet meer geschoten mogen worden in DK, ging niet over nl.

wordt met name bij jerseyboeren een probleem.
Søndergård

Berichtdoor G.U. » zo jan 31, 2021 23:28

In dk hebben ze toch ook wel dierentuinen met leeuwen enzo? Gaan daar geen jersey stiertjes heen?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor boer pieter » ma feb 01, 2021 09:12

Valt wel mee denk ik de meeste jersey boeren gebruiken veel gesext en jersey pinken ben en je zo kwijt voor export
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor opelmanta » ma feb 01, 2021 12:36

G.U. schreef:In dk hebben ze toch ook wel dierentuinen met leeuwen enzo? Gaan daar geen jersey stiertjes heen?

Dat is wel een beetje flauw van een jager. Op het eiland Jersey zijn geen predators. Daarom lopen Jerseys niet weg voor de beer of de leeuw. En daarom hebben ze ook geen restecp voor de grote boze HF Amerikaan.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor karst-jan » ma feb 08, 2021 11:21

zeker waar.
Het is altijd een dunne lijn tussen slachtkoeien melken. (koeien die weg moeten maar je hebt geen vervanging).
Of teveel jongvee hebben en zo geen winst overhouden. (inkomen positieve koeien)

Focus is alleen vaak de verkeerde kant op.
We kijken naar hoeveel jongvee we hebben en niet naar hoe we kunnen zorgen met koeien slopen.
Droogstand superieur, koe comfort enz.

Oude koeien melken kan veel geld opleveren als ze gezond, sterk en vruchtbaar zijn.
Helaas zie ik veel oudere koeien die iets mankeren en dus lang niet de potentie halen die ze horen te halen.

Over belgisch blauw gebruik ben ik zelf niet altijd even blij. Niet eens zozeer het afkalven maar meer de hogere energie behoefte 1-2 maand voor afkalven. Hierdoor heeft de koe een moeilijkere transitie en dit kost gewoon melk.

Wij gebruiken nu veel meer angus, fleckvieh enz.
Lichtere kalveren en een betere start van de koe.
die €100,- extra voor een kalf heb je terug als de koe 500kg meer melk geeft.
Daarnaast zie ik vaak meer transitie ziektes bij zwaardere kalveren en dit zorgt weer voor hogere uitval.
Misschien niet direct maar indirect zeker wel.
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor boer pieter » ma feb 08, 2021 13:06

ook een van de redenen dat ik geen blauwen gebruik daar komt nog bij dat ze hier bijna niks meer op brengen ,pinken opfokken kan nog altijd wel uit hier
boer pieter

Berichtdoor G.U. » ma feb 08, 2021 14:16

boer pieter schreef:ook een van de redenen dat ik geen blauwen gebruik daar komt nog bij dat ze hier bijna niks meer op brengen ,pinken opfokken kan nog altijd wel uit hier

Dat blijft ook wel uit kunnen als deze verhalen maar vaak genoeg verteld worden. Dan stopt straks iedereen met jongvee opfokken en klaagt iedereen niet dat vaarzen duur zijn maar dat ze niet te krijgen zijn
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor boer pieter » ma feb 08, 2021 14:26

Daarom blijf ik er ook mee door gaan altyd makkelijk wat extra jongvee bv gisteren een mooie vaars uitgegleden heup kapot ligt nu bij de weg samen met nog een oude slechte koe die ik al een tijdje tegen beter weten in in het stro hok had ,gebeurd gelukkig niet zo vaak maar wel 2 dieren die niet op de nominatie stonden ,als je dan de lat hoog gelegd hebt en voor 20procent vervangen gaat heb je zo maar weer een paar extra nodig die je moet kopen wat ik gewoon niet wil

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
boer pieter

Berichtdoor wit » ma feb 08, 2021 15:57

die €100,- extra voor een kalf heb je terug als de koe 500kg meer melk geeft.

100 euro extra is een feit
500 kg extra is een aanname
je denkt dat je het weet , tot je weet dat je dat denkt
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor wijnbergen » di feb 09, 2021 09:49

opelmanta schreef:
G.U. schreef:In dk hebben ze toch ook wel dierentuinen met leeuwen enzo? Gaan daar geen jersey stiertjes heen?

Dat is wel een beetje flauw van een jager. Op het eiland Jersey zijn geen predators. Daarom lopen Jerseys niet weg voor de beer of de leeuw. En daarom hebben ze ook geen restecp voor de grote boze HF Amerikaan.

(y) (y) 8)
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor wijnbergen » di feb 09, 2021 09:49

zijn denk ik te weining leeuwen in DK voor al die stiertjes
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Flyinghollander » zo feb 28, 2021 19:41

https://www.progressivedairy.com/topics/a-i-breeding/hidden-costs-of-raising-extra-heifers

Wat zijn de daadwerkelijk kosten jongvee opfok tussen gedachten en feit, interessant stuk

Voor Pieter dit is het gemiddeld voor DK AfbeeldingAfbeelding
Flyinghollander

Berichtdoor boer pieter » zo feb 28, 2021 21:38

Prachtig mooi Fly en zal ook wel kloppen, :lol:maar ze zullen wel een hoog loon er bij in rekenen , maar dan beschouw ik het maar als een hobby, :lol: want dat mag wat kosten ,verder maakt het mij ook niet uit ze gaan bij ij niet weg ,heb er weinig werk van ,vind het veel te leuk ,ook heb je elk jaar wat mindere kuil kunnen ze die mooi op vreten
boer pieter

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid