Fusie Royal Friesland Foods & Campina

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Fusie Royal Friesland Foods & Campina

Berichtdoor jan.nl » di maart 02, 2021 22:59

Als ik het goed begrepen heb willen jullie wel elk jaar de winstuitkering,maar bij een verliesjaar geen verlies incasseren...
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor hulsteins » di maart 02, 2021 23:48

tis cooperatie ,
doel is zo goed mogelijk draaien en alles uitbetalen , zo min mogelijk winst
want de winst herverdelen is een rijkdom die men meestal niet kan dragen

verlies draaien is wanbeleid , op te grote voet leven

buitenlandavonturen is ook spielerei waar klauwen geld achteraan gegooid moet worden

en een coöperatie die verlies draait is gelijk overnamekandidaat
dat is mijn mening
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor G.U. » wo maart 03, 2021 06:13

jan.nl schreef:Als ik het goed begrepen heb willen jullie wel elk jaar de winstuitkering,maar bij een verliesjaar geen verlies incasseren...

Precies. Ik snap er helemaal niks van al die ophef. Corona hakt er in. Wij hebben tenminste elke maand netjes ons melkgeld gehad. De horeca zit in een heel ander schuitje. Zie hebben recht te klagen. Die boeren die protesteren bij frica mogen hun wel een potje gaan schamen.
Straks loopt het hele bestuur weg, voor dit baantje tien anderen denken zs misschien wel. Dat gaat pas klauwen vol met geld kosten
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Schoonvelde » wo maart 03, 2021 07:15

G.U. schreef:
jan.nl schreef:Als ik het goed begrepen heb willen jullie wel elk jaar de winstuitkering,maar bij een verliesjaar geen verlies incasseren...

Precies. Ik snap er helemaal niks van al die ophef. Corona hakt er in. Wij hebben tenminste elke maand netjes ons melkgeld gehad. De horeca zit in een heel ander schuitje. Zie hebben recht te klagen. Die boeren die protesteren bij frica mogen hun wel een potje gaan schamen.
Straks loopt het hele bestuur weg, voor dit baantje tien anderen denken zs misschien wel. Dat gaat pas klauwen vol met geld kosten

Een te gelaten reactie, er is meer aan de hand.

Laten we de komende tijd Unilever, Nestle en Danone in de gaten houden hoe daar de cijfers zich ontwikkelen. RFC was feitelijk 2 in 1, een DMK achtige melkfabriek die melk moet verwerken en deel 2 is een Nestle achtige multinational die geld probeerd te verdienen voor ons in kansrijke markten. Hadden we deel 2 in 2014 in de etalage gezet had het ons eigenaren misschien wel een miljoen cash per boer opgeleverd (was zeker een waarde van een euro per liter) (detail per lid is er 40.000 euro , 100.000 voor ons bedrijf geinvesteerd in Pakistan, hebben de leden dat door?, om dergelijke bedragen gaat het). Wat is die miljoen per lid nu nog waard? 0 euro? nee een paar dubbeltjes meer schat ik in. Ik zal het deze week nog even nacijferen, maar gezien de beurs ontwikkelingen van de laatste 7 jaar schat ik in dat wanneer wij in 2014 al ons tafel zilver van multinational RFC hadden gecashed als leden en dit in Unilever, Danone en Nestle aandelen hadden gestopt schat ik in dat die miljoen wel eens een 1,5 a 2 miljoen waard zou kunnen zijn. Voor een melkveebedrijf als de onze is er gewoon (uiteraard zeer grove schatting) ergens tussen 1 en 4 miljoen aan potentiele waarde verdampt.

Verbaas mij over de gelaten reactie van velen, we hoeven echt niet met trekkers voor de deur te gaan staan. Maar we moeten gewoon constateren dat er slecht gepresteerd wordt.

Is Corona nu gewoon een Zwarte zwaan die erg goed uitkomt? Hoe waren de cijfers zonder Corona? RFC klaagde altijd over dure melk van leden, sinds vorig jaar is daar al een cent van af en de garantie prijs lag zeker niet op een hoog niveau dit jaar. Cijfers laten zien dat de zuivelmarkt juist heel goed door Corona heen komt.Gastronomie is fors minder, maar Pharmacie en retail is booming.

Er is meer aan de hand. Mismanagement buiten het zicht van ons melkproducenten heeft ons bakken geld gekost. We zaten op een goudmijntje dat verkwanseld is. Dus verbaas mij wel eens over de gelatenheid, ook van RvC bij RFC. Een goede RvC moet dit tijdig zien.
Die hadden het alleen maar druk met het dreigen van hun eigen leden met een potentiele melkweigering wanneer je binnen een maand niet luisterde. Een herstel periode heet dat, omdat qlip bijvoorbeeld een tubetje pencelinne een dag te kort of te lang genoteerd vond, of een potentiele toeslagen affaire proof achtige matrix klw die te laat werd ingevuld. Deze dreigbrieven hebben heel wat boeren gezinnen doen wakker liggen en veel wonden veroorzaakt. Verkeerde focus van de RvC is mijn conclusie.
De perfect storm van na de fusie is veranderd in jaren van tegenwind, vraag is, is er nog genoeg body over om het tij te keren.
Ik ben sceptisch, heb je wel eens Monopoly gespeeld met een lege kas? Je bent dan voer voor de leeuwen.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Brede interesse

Berichtdoor boer pieter » wo maart 03, 2021 07:50

Inderdaad ik verbaas me er ook over ,hier is er een groep boeren die nogal wat stof doen opwaaien en dat heeft echt wel resultaat,

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor h.groothuis » wo maart 03, 2021 08:24

Ik denk dat Sander tenenkrommend zit mee te lezen....die waarschuwde op zijn bekende wijze bij de regiovergaderingen en melkweb voor deze dingen en wordt dan ook als lastig ervaren :roll:
h.groothuis

Berichtdoor opelmanta » wo maart 03, 2021 09:37

Wat een gelul, als het een beetje waarde kon hebben dan ben je twee dagen te laat Schoonvelde. Ik had mijn WoW account met 100 % shieldupgrades en flaming death sword kunnen verkopen voor 100 bitcoins. Nu ben ik mijn wachtwoord vergeten heb ik niks.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor Schoonvelde » wo maart 03, 2021 10:02

opelmanta schreef:Wat een gelul, als het een beetje waarde kon hebben dan ben je twee dagen te laat Schoonvelde. Ik had mijn WoW account met 100 % shieldupgrades en flaming death sword kunnen verkopen voor 100 bitcoins. Nu ben ik mijn wachtwoord vergeten heb ik niks.

Nee dat is geen onzin, dit is gewoon realiteit. Alleen wij boeren werken niet zo. Je mag van de directie eisen dat ze minimaal gelijkwaardig presteren dan de concurrentie. Maar wat zie je laatste 6 jaar dat de cashflow in Asie ver achterop raakt met de concurrentie.
Dat is vergelijkbaar met een dalende barometer voordat de storm opsteekt.
Veel leden hebben het druk over de kwaliteit van het nieuwjaar geschenk, inlog problemen melkweb , dat het in Beilen niet op orde is, de planet proof berekening etc maar waar de meerwaarde moet worden gemaakt hebben we het niet druk mee. Dat is bij bedrijf 2 buiten Europa en daar loopt de cashflow al jaren terug.
Schoonvelde

Berichtdoor Kasé5 » wo maart 03, 2021 10:38

Degene die gisteravond in de napraatsessie van de noordelijke regio's meededen en nog wel wat vertrouwen hadden waren dat in 1x kwijt met het optreden van het directielid wat daaraan meedeed. Bij Gerben Kemp kwam, begrijpelijkerwijs, de rook uit de oren
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor jan.nl » wo maart 03, 2021 10:39

Schoonvelde Schreef,
,Laten we de komende tijd Unilever, Nestle en Danone in de gaten houden hoe daar de cijfers zich ontwikkelen. RFC was feitelijk 2 in 1, een DMK achtige melkfabriek die melk moet verwerken en deel 2 is een Nestle achtige multinational die geld probeerd te verdienen voor ons in kansrijke markten. Hadden we deel 2 in 2014 in de etalage gezet had het ons eigenaren misschien wel een miljoen cash per boer opgeleverd (was zeker een waarde van een euro per liter) (detail per lid is er 40.000 euro , 100.000 voor ons bedrijf geinvesteerd in Pakistan, hebben de leden dat door?, om dergelijke bedragen gaat het). Wat is die miljoen per lid nu nog waard? 0 euro? nee een paar dubbeltjes meer schat ik in. Ik zal het deze week nog even nacijferen, maar gezien de beurs ontwikkelingen van de laatste 7 jaar schat ik in dat wanneer wij in 2014 al ons tafel zilver van multinational RFC hadden gecashed als leden en dit in Unilever, Danone en Nestle aandelen hadden gestopt schat ik in dat die miljoen wel eens een 1,5 a 2 miljoen waard zou kunnen zijn. Voor een melkveebedrijf als de onze is er gewoon (uiteraard zeer grove schatting) ergens tussen 1 en 4 miljoen aan potentiele waarde verdampt.

Hadden is niet hebben,maar ik heb toen niemand horen zeggen in 2014,verpats die handel maar... :|
En hoe zit het met je afzet als je gedeelte van het bedrijf verkoopt :?:
Gisteren twitterde een kaasboer,het wordt tijd dat je zelf je kaas gaat verkopen....maw dan weet ook wat vermarkten van je waar is.... :yes:
jan.nl

Berichtdoor Hans van Bergen » wo maart 03, 2021 11:44

Als boer moet je gewoon kijken wat levert het mij op om weg te gaan? Je moet het over meerdere jaren zien. Ook moet je kijken is Campina een club waar je meerwaarde kan halen(pp).
Conclusie. De melkprijs is goed. Je kan door te vertrekken alleen verslechteren. Tenzij je heel erg groot bent dan is er wellicht iets met quantumtoeslag te organiseren.

Campina heeft pp weidemelk zelfs deelweidemelk waarbij je pinken en droge koeien weidt. Daarnaast zijn ze verspreid zowel regionaal las qua produkten. Kortom mooi blijven daar. En die boeren die voor de poort protesteren? Dat mogen zij :yes: Laat maar zien dat je der bent (y) :yes:

Heb ik dan helemaal geen kritiek :shock: :? :?: Jawel :yes: 8)

Ze hadden de pijn gewoon moeten verspreiden of inhouden op de toekomstige nabetaling :yes: Of beide paar centen achterhouden in uitbetaling en of de stijgende melkprijs. Ze hadden tuuk ook wat meer uitdaging uit de afzet kunnen halen
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Schoonvelde » wo maart 03, 2021 11:53

jan.nl schreef:
Schoonvelde Schreef,
,Laten we de komende tijd Unilever, Nestle en Danone in de gaten houden hoe daar de cijfers zich ontwikkelen. RFC was feitelijk 2 in 1, een DMK achtige melkfabriek die melk moet verwerken en deel 2 is een Nestle achtige multinational die geld probeerd te verdienen voor ons in kansrijke markten. Hadden we deel 2 in 2014 in de etalage gezet had het ons eigenaren misschien wel een miljoen cash per boer opgeleverd (was zeker een waarde van een euro per liter) (detail per lid is er 40.000 euro , 100.000 voor ons bedrijf geinvesteerd in Pakistan, hebben de leden dat door?, om dergelijke bedragen gaat het). Wat is die miljoen per lid nu nog waard? 0 euro? nee een paar dubbeltjes meer schat ik in. Ik zal het deze week nog even nacijferen, maar gezien de beurs ontwikkelingen van de laatste 7 jaar schat ik in dat wanneer wij in 2014 al ons tafel zilver van multinational RFC hadden gecashed als leden en dit in Unilever, Danone en Nestle aandelen hadden gestopt schat ik in dat die miljoen wel eens een 1,5 a 2 miljoen waard zou kunnen zijn. Voor een melkveebedrijf als de onze is er gewoon (uiteraard zeer grove schatting) ergens tussen 1 en 4 miljoen aan potentiele waarde verdampt.

Hadden is niet hebben,maar ik heb toen niemand horen zeggen in 2014,verpats die handel maar... :|
En hoe zit het met je afzet als je gedeelte van het bedrijf verkoopt :?:
Gisteren twitterde een kaasboer,het wordt tijd dat je zelf je kaas gaat verkopen....maw dan weet ook wat vermarkten van je waar is.... :yes:

Blijkbaar argumenteer ik niet goed. Het gaat mij ook niet om verkopen wel of niet, maar om presteren met de waarde die in het bedrijf zit wel of niet. Als RFC lid maak je je vaak druk om of de melk wordt opgehaald zonder veel gedoe en gezeur en 2 x keer in het jaar kijk of er nog wat bonus is.
Laten we het eens omdraaien en als aandeelhouder naar RFC kijken. Zoals velen aandelen hebben in Philips, Asml , Unilever etc. Stijgen aandelen jaren niet in waarde dan staan er vanzelf activistische aandeelhouders op die weer beweging willen.

In 2014 was RFC voor ons leden een fantastische coop om lid van te zijn. Waarom, niet omdat er in Europa nu veel geld werd gemaakt. Nee, de 5 cent bonus tov EDF/LTO melkprijzen gemiddelde kwam uit Azie. Hier zat een florerend bedrijf met wortels in de Condens melk dat ook wat melk van ons verwerkte en verkocht aldaar. Feitelijk waren wij als RFC leden gewoon aandeelhouder in een bedrijf dat in Azie zuivel met winst valoriseerde.
Dat bedrijf had waarde op dat moment. Ik schat in dat het op de markt zeker in 5 miljard of veel meer had kunnen opbrengen.
Verkopen nee zeker niet, opdracht aan de directie is maak er meer van.
Daar zit nu de crux, aandelen Unilever, Danone en Nestle zijn intussen met 30 en 50% gestegen.
Wat is ons bedrijf in Azie nog waard?

Daar mag je toch een directie op aanspreken?

En zeker er zijn argumenten, zwarte zwanen als covid en gedoe tussen Hong Kong en China zag je misschien niet aankomen. Maar dat zag Unilever of Nestle ook niet toch?

Friesland Campina is een fantastische Coop, we hebben goed en slechte tijden. Met de kennis uit het verleden is het nu de vraag hoe komen we weer vooruit. Is de directie klaar om dat voor ons te regelen?
Schoonvelde

Berichtdoor melker » wo maart 03, 2021 12:02

Unilever en Danone hebben het koerstechniesch ook niet super gedaan, Danone staat momenteel onder de koers van 5 jaar geleden en Unilever amper iets hoger :(
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor jan.nl » wo maart 03, 2021 12:27

@ Schoonvelde,
In de etalage zetten betekend verkopen cq aanbieden... :wink:
jan.nl

Berichtdoor Henk » wo maart 03, 2021 13:40

h.groothuis schreef:Ik denk dat Sander tenenkrommend zit mee te lezen....die waarschuwde op zijn bekende wijze bij de regiovergaderingen en melkweb voor deze dingen en wordt dan ook als lastig ervaren :roll:

Da's helaas onze afwijking als Nederlander. Het gros is bang om 'anders' te reageren, laat staan te denken dan de meute. Want dan wordt je door de meute aangestaard alsof je een enge ziekte hebt. Of noemen ze je een wappie. En daar zijn we als de dood voor.

De uitleg van Cleanfield vind ik overigens duidelijk (y) en ik zie er de logica en de gevolgen ook wel van in.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie