compackt voeren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: compackt voeren

Berichtdoor G.U. » di feb 09, 2021 14:05

maistro schreef:
Roderick schreef:In het begin vaak genoeg gedaan, maar dan moet het op stal wel dik boven 0 zijn

Nou net gevoerd koeien hadden voer al paar uur op nu één koe die gulzig vrat en daarna op roosters ging liggen beetje slaan met poten na 5 min weer over

Moeten voer niet op hebben

Brainfreeze in de pens zou ik ook niet lekker van worden...
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor boer pieter » vr feb 26, 2021 09:58

Hey prakkers ik heb even een vraagje, ik was een paar week terug samen met een veearts en voer consulent bij een prakker van het eerste uur ,zijn koeien zagen er niet uit en had erg veel last van kreupele koeien en heel veel uier ontsteking, nou weten jullie natuurlijk wel wat ik zou zeggen maar daar gaat het nu even niet om ,hij is wel gestopt met water toevoegen en minder lang mengen (meer structuur in het voer) en koolstof gaan gebruiken ,nu is de boel weer aardig op de rit maar nog steeds wel last van uier ontsteking ,vorige week belde hij en vertelde dat ie waarschijnlijk de oorzaak had gevonden ,hij pompte het water van de voorkoeler in een icb vat op de zolder wat ie dus ook in de voer wagen pompte en nu dus in de waterbakken komt wat bleek dat er heel veel bacteriën in zaten ,mijn vraag is kun je er wat aan doen dmv filters om al dat water weg te gooien is ook zonde
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor opelmanta » vr feb 26, 2021 10:37

Schoonmaken of weg laten lopen. Je hoeft niet zo veel melk te maken om een kubieke meter water te kunnen kopen.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor willem74 » vr feb 26, 2021 10:43

Als je tank en aanvoerleidingen redelijk zuiver zijn, kun je in een UV lamp in je tank hangen, maar een licht doorlatend IBC vat zou ik vervangen door een oude melktankje ivm temperatuur van het water oplopen in de zomer.
willem74

Beroep: boer
Interesses: koei, gezin, geld verdienen en gemak werken

Berichtdoor Poekske » vr feb 26, 2021 12:23

Dat water zal wel gestonken hebben ook dan? Proper water is het begin van alles
Poekske

Berichtdoor Richt » vr feb 26, 2021 13:19

opelmanta schreef:Schoonmaken of weg laten lopen. Je hoeft niet zo veel melk te maken om een kubieke meter water te kunnen kopen.

idd, water wat warm is moet direct op en niet staan, krijg je alleen maar ellende van, als het stinkt is het niet goed.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor john jakobs » vr feb 26, 2021 13:54

in de kelder zetten en niet op zolder..... is zijn voorkoeler niet lek dat er melk bij zit
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor john verhaar » vr feb 26, 2021 14:53

Als denkt dat het in het voer zit,altijd ff tmr sample nemen,ook ff forage op micotoxins dan weet je wat :idea:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor boer pieter » vr feb 26, 2021 15:08

heeft ie ook gedaan volgens mij ,kwam niet veel uit ,maar cv gaat ie niet direkt weer mee aan de gang denk ik, hij was er toch wel even van geschrokken hoeveel meer diesel als er door ging ,en zijn vet gehalte was nogal wat gestegen ,maar hij heeft er toch ook goed mee kunnen melken tot het niet meer ging ,heeft ook een nieuwe voerboer en die is er ook niet erg over te spreken ,komt 1 keer in de maand van uit nl hier naar toe ,is nogal gek van kringloop gebeuren
https://www.youtube.com/watch?v=brx19spJXZM&t=1419s
wel intersant
boer pieter

Berichtdoor Flyinghollander » vr feb 26, 2021 16:42

Waldpiek filmpje :wink: Had ook zo'n vat die door lek even bekeken, wat een rotzooi zat daar in, ongelofelijk.
Flyinghollander

Berichtdoor boer pieter » za feb 27, 2021 09:21

Inderdaad bij hem lag er ook een laag drap op de bodem

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
boer pieter

Berichtdoor Frans V » za feb 27, 2021 13:58

Kiemgetal is bij zulk water xxxx onmeetbaar hoog. Ongeschikt voor vee. Dus niet gek dat de weerstand dan onderuit klapt, duurt een tijd voordat dat weer is opgebouwd. Compact voeren moet ook niet dwangmatig natte tjap voor het hek gooien worden. Maar, door toevoegen van water, goed mengen van het krachtvoer met het ruwvoer, de selectie elimineren.
"spelen met goede kaarten kan iedereen. Maar met opgewektheid doorspelen als men slechte kaarten heeft- dat is levenskunst"
Frans V

Berichtdoor john verhaar » za feb 27, 2021 14:37

Als problemen aan houden ff op salmonella onderzoeken :idea:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Kasé5 » zo feb 28, 2021 10:46

Bedrijven die ik ken als echte CV-ers voeren ook allemaal veel zetmeel, sodagrain. Ik denk beetje systeem wat bij Cleanfield goed loopt. :yes:
Toch is het daarmee niet overal halleluja, tenminste i.c.m. robots. Hoog produktief in Friesland, jaarrond +40kg, loopt het voor geen meter. Ze vertelden dat ze met drie volwassen kerels de handen vol hebben aan 170 koeien/3robots :? :? . Gewoon veelsteveel ophalen.
Bedrijf hier met zelfde systeem draaide met oude Melkstal top, supertop. Zelfs met 2x daags nog 37 kg :!: :!: Heeft nu half jaar robots en het wíl niet lopen.
Ik vraag me dan toch af of die koeien zich wel happy voelen :?: :?:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor koen2 » zo feb 28, 2021 10:58

Die productie dan zijn 55 koeien per robot al genoeg. Een te volle robot is om werk vragen.
Systemen kopiëren werkt niet . T moet bij je als boer en veestapel passen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
koen2

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien en stallen

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer