melk produktie

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: melk produktie

Berichtdoor Richt » wo maart 03, 2021 11:04

Mellek schreef:
wijnbergen schreef:Ik denk dat fokkerij zwaar overschat wordt, wij als boer hebben veel meer invloed dan de stier. Betekend niet natuurlijk dat je er geen aandacht aan moet geven.

Tuurlijk, zijn wel bedrijven die vrijwel nooit klauwbekappen ook al hebben ze alleen maar holsteins, die koeien geven daar ook maar 4000 liter. Maar ik denk dat door vele waaronder wij eerder, de fokkerij ook behoorlijk onderschat word, je ziet toch bedrijven met een goed structureel fokbeleid dat daar na 20 jaar soms talloze 100-tonners rondlopen, en die vind je echt niet op bedrijven waar ze ieder jaar weer nieuw hip programma hebben, massale aankoop van vee, ja je kunt een keer geluk hebben maar nee. En dan zijn er nog bepaalde rassen die voor bepaalde omstandigheden gefokt zijn, de brown swiss is gewoon een slechte bekapbox-klant, en de montbeliarde een hele goede klant .

ja hier gister ook een koe in de box gehad die er al 2 jaar niet in geweest was, niks mis met de poten, maar productie is ook verre van de beste (6200, 8400, 9700 en 9800ltr met 4,3 en 3,3) krijgt elke lactatie 1 kans om drachtig te worden en die pakt ze meteen aan.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Henk » wo maart 03, 2021 13:22

Dan heb je goeie ruwe roosters :yes: (y) Bij ons kwam elke koe jaarlijks in de box met het droogzetten. Nagenoeg elke koe moeten de klauwen dan wat bijgewerkt worden :yes:
Eerste jaren waren onze roosters te ruw. Geregeld een koe met te dunne zool.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Søndergård » wo maart 10, 2021 22:17

boer pieter schreef:Ook weer dikke onzin poten licht veelal aan boer en voer niet te veel eiwit voeren en op tijd bekappen je zult bij mij niet snel een kreupele koeien vinden, ik weet ook wel dat bij veel deense boeren kreupele koeien zijn maar dat ligt aan je zelf,

Zijn kromme en briekke poten niet erfelijk dan? Komt dat door verkeerd voer?
Je kunt voeren wat je wil, maar als de achterpoten te recht staan lopen ze op den duur om het uier heen.
kan je de beste beton laten storten maar dat helpt je niet, op grasland lopen ze nog zo slecht.
Søndergård

Berichtdoor Søndergård » wo maart 10, 2021 22:18

john jakobs schreef:praat veel met varkensboeren en heb zelf 160 zeugen gehad tot 2003 , denk dat je bedoelt dat de invloed van fokkerij gigantisch is

ja dat bedoel ik ook inderdaad te zeggen. neem aan dat je het daar mee eens bent?
Søndergård

Berichtdoor john jakobs » wo maart 10, 2021 23:55

ja 200 %
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor boer pieter » do maart 11, 2021 09:43

Rechte poten krijg je als je abs of alta gebruikt zie je bij viking bijna niet
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Richt » do maart 11, 2021 19:59

boer pieter schreef:Rechte poten krijg je als je abs of alta gebruikt zie je bij viking bijna niet

rechte poten krijg je bij verkeerde aanpaaring, niet van een bepaalde leverancier... :no:
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor wijnbergen » vr maart 12, 2021 10:13

Søndergård schreef:
john jakobs schreef:praat veel met varkensboeren en heb zelf 160 zeugen gehad tot 2003 , denk dat je bedoelt dat de invloed van fokkerij gigantisch is

ja dat bedoel ik ook inderdaad te zeggen. neem aan dat je het daar mee eens bent?

Dus jij pakt de beste stier van het moment voor al je koeien en als er dan weer een betere komt dan ga je die gebruiken? Bij varkens word niet elke zeug beoordeeld en bekeken wat voor een beer er op moet. Bij varkens zijn de stalomstandigheden veel meer hetzelfde en kun je dus beter de invloed van de fokkerij zien.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Roderick » vr maart 12, 2021 17:02

boer pieter schreef:Rechte poten krijg je als je abs of alta gebruikt zie je bij viking bijna niet

Dat is de grootste onzin ever.
Heeft alles met welke stieren je gebruikt en de paringen te maken. Vooral een teken dat computer paringen gewoon ruk zijn. Overal!!

Kijk bij Viking!, die koeien zijn gemiddeld gezien de meest ongebalanceerde, 3 delen koeien die je maar kan vinden. (n)
Met idd te kromme poten en uiers die gewoon niet op hun plek zitten (lage achteruiers en het hele uier te ver naar voeren onder de koe geschoven).

Te kromme poten op jonge leeftijd wordt vaak veel erger op latere leeftijd en gaat bijna altijd samen met de draaiers te ver naar achteren, waardoor levensduur ook weer (n) (n) is.

Uiteindelijk is aAa de enigste manier om die extremen te voorkomen. :yes: :yes:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor boer pieter » vr maart 12, 2021 17:37

Dat vind jij ik heb een heel andere kijk op koeien, ik kijk regelmatig op youtube filmjes uit canada en usa dan vind ik niet dat de koeien daar zoveel beter zijn ,hier in dk word erg hard gemolken bij veel boeren en dat kun je niet met slechte koeien
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Roderick » vr maart 12, 2021 18:05

boer pieter schreef:Dat vind jij ik heb een heel andere kijk op koeien, ik kijk regelmatig op youtube filmjes uit canada en usa dan vind ik niet dat de koeien daar zoveel beter zijn ,hier in dk word erg hard gemolken bij veel boeren en dat kun je niet met slechte koeien

Dat zeg ik toch!!
ALLE computer paringen zijn ruk, in ca en us vaak veelste small en te lage body condition, in Dk stukkig en super ongebalanceerd.
In Canada en us wordt net zo hard of harder gemolken binnen HF, maar vooral met vaarzen en 2e kalfs en dan zijn ze opgebrand (n)

Vanwege jouw afkeer van oudere koeien, heb ik zo'n gevoel dat ze bij jou ook niet makkelijk oud worden. :?
Roderick

Berichtdoor opelmanta » vr maart 12, 2021 19:35

Roderick schreef: small

Small in de zin van klein of eigenlijk het Hollandse smal?
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor Roderick » vr maart 12, 2021 19:45

Smal, stupid autocorrect (n) :x :lol:
Roderick

Berichtdoor Søndergård » vr maart 12, 2021 20:00

Richt schreef:

rechte poten krijg je bij verkeerde aanpaaring, niet van een bepaalde leverancier... :no:

zoveel verstand heeft boer Pieter van fokkerij.

Ook heel verwonderlijk dat Vikinggenetics massaal rieten van SB Silver & extreem veel Balisto ingekocht heeft van de ABS.
Deze stieren kwamen heel hoog uit op de NTM-index ( Niet-Te-Meten)-Index, maar mochten door bestuursleden van Viking niet direct bij ABS aangeschaft worden, eerst moest Viking de rieten van de ABS kopen en vervolgens door verhandelen aan de boer. Resultaat? Vrijwel alle dieren stammen hier af van Balisto, maar wel stug volhouden dat in Scandinavië de minste inteelt is.

Wat mij opvalt bij veel Deense bedrijven is dat er nooit op beenwerk gefokt is, er lopen koeien rond die lijken op stelten te lopen. Het doet gewoon pijn er naar te kijken.

Als Viking echt zo goed was als de reclame die ze maken zou toch iedereen wereldwijd Viking gebruiken lijkt mij?
Er is in Denemarken tenminste nog 1 Nederlandse boer die er heilig in geloofd. :lol:
Søndergård

Berichtdoor Søndergård » vr maart 12, 2021 20:02

Roderick schreef:

Dat is de grootste onzin ever.
Heeft alles met welke stieren je gebruikt en de paringen te maken. Vooral een teken dat computer paringen gewoon ruk zijn. Overal!!

Kijk bij Viking!, die koeien zijn gemiddeld gezien de meest ongebalanceerde, 3 delen koeien die je maar kan vinden. (n)
Met idd te kromme poten en uiers die gewoon niet op hun plek zitten (lage achteruiers en het hele uier te ver naar voeren onder de koe geschoven).

Te kromme poten op jonge leeftijd wordt vaak veel erger op latere leeftijd en gaat bijna altijd samen met de draaiers te ver naar achteren, waardoor levensduur ook weer (n) (n) is.

Heb hier vaarzen gehad die de achterpoten braken toen ze naar de afkalf box moesten lopen, dan denk je bij je eigen: hoe is het mogelijk dat er nooit een inseminator daar bij stil staat?

Uiteindelijk is aAa de enigste manier om die extremen te voorkomen. :yes: :yes:
Søndergård

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij