lijnenteelt of inteelt

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: lijnenteelt of inteelt

Berichtdoor ArnoH » vr apr 20, 2012 09:15

Uit inseminaties deel 5:
stokkie7 schreef:
teuntje93 schreef:
stokkie7 schreef:acme x jotan pink x classic x talent

is da nie wa veel inteelt :?:

klopt wel, maak me daar niet zo druk om de combinatie is wel goed
laatst waren er embryo's te koop van acme x jotan x advent 3 halfbroers dat gaat me wel net iets te gek
pink is terug gekomen van maximus en daar hebben we niet zo veel rietjes meer van zodoende

Tegenwoordig zie je steeds vaker dat men combinatie maakt met daarin een hoog inteeltgehalte, zie bovenstaande bericht.
Ook komen er stieren beschikbaar waarvan de inteeltgehalte hoog is, een voorbeeld is de Franse #1 BG ET:
Afstamming: Shottle*Jocko*Mtoto
Naar mijn inziens is het het eerste niet positief, maar daar kunnen sommige boeren niet zoveel aandoen omdat simpelweg de kennis niet aanwezig is.
Maar wel vind ik het vreemd dat er een stier wordt ingezet met z'n hoog inteeltgehalte, want wanneer men BG met hun mascoldochters combineren, wordt het aandeel prelude en blackstar hoog
ArnoH

Berichtdoor Henk » vr apr 20, 2012 10:56

Niet van wakker liggen. Gewoon gaan kruisen met andere rassen, hoef je je niet meer druk te maken hierover :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor ArnoH » vr apr 20, 2012 11:28

Henk schreef:Niet van wakker liggen. Gewoon gaan kruisen met andere rassen, hoef je je niet meer druk te maken hierover :wink:

Of kruisen de oplossing is, daar is inmiddels de 8743 berichten tellende "Ervaringen met kruislingen"-topic voor.
ArnoH

Berichtdoor Rene van der wind » za apr 21, 2012 18:19

denk dat oman de meeste inteelt gaat komen goldwyn en shottle minder,
Maar er is nog zat outcross holstein stieren in de wereld.
Rene van der wind

Berichtdoor Frans-Jan » za apr 21, 2012 20:08

Ik denk dat het misschien wel positief kan zijn om een sterk ingeteelde stier te gebruiken maar dan wel op dieren waarmee deze totaal niet verwant is. Heb wel eens begrepen dat je dan ook een soort heterosis effect bij de nakomelingen krijgt.
Wie het gemak niet zoekt is lui.........
Frans-Jan

Beroep: Dierentuin medewerker
Interesses: veehouderij,fokkerij

Berichtdoor Marcel V » zo apr 22, 2012 11:02

Intresant topic, kheb ff terug zitten lezen vanaf het begin :yes: Volgens mij is de gemiddelde boer er niet echt mee bezig en als je je stierkeuze op index bepaald zul je vaak dezelfde bloedlijnen tegenkomen.
Mooie site vond ik van vivax.nl die een paar aparte stieren aanbieden , oa een rechtstreekse zoon van RORA Elevation en dieje Sunbuck (blackstar x Triple Threath) lijkt me ook wel wat. Heeft iemand ervaring met deze stieren?
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor wyben » zo apr 22, 2012 22:43

Marcel V schreef:Intresant topic, kheb ff terug zitten lezen vanaf het begin :yes: Volgens mij is de gemiddelde boer er niet echt mee bezig en als je je stierkeuze op index bepaald zul je vaak dezelfde bloedlijnen tegenkomen.
Mooie site vond ik van vivax.nl die een paar aparte stieren aanbieden , oa een rechtstreekse zoon van RORA Elevation en dieje Sunbuck (blackstar x Triple Threath) lijkt me ook wel wat. Heeft iemand ervaring met deze stieren?

die RORA Elevation zoon heeft al een fokwaarde maar daar word je ook nog niet blij van. niet bepaalt een pinkenstier (n)
wyben

Interesses: Fokkerij

Berichtdoor Sander » zo apr 22, 2012 23:26

kwam nog envelop tegen van samen. zat nog foldertje in van proefstieren. ten eerste een stier met als vader een stier zonder dochters aan de melk. en dat bij ki samen. :shock :shock: :( (n) : ten tweede een lijnengeteelde lonarzoon. en die leek me nog niet zo gek om als ki eens te testen. :no:
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor hip » ma apr 23, 2012 07:37

Sander schreef:kwam nog envelop tegen van samen. zat nog foldertje in van proefstieren. ten eerste een stier met als vader een stier zonder dochters aan de melk. en dat bij ki samen. :shock :shock: :( (n) : ten tweede een lijnengeteelde lonarzoon. en die leek me nog niet zo gek om als ki eens te testen. :no:

Die Malta familie is geweldig. Altuss is waarschijnlijk de beste stier die die familie gebracht heeft en Lonar is ook (y) . Op het bedrijf van de fokker Georg Alter wordt bijna of helemaal 11000 liter gemolken op een grasrantsoen met beweiding weer of geen weer. Hij gebruikt nu bijna alleen eigen stieren. Ik denk dat er momenteel 25 % Altuss dochters rondlopen.
Veel respect voor de fokker Alter. In de koude oorlog uit Oost Duitsland gevlucht. Kreeg een stukje hoogveen aangeboden en dat heeft hij tot een mooi bedrijf uitgebouwd. Mooie man een tikje eigenwijs maar dat hoort bij een topfokker ,meelopers zijn er genoeg.
hip

Beroep: ZZP
Interesses: Fokkerij/ verkeerde grappen

Re:

Berichtdoor Henk » ma apr 23, 2012 08:18

Gerrit schreef:Als je lijnenteelt wilt doen moet je 2 (verschillende) heel sterk ingeteelde lijnen met elkaar kruizen, dat geeft max heterosis binnen een ras. Op die manier kan je het maximaal benutten, maar ik denk niet dat dat voor de gemiddelde boer weggelegd is. Want je zult met die 2 ingeteelde lijnen allerlei andere problemen krijgen.

Hier nog een oud berichtje van Gerrit B.
Tis gewoon zoals ie zegt; met inteelt/lijnteelt ga je je problemen uitstellen, terwijl je ze al wel aan het opzoeken bent...

En wrom zou je het for heavensseek willen :?:

Henk

Berichtdoor ArnoH » za apr 06, 2013 01:13

Robert schreef:Is er een HF stier die onder de 3% kwa inteelt en verwantschap met de HF populatie?

Zo ja, welke?

ik kan zo niets bedenken maar wellicht weten jullie 't.

Verwantschapscoëfficiënt van <7 kwam ik niet tegen. Ook Teus met onbekende mv. scoort dit.
ArnoH

Berichtdoor pieterv » di apr 09, 2013 11:49

Wie wil kan mss deze enquête invullen.
De zus van isaura is Jorina R die af en toe eens op forum is.

https://docs.google.com/forms/d/1cTEsr_ ... Ex3xtDKKWQ
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Henk » di apr 09, 2013 13:24

pieterv schreef:Wie wil kan mss deze enquête invullen.

aja die zusjes stonden onlangs in een koeienblad :yes:

Heb heel bereidwillig naar de enquête gekeken :yes: maar as iemand vraagt of je fokstieren of kruisingsstieren gebruikt ben ik het spoor helaas al bijster...vraag dan of je fokstieren of proefstieren/gemoniks gebruikt...
mpr is overigens ook verplicht... :(

Henk

Berichtdoor Erikjan » di apr 09, 2013 13:28

Henk schreef:heb heel bereidwillig naar de enquête gekeken :yes: maar as iemand vraagt of je fokstieren of kruisingsstieren gebruikt ben ik het spoor helaas al bijster...vraag dan of je fokstieren of proefstieren/gemoniks gebruikt...

Klopt Henk, ik gebruik ook fokstieren. Alleen dit zijn geen HF stieren.
kruisingstieren zijn in mijn mening New Generation stieren :wink:
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Jorina R » di apr 09, 2013 16:01

Henk schreef:
pieterv schreef:Wie wil kan mss deze enquête invullen.

aja die zusjes stonden onlangs in een koeienblad :yes:

Heb heel bereidwillig naar de enquête gekeken :yes: maar as iemand vraagt of je fokstieren of kruisingsstieren gebruikt ben ik het spoor helaas al bijster...vraag dan of je fokstieren of proefstieren/gemoniks gebruikt...

Jullie hebben gelijk er staat inderdaad fout in de enquête ze gaat het proberen aanpassen maar geen idee of dat het nog lukt.

Met fokstieren worden dus holstein fokstieren bedoeld.
Als je geen mpr maak je een schatting. En weet niet of het lukt maar misschien kan je ook gewoon een streepje zetten.
Jorina R

Beroep: Student
Interesses: koeien

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij